دومین عنوان بزرگی که موسسه فرهنگی هنری منادیان بصیرت ساخته و روانه بازار بازیهای رایانهای کرده، مختار: فصل قیام نام دارد. بازیای که پس از موفقیت نسبی سفیر عشق و استقبال مخاطبان بازیهای رایانهای از آن، اینبار بازیکن را در نقش شخصیت مختار ثقفی قرار میدهد. بازی نهایتاً ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ روی فروشگاههای دیجیتالی عرضه شد. بازینگار اولین نقد و بررسی مختار: فصل قیام را منتشر کرد و به آن امتیاز ۷ از ۱۰ داد. بغیر از بازینگار، تاکنون ۴ رسانه دیگر نیز مختار: فصل قیام را مورد نقد و بررسی قرار دادهاند. برویم و نظرات متنوع این منتقدین را با یکدیگر مرور کنیم.
لازم به ذکر است که گردآوری و نمایش این مطالب به ترتیب تاریخ درج در رسانه منبع، انجام شده است و در صورت انتشار نقدهای بیشتر از این بازی، مطلب میانگین امتیازات را بهروزرسانی میکنیم.
تجمیع نظرات منتقدین درباره تغییرات مثبت و منفی مختار: فصل قیام نسبت به سفیر عشق
پارسی گیم در نقد و بررسی خود با عنوان «سفری کوتاه و مجازی به دنیای مختارنامه» به این بازی امتیاز ۵ از ۱۰ داده است: «از همان صحنه ابتدایی، میتوانید این موضوع را بهوضوح ببینید که برخی از محیطهای بازی به شکل آزاردهندهای تاریک هستند. نورپردازی در محیطهای بسته حالت صفر و صدی دارد، مناطق روشن را خوب میبینید ولی قسمتهای تاریک مانند یک سیاهچاله بوده و هیچ نوری از آن عبور نمیکند! نکتهای که در تمامی صحنههای سینمایی درون بازی وجود دارد (این صحنهها حدود 50 دقیقه از گیم پلی بازی را تشکیل دادهاند) عدم همخوانی دوبله حرفهای صداپیشگان و انیمیشنهای کاراکترها و حرکت لب آنهاست. انیمیشنهای تکراری بسیاری در این صحنهها دیده میشود و همچنین لبخوانی شخصیتها با دیالوگها همخوانی خوبی ندارد که باعث میشود ارزش این صداگذاری بینظیر کمتر دیده شود. مختار به 4 مدل سلاح دسترسی داشته که درواقع میتوان آنها را بین شمشیر و تیرکمان طبقهبندی کرد زیرا سه مدل از آنها عملاً همان شمشیر هستند که یا بهصورت تکی استفاده میکنید یا در کنار سپر و یا بهصورت شمشیر دوتایی. هر کدام از این سلاحها قابلیت ارتقا دادن داشته و همچنین ضربههای ترکیبی مخصوص به خودشان را دارند. طراحی مراحل روند خطی خودش از شماره اول سفیر عشق را حفظ کرده و شما صرفاً باید از محل A به B رفته و در طول آن دشمنان مختلف را از بین ببرید. نکتهای که به خستهکننده شدن گیم پلی دامن میزند، تنوع کم دشمنان است. در بازی دو مبارزه با Boss هم تجربه میکنید که هر دو کاملاً شبیه به هم بوده و شما را روبهروی یک سرباز قوی و قدرتمند قرار میدهد. یکی دیگر از نکات مثبت بازی مختار فصل قیام در کنار صداگذاری خوبش، گرافیک زیبا و قابلقبولش است. بازی در زمینه فنی چندان مشکلی نداشته اما از قفل شدن فریم در برخی از صحنهها رنج میبرد. همچنین ممکن است در برخی از صحنههای سینمایی بازی صدای شخصیتها کاملاً قطع شده و صحنه را بهصورت صامت مشاهده کنید. این عنوان بهشدت کوتاه بوده و حتی اگر با دشوارترین درجه سختی آن را تجربه کنید، در کمتر از 5 ساعت به پایان میرسد.» (علی ناجی مقدم، پارسی گیم در ۳۰ شهریور ۱۴۰۰)
گیمین در نقدی با عنوان «مختار و داستان پروپیمان قیام» به این بازی امتیاز ۷ از ۱۰ داده است: «بازی مختار: فصل قیام روایتگر مسیر دشواری است که مختار ثقفی از زندان ابن زیاد تا فتح کوفه، بهقصد انتقام خون امام حسین (ع) و البته جبران جا ماندن از قافله کربلا طی میکند. اثری که نسبت به نسخه پیشین، سفیر عشق، دچار تغییرات بسیار اندکی شده و ترجیح داده تا چهارچوبی که با مهران ایرانی در سری گذشته بنانهاده شد را این بار با داستان قیام مختار به نمایش بگذارد. بازی هم در مقدمهسازی و پیشنمایش خوب عمل میکند و هم بهخوبی داستان قیام مختار را در کوفه به پایان میرساند، اما در این میان، روایت بازی چندان که باید و شاید، سرگرمکننده و جذاب پیش نمیرود. اما رسانا شکوه کویر در این بخش، مسیر دشواری را انتخاب کرده و میخواهد تمام اتفاقات کلیدی و مهمی که برای مختار از زندان ابن زیاد تا آغاز حکومتش در کوفه رخ میدهد را به نمایش بگذارد؛ یعنی یک بازه زمانی بسیار طولانی که بهخودیخود، پتانسیل اثری با گیم پلی بالای ۵۰ ساعت را دارد. بهطور کلی، شاید بهتر بود تا استودیو سازنده، بهجای تلاش برای ارائه داستان بهگونهای که از هر پیشامد مهمی که برای مختار در این سالها رخ داده، قطعهای ناقص را ارائه دهند، روی برهه خاصی از داستان تمرکز کرده و تنها به روایت آن بخش میپرداختند. رسانا شکوه کویر، بهخوبی هسته اصلی بازیهای هک اند اسلش که مبارزات آن هستند را طراحی کرده و با حضور قابلیتهایی همچون ارتقا سلاحها و بهدست آوردن مهارتهای مخصوص هر سلاح، در مرور زمان آن را جذاب و جذابتر نیز میکند. دشمنان و سلاحها در بازی به نسبت مدتزمان گیم پلی، دارای تنوع خوبی هستند و علاوه بر این مراحل بازی نیز با تلفیق اکشن و مخفیکاری، حدود ۴ ساعت گیم پلی سرگرمکننده را به شما ارائه میدهند و دیگر شاهد آن مراحل حوصله سربر نسخه اول نیستیم. اگر نسخه پیشین سفیر عشق را به خاطر داشته باشید، میدانید که یکی از ضعفهای آن، انیمیشنهای خشک بازی محسوب میشد. در مختار: فصل قیام، شاهد بهبود اندکی در این زمینه هستیم و علاوه بر اینکه انیمیشن دویدن کاراکتر دچار تغییر شده، میتوان شاهد انیمیشنهای منطقیتری در سینماتیکهای بازی نیز بود. شاید تنها بخشی از بازی که میتوان بهوضوح در آن پیشرفتهایی را نسبت به نسخه قبل مشاهده کرد، موسیقی و صداگذاری این اثر است. در این بخش، با موسیقیهای کاملاً متناسب با حال و هوا و اتمسفر بازی روبرو هستیم، خصوصاً در مبارزات و لحظات اکشن که لذت یکی پس از دیگری نابود کردن دشمنان را دوچندان میکند.» (مهدی خدادوست، گیمین در ۳۰ شهریور ۱۴۰۰)
ویجیاتو در مطلبی با عنوان «یک قدم رو به جلو» به مختار: فصل قیام امتیاز ۶۵ از ۱۰۰ داده است: «مختار: فصل قیام ۱۲ مرحله دارد. طی این ۱۲ مرحله شما مختار را از اعماق زندان ابن زیاد تا روشن کردن آتش قیام همراهی میکنید. اگر سفیر عشق را بازی کرده باشید همه چیز در مختار: فصل قیام برایتان آشناست. همان چهارچوب حفظ شده اما این بار استودیو رسانا شکوه کویر تلاش کرده تا برخی از ایراداتی که به بُعد فنی بازی وارد بود را برطرف کند. اما یکی از بزرگترین ایرادات سفیر عشق همچنان به قوت خودش باقی است. گرچه محیط بازی بزرگ طراحی شده اما هیچ چیزی برای استفاده از این محیط وجود ندارد. نه میتوانید با NPCها تعامل داشته باشید نه انجام کارهایی مانند ارتقاء سلاحها به حجره یا لوکیشنی خاص سپرده شده. احساس میکنم سهم بیشتری از گیمپلی مختار: فصل قیام به مراحل مخفیکاری اختصاص پیدا کرده. این مسئله نه تنها باعث ایجاد تنوع در گیمپلی نشده بلکه از قسمتی به بعد به شدت خستهکننده جلوه میکند. مشکل دیگری که قسمت مخفیکاری مختار: فصل قیام را به شدت تحت تاثیر قرار داده این است که بازی شما را وادار به استفاده از کاورها و پیش رفتن با آنها میکند. شما نمیتوانید از تیر و کمانتان به عنوان ابزاری برای کشتن بیسر و صدای دشمنان استفاده کنید. تنها زمانی امکان استفاده از تیر و کمان را پیدا میکنید که سربازها متوجه حضور شما شوند و بازی وارد بخش اکشن خودش شود. اگر تمام مشکلات موجود را کنار بگذاریم، میتوان متوجه شد که مختار: فصل قیام کمکم به آن فرمول طلایی بازیهای اکشن / ماجراجویی نزدیک میشود.» (محمدامین بهتوئی، ویجیاتو در ۱۱ مهر ۱۴۰۰)
گیم نیوز در نقد بازی مختار: فصل قیام با عنوان «مجموعهای از مشکلات بازیهای داخلی» به استقبال این بازی رفته است. این نقد فاقد امتیاز است: «به طور کلی مختار را نمیتوان یک شاهکار دانست. حتی به جرأت نمیتوان به آن یک بازی کامل گفت. داستان مختار همان چیزی است که همه انتظار دارند. یعنی شما داستان را بارها شنیدهاید و در جریانید که با چه موضوعی روبرو هستید. تیم سازنده نیز در جریان این موضوع هست پس تمام تلاش خود را کرده تا داستان را بسیار دقیق و خوب ارائه دهد. تا حدی هم موفق بوده است. برای من موسیقی بازی بسیار مهم است و یکی از مواردی است که به آن به شدت توجه میکنم. مختار نیز در زمینه موسیقی شما را ناامید نخواهد کرد. تنوع خوب به همراه تناسبی که با شرایط بازی دارد همگی باعث میشوند تا به یکی از نکات مثبت بازی مختار تبدیل شود. با این حال بدون مشکل نیست. در بسیاری از مواقع بود که موسیقی با شرایط بازی تغییر نمیکرد. امکان داشت شما وارد مبارزه شوید اما همچنان آهنگ گشت و گذار پخش شود. شما وقتی کمی در بازی به جلو بروید با دشمنانی که تیر و کمان دارند روبرو خواهید شد. اگر شما با بیش از 2 تا از این افراد مبارزه کنید شانس مرگ شما بیش از 80 درصد خواهد بود. به دلیل اینکه این دشمنان بدون وقفه به شما تیر خواهند زد. تیر آنها نیز آسیب جدی به شما وارد خواهد کرد. از طرفی دشمنان تن به تن شما قدرت چندانی ندارند و شما به راحتی میتوانید آنها را شکست دهید. این عدم تعادل باعث میشود تا تمرکز شما فقط روی کمانداران باشد و به طور کامل از لذت بازی میکاهد. در یک بازی به سبک مختار اسب سواری اهمیت بسیاری دارد. عدم حضور آن یک کمبود مشخص است بنابراین وجود اسب سواری بسیار مهم است. اسب سواری در مختار را نمیتوان فاجعه نامید اما خوب هم نیست. به دلیل اینکه سازندگان حتی تلاش نکردهاند این بخش بسیار مهم را حتی خوب ارائه دهند. به نوعی که اسب کاملاً غیر واقعی دویده، به طور ناگهانی میایستد و کاملاً بی دلیل از برخی مناطق عبور نمیکند. یعنی اگر شما از محلی غیر از راه طراحی شده عبور کنید، بازی کلاً به هم میریزد. پس آزادی عمل شما حتی در اسب سواری نیز بسیار کم است. دیالوگها به شدت سطحی هستند و صداگذاری اصلاً خوب نیست. کارکترها هیچ روحی ندارند و انگار همه از روی یک متن میخوانند. خود متن نیز بسیار کلیشهای بوده و به گونهای است که شما میتوانید حتی جمله بعدی را پیشبینی کنید. حتی بازیهای 10 سال پیش خارجی از لحاظ تکنیکی بهتر از مختار هستند. داستان بازی پتانسیل بسیاری دارد و مشکل اینجاست که از آن هیچ بهرهای نبردهاند.» (سهند خانمحمدی، گیم نیوز در ۵ آبان ۱۴۰۰)
برای خرید نسخه دیویدی بازی مختار: فصل قیام به فروشگاه ربیع و برای خرید نسخه دانلودی این بازی به فروشگاه هیولا مراجعه کنید.
پیشنهاد مطالعه: میانگین امتیازات سفیر عشق؛ ترش و شیرین