از ابتداییترین انواع بازیهای ویدیویی محصولات متن-محور و نقشآفرینی بودهاند. این تولیدات مربوط به پیش از دوران گرافیک هستند، زمانی که تعامل با رایانهها محدود به کلمات و جملات و کدهای برنامهنویسی بود. با اینکه گرافیک خیلی چیزها را تغییر داد اما هنوز هم آثاری شبیه به این ژانر تولید میشوند. امروز در بازینگار میخواهیم یک بازی موبایلی در همین سبک را باهم بررسی کنیم.
زندگی دیگران به ما ربط دارد(؟)
عنوان «زندگی دیگران» محصولی اندرویدی تولید شده توسط استدیو موبیدیگو است که روی کافه بازار ۵۰+ هزار و روی گوگل استور ۵۰۰+ مرتبه دانلود شده. بازی نوعی نقشآفرینی بر پایه متن است که بازیکن را در قالب یک انسان از زمان تولد تا روز مرگ قرار میدهد. بازیکن موظف به انتخاب رفتارها و تصمیمات از طریق فهرستها و صفحهها و دریافت نتیجه کوتاهمدت و بلندمدت این رفتارها به شکل متن است. بازی دارای یک نقشه ثابت از شهر است که با افزایش سن کاراکتر نقاط مختلف آن فعال میشوند تا به این صورت دامنه فعالیتهای شخصیت اصلی گسترش پیدا کند. مثلاً دوران نوزادی کارها محدود به تعامل با اعضای خانواده میشوند و وقتی روی خندیدن به پدر لمس میکنید بازی نتیجه را به شکل جمله «پدرم را دیدم و با خوشحالی به او خندیدم» نشان میدهد. بازیکن میتواند وقتی به تعداد دلخواه فعالیتهای مورد نظرش را انجام داد دکمه «سال بعد» را فشار دهد.
به این صورت سال به سال کاراکتر قصه رشد میکند و دامنه فعالیتهایش وسیعتر و گزینههای پیش رویش بیشتر میشوند. مسیر از تعامل با افراد خانه شروع و تا سفر به خارج از کشور و تشکیل خانواده و… ادامه پیدا میکند. تصمیمات بازیکن یک سری نتایج کوتاهمدت دارد که همانجا به صورت نوشته مشخص میشوند و یک سری نتایج بلند مدت که ابتدای هر سال جدید به اطلاع مخاطب میرسد. مثلاً اگر به وظایف تحصیلی رسیدگی نشود، سال بعد ممکن است مقطع تحصیلی تکرار شود. در نهایت و پس از سالهای متمادی، برآیند کلی انتخابهای بازیکن مسیر و انتهای زندگی قهرمان قصه را شکل میدهد. از همان ابتدای مسیر، دوران نوزادی، تا روزی که شخصیت داستان میمیرید (که میتواند در سالهای مختلفی از زندگی و به دلایل متفاوت باشد) بازیکن امکان انتخاب بین رفتارهای صواب و ناصواب را دارد؛ از شیطنت و بداخلاقی در طفولیت تا درس نخواندن و رفتن به دنبال کار خلاف و الی آخر. زندگی دیگران محدود به مسیر حیات در دنیاست و پس از مرگ کاراکتر قصه به اتمام میرسد.
سامانهها
برای شروع هر خط داستانی جدید اکسیر حیات نیاز است و آیتمهای مختلفی برای کارهای دیگر در فروشگاه بازی تعبیه شدهاند که متاسفانه توضیحی برای کاربرد آنها وجود ندارد و به همین دلیل سامانه درآمدی بازی خیلی به درد بخور نیست. در طول مسیر، بازیکن با مشغول کردن کاراکتر به کار میتواند پول جمع کند و اگر قید فعالیتهای جانبی را بزند، بدون نیاز به وام گرفتن از بانک میتواند مسیر را تا روز مرگ خود ادامه بدهد. متاسفانه چون نتایج رفتارها مشخص نیستند و چون در نهایت همه چیز در یک یا دو جمله خلاصه میشود خیلی انگیزهای برای کند و کاو و جست و جو و تجربهی انتخابهای جدید در بازی نیست.
صدا و گرافیک
همان طور که گفته شد، زندگی دیگران در سبک متنمحور است و در آن خیلی خبری از صدا و تصویر نیست. فضای اصلی بازی خلاصه میشود به یک منو که همان نقشه شهر است و نقش آن دستهبندی فعالیتهای مختلف است. به جز این، مجموعهای از دکمهها و آواتارها و کلمات فضای اثر را پر کردهاند. صدا هم جز یک قطعه موسیقی برای صفحه اصلی و صداهای زمینهایِ یک شهر شلوغ چیز دیگری ندارد.
چه چیزهایی در این زندگی کم است؟
زندگی دیگران در چند زمینه فاقد مولفههای مورد نیاز برای یک اثر جذاب در سبک متنمحور است؛ محدودیت زمان در محصول لحاظ نشده و بازیکن میتواند در طول هر سال به تمام فعالیتهای مورد علاقهاش برسد و به این ترتیب کاراکتر تبدیل به موجودی فرا/فرو انسانی میشود که در نهایت در تمام زمینهها (خوب و بد) موفق است. در طرف دیگر، حساسیت تصمیمها به چشم نمیآید و مجازات سنگین یا پاداش فوقالعادهای برای انتخابها طراحی نشده. علاوه بر این موارد، به نظر میرسد بازی نمونه فارسی شده یا شبیهسازی شده یک محصول خارجی است چون از لحاظ فرهنگی (اسامی، طراحیها، آواتارها، فعالیتها، فلسفه زندگی) تفاوتهای مشهودی با سبک زندگی ایرانی دارد. زندگی دیگران برای جذب نظر گیمرها و تبدیل شدن به یک اثر موفق نیازمند اصلاحات اساسی در طرح و دیزاین خود است.
نسخه مورد بررسی: ۲.۲۱
دانلود زندگی دیگران