سبک پازل کلمات بسیار معروف و پرطرفدار است (در بازینگار هزارتایشان را بررسی کردهایم!) و به همین خاطر سازندگان زیادی با سودای موفقیت وارد آن میشوند اما به دلیل کثرت محصولات، رقابت سر نوآوری، یا روشهای جلب مخاطب در این میدان، هر کسی توانایی رسیدن به موفقیتهای چشمگیر را ندارد. محصولی که امروز میخواهیم با هم بررسی کنیم سعی داشته با بهرهگیری از ایدههای خلاقانه و نو تجربهای متفاوت در سبک پازل کلمات ایجاد کند که تا حد زیادی هم موفق بوده است.
معرفی محصول
شازده اثری اندرویدی تولید شده توسط «مبین لند» است که روی کافه بازار ۲۰۰۰۰+ دانلود دارد. بازی در سبک پازل کلمات با پیش زمینهای داستانی است. ولیعهد در فرانسه مشغول خوشگذرانی است که روح پدرش به او خبر میدهد وزیر بدجنس وی را به قتل رسانده و تاج و تخت را تصاحب کرده. حالا شازده برگشته و میخواهد وزیر را سرنگون کند اما آن بد طینتِ بد سرشت قلعه را با هزار جور سحر و معما تلهگذاری کرده. مراحل بازی در قالب طبقات برج سلطنتی طراحی شدهاند. وقتی وارد یک طبقه میشوید باید مسیری پر از معما و مانع را برای رسیدن به انتهای آن طی کنید.
گیمپلی
رسیدن به انتهای طبقه مستلزم طی کردن مسیری است که چون توسط وزیر جادو شده فقط میشود با تاس انداختن در آن حرکت کرد(منطقیه!). خانههای مسیر گاهی حاوی سکه و تاس و گاهی تلههایی هستند که شازده را به اول طبقه باز میگردانند. تاس را بازیکن میاندازد و شازده حرکت میکند؛ اگر مقابل دستگاه بازی ایستاد معمای کلمات باز میشود. داخل دستگاه، تعداد حروف مورد نیاز کلمه و راهنما بالای صفحه، و حروف وسط قرار میگیرند. بازیکن با جابجاییهای عمودی جوابها را پیدا میکند و میتواند با فشردن کلیدهای طرفین راهنما سراغ کلمات بعدی یا قبلی برود. هر دستگاه بازی ممکن است ۳ الی ۱۰ کلمه مختلف را از بازیکن بخواهد. با تکمیل همه کلمهها یک ستاره دریافت میشود. برای خروج از طبقه، بازیکن باید تمام دستگاههای بازی موجود در مسیر را تکمیل کرده باشد. در انتهای مسیر، برای گشوده شدن درب آخر نوع دیگری از پازل کلمات که در آن باید لغات مرتبط به هم را در چهار دسته موضوعی مرتب کنید پیش رویتان قرار میگیرد.
سامانه درآمدی
تاس تصادفی است و ممکن است برای رسیدن به تمام دستگاههای موجود در مسیر، بازیکن مجبور شود چند بار خط را از ابتدا شروع کند. آیتمی به نام تاس طلایی هست که دقیق مشخص میکند چه عددی خواهد آورد. علاوه بر این، مسیرهای دو راهی بازیکن را ترغیب به بازگشت به ابتدای راه و تجربه مسیر دوم میکنند. آیتم کمکی سوزن شبیه به نقطه ذخیره بین مرحلهای است و هرجا کاشته شود آن نقطه تبدیل به محلی برای شروع مجدد و ادامه راه خواهد شد. علاوه بر اینها، بلیتهای شانس برای استفاده در چرخانه شانس هم در اختیار بازیکن است. کل موارد ذکر شده با سکه قابل تهیه هستند و محل تهیه سکه هم فروشگاه است. قیمتهای فروشگاه، که در بازی «دکان» خوانده میشود، گران نیستند اما مصرف سکه شازده بالاست (ملوکانه خرج میکند) و با توجه به اینکه جعبه جوایز روزانه و خدمات برخط محصول در دسترس نیستند به نظر میرسد بازیکن در نهایت یکجا بین ادامه دادن با صرف هزینه یا بیخیال شدن بازی مخیر خواهد شد. سکه همچنین برای دریافت راهنمایی به شکل نشان دادن حروف صحیح یا در مورد معماهای دستهبندی، برای نشان دادن چند کلمه صحیح در هر دسته یا موضوعِ دسته استفاده میشود.
گرافیک و صدا
شازده از لحاظ هنری حرف برای گفتن دارد و ظاهری تقریباً متمایز در مقایسه با سایر آثار همسبک خودش ارائه میکند. استفاده از پوشش ایرانی برای شخصیتها، طراحی مسیر طبقات، قلمهای استفاده شده، جزئیات ریزی که در صفحهی پیدا کردن کلمات به کار رفته، آیکون محصول، و پویانماییهای ساده اما نمکین شازده از جمله موارد جذاب بسته گرافیکی آن به شمار میروند. البته کیفیت برخی بافتها پایین است و برخی رنگهای به کار رفته برای زمینه صفحات رابط کاربری خیلی دلانگیز نیستند.
صدای شازده هم جالب است. موسیقی صفحه اصلی ترکیبی دلنشین از ضرب سنتی با ملودی آرامی است که گوش دادن به آن لذتبخش است. چرخهی تکرار قطعه سالم است. با وارد شدن به طبقات قطعهای جدید با همان حال و هوا اما با ملودی متفاوت به گوش میرسد و با وارد شدن به دستگاه بازی هم باز با موسیقیای جدید روبرو میشویم. جلوههای صوتی مختصری هم که برای رابط کاربری کار کردهاند خوب و سالم است و میتوان ادعا کرد بسته صوتی شازده به استانداردهای ولیعهدی میرسد!
نسخه مورد بررسی: ۱.۵.۲.۸
دانلود بازی شازده