سفیر عشق شروعی دوباره برای بازیسازی بزرگ در کشور بود. بازیای که سال گذشته برای رایانههای شخصی منتشر شد و احتمالاً شما نیز تاکنون آن را تجربه کردهاید. ما همان زمان در بازینگار سفیر عشق را مورد نقد و بررسی قرار دادیم؛ حالا ببینیم نظرات متنوع منتقدین رسانههای دیگر درباره این بازی چیست؟
در ادامه بررسیهایی که تاکنون رسانههای گیم از این بازی انجام دادهاند را گردآوری کردم. خلاصهای از نکات مهم اشاره شده از هر بررسی را به همراه امتیاز منتقد به این بازی (در صورت داشتن امتیاز) یکجا و در قالب یک مقاله «میانگین امتیازات» تقدیم حضورتان میکنم.
سرگرمی در نقدی با عنوان «تا مقصد راه زیاد است» سفیر عشق را مورد بررسی قرار داده و به آن امتیاز ۶ از ۱۰ داده است: «طبیعتا بستری که RSK برای روایت داستان انتخاب کرده، چیزی است که خصوصا ما ایرانیان به خوبی با آن آشنا هستیم و از کودکی تقریبا ریز به ریز جزئیات آن را میدانیم. این به خودی خود چیز بدی نیست؛ در بازیهای بزرگ خارجی هم بارها از وقایع تاریخی تکراری مثل جنگ جهانی دوم قصه تعریف شده است. اما نکته اینجاست که بازی سفیر عشق از جنبهی متفاوتی به واقعه عاشورا میپردازد که آن را از تماما کلیشه بودن خارج میکند. چند مسئله به داستان بازی سفیر عشق ضربه میزند؛ اول از همه روایت کند و بسیار کمرمقی است که کمی گنگ آغاز شده و کشش لازم برای نگه داشتن مخاطب را ندارد. با وجود آنکه بستر تاریخی داستان بازی چندان جای غافلگیری یا پیچشهای داستانی نداشته، اما همان جنبهی تخیلی زندگی مهران میتوانست بُعد تازه و بسیار جذابتری به داستان ببخشد ولی متاسفانه چنین نشده است. ضعف شدید دیالوگها، شخصیتهای فرعی کاملا خنثی و روایت کمفرازونشیب بازی، به تدریج باعث شد ارتباطم را با کاراکترها و داستان از دست بدهم. بازی سفیر عشق از لحاظ گرافیکی دستاورد قابلتوجهی در صنعت بازیسازی ایران است. بازی با موتور آنریل 4 ساخته شده و از انیمیشنهای پرتعداد و فناوری موشن کپچر در شکلدادن به کاراکترها بهره گرفته که باید بگویم در مقیاس بازیهای وطنی، تحسینبرانگیز است. متاسفانه بازی سفیر عشق طراحی مراحل چندان خوبی ندارد. تیم RSK تلاش کرده با هر آنچه در اختیار داشته مراحل جذابی خلق کند، اما در طول زمان حدودا ۸ ساعتهی بازی، بیشتر مراحل کسلکننده و خالی از هیجان و سرگرمکنندگی هستند.» (عرفان خورسند، سرگرمی در ۱۷ دی ۱۳۹۹)
پی اس ارنا «سفیرِ تنها» را عنوانی لایق نقد و بررسی خود از بازی سفیر عشق دانسته و به این بازی امتیاز ۸.۵ از ۱۰ داده است: «بازی سفیر عشق از روایت غیر خطی استفاده میکند. روایتی که با استفاده از فلش بکها سعی میکند تا داستان زندگی مهران و حوادث اصلی که در آن نقش داشته و او را به جایگاه کنونیش رسانده را توضیح دهد. در کل داستان بازی سفیر عشق با توجه به روایت شلختهاش، همچنان انسجام خود را حفظ میکند و در نهایت یک تجربه مطلوب را در اختیار مخاطبش قرار میدهد. یکی از نکات اصلی و مهمی که سازندگان از آن به درستی استفاده کردند، اضافه کردن یک شخصیت جانبی به یک حادثه تاریخی بود. در حین تجربه بازی، متوجه یک شیفت عجیب در کیفیت بازی، چه از لحاظ طراحی مراحل و چه از لحاظ طراحی داستان میشوید. یکی دیگر از مشکلاتی که در ابتدای بازی با آن مواجه میشوید برخی از دیالوگهای عجیبی است که بین مهران و شخصیتهای جانبی رد و بدل میشوند؛ دیالوگهایی که با عقل جور در نمیآیند. اما شاید بتوان نقطه قوت اصلی بازی را -بعد از جلوههای بصری فوقالعاده آن- در پیاده سازی گیم پلی هک اند اسلش بازی دانست. بازی سفیر عشق با توجه به مدت زمان نسبتا کوتاهی که دارد، با ارایه سلاحها و کمبوهای مختلف از افتادن در ورطه تکراری و خستهکننده شدن بازی جلوگیری میکند. سیستم مبارزه بازی سفیر عشق شما را یاد سیستم مبارزه بازی God of War میاندازد. همانطور که خود سازندگان هم گفتند، آنها مستقیما از سیستم مبارزه این بازی تقلید کرده و البته در این راه موفق شدهاند. بازی سفیر عشق ممکن است مشکلات کوچکی در بخشهای مختلف دیزاین بازی داشته باشد، اما میتوان با تماشای جلوههای بصری بازی برای لحظهای آنها را فراموش کرد. استودیوی رسانا شکوه کویر از موتور آنریل انجین 4 برای ساخت محیط بازی استفاده کرده است که نتیجه آن را در کارکرد آن و کیفیت جلوههای دیداری بازی میبینیم. همچنین سازندگان برای انیمیشن سازی شخصیتها از تکنولوژی موشن کپچر کمک گرفتهاند.» (محمدجواد محسنى، پی اس ارنا در ۲۰ دی ۱۳۹۹)
گیمین در بررسی خود با عنوان «شروع یک ماجراجویی» به سفیر عشق امتیاز ۷ از ۱۰ داده است: «مهران ایرانی از یاران وفادار امام حسن (ع) بوده است و پس از مواجهه با صلح اجباری ایشان و خیانت یارانش، تصمیم میگیرد به ری بازگردد تا شاید این غم بزرگ را فراموش کند. بازی، ناگهانی اما زیبا این روایت را آغاز میکند، استفاده از تخیلات و یادآوریهای ذهنی مهران، ایدهای است که سازندگان برای روایت اولیه داستان بازی از آن استفاده کردهاند، نمونه این روایت را در بازیهایی همچون Hellblade نیز شاهد بودیم. ایجاد یک اتمسفر خوب، موضوعی بوده که سازندگان در ابتدای بازی به خوبی آن را عملی کردهاند، اما این موضوع گاهی قدرت خود را از دست میدهد. داستان بازی فوقالعاده کند به جلو حرکت میکند و علت آن این است که رسانا شکوه کویر میخواهد در کنار روایت داستان اصلی بازی، شناخت خوبی نیز نسبت به شرایط حاکم بر کوفه و جهان اسلام در آن زمان را بدهد؛ اما دیالوگهای کلیشهای و وقت تلف کردنهای بیمورد نیز، دلیل دیگری است که باعث این اتفاق شده است. بهطور کلی، بازی به گونهای آغاز شد و به پایان رسید که گویی تنها یک پیش درآمد برای بازیهایی میباشد که قرار است در ادامه کار توسط رسانا شکوه کویر، ساخته شوند. کوفه سفیر عشق در بهترین حالت خود میباشد، اگرچه سفیر عشق یک بازی جهان باز نیست، اما سازندگان تمام تلاش خود را کردهاند که کوفهای کامل و با توجه به جزئیات بسازند. سفیر عشق را میتوان یک تجربه نسبتاً خوب در سبک اکشن هک اند اسلش دانست که تا رسیدن به یک بازی کامل، فاصله زیادی دارد و میتوان آن را یک پیشنمایش برای شروع ماجراجوییهای سفیر عشق دانست.» (مهدی خدادوست، گیمین در ۲۲ دی ۱۳۹۹)
پلی مگ در نقد خود با عنوان «بی ادعا و لایق تمجید» به سفیر عشق امتیاز ۷.۵ از ۱۰ داده است: «متاسفانه هر چقدر که از شروع بازی و کیفیت قابل قبول دیالوگ ها، سینماتیک ها و گیم پلی بازی رضایت داشتم اما از سوی دیگر عدم بهینه بودن بازی که منجر به کرش خوردن و افت فریم های شدید، روی سیستمی که توانایی اجرای بازی های روز را با کیفیت و فریم بالا دارد می شد، از ذوق من کم می کرد. اینکه آیا سازندگان طبق روایات تاریخی سعی بر طراحی چهره و حتی لباس شخصیت های بازی داشته اند را نمی دانم، اما طراحی چهره شخصیت ها در سطح نسبتا خوبی قرار دارد و نه می توان خیلی به آن ایراد گرفت و نه خیلی فوق العاده است. اما همین که شخصیت ها شبیه هم نیستند (شخصیت های اصلی که در داستان بازی قرار دارند) خودش یک اتفاق مثبت محسوب می شود. هر چقدر که از خوب بودن دیالوگ ها و صداگذاری ها بگویم، باید از بی حس بودن شخصیت های بازی نیز بگویم. به طور مثال در بخش هایی که دیالوگ ها با صداپیشگی کاملا حرفه ای و با حس (مثلا دیالوگ فان) گفته می شد، از طرف دیگر شخصیت ها نمی توانستند آن حس را منتقل کنند؛ به قول معروف میمیک صورت شخصیت ها راضی کننده نبود (در مقایسه با بازی های AAA جهانی). یکی از ویژگی هایی که باعث می شود تا شما از این سبک بازی ها لذت ببرید و هیچوقت خسته کننده نباشد، وجود چالش در بازی است. من حتی بازی را روی سخت ترین حالت خود بازی تجربه کردم اما واقعا نمی توانم آن را به عنوان یک بازی چالش برانگیز به همراه مبارزات نفسگیر قبول کنم. چیزی که برایم بسیار جالب و رضایت بخش بود و با داستان بازی نیز ارتباط مستقیم داشت، ویژگی فکت گونه اتفاقات بازی بود؛ مثلا وقتی با شخصیت یا مکان های جدید آشنا می شوید، با رفتن به منوی بازی و بخش داستان می توانید روایت های مهم درباره آن شخص یا مکان را به صورت خلاصه بخوانید. بازی سفیر عشق هر چقدر شروع خوب و طوفانی برای یک بازی ایرانی داشت، اما مراحل آخر از لحاظ داستانی و طراحی مراحل دچار افت شدیدی شد، به طوری که حس می کنید درحال پرواز در ارتفاع بسیار زیاد و لذت بردن از موقعیت خودتان هستید اما یک آن سقوط می کنید.» (امین شهری، پلی مگ در ۲۴ دی ۱۳۹۹)
پیکسل آرتس در یکی از بی رحمانهترین بررسیها با عنوان «هیجانی که بهتر است همان تکرار نشدنی بماند» به سفیر عشق امتیاز ۳ از ۱۰ داده است: «متاسفانه سفیر عشق از روایت خوبی بهره نمیبرد و در این زمینه، بسیار شلخته و تا حدی هم بیمنطق جلوه میکند. بازی سعی میکند تا با استفاده از فلشبکهای متعدد، داستان زندگی شخصیت اصلی را شرح داده و جایگاه او را تعیین کند، اما مداوما در بازههای زمانی مختلف به این طرف و آن طرف میپرد و باعث گیج شدن مخاطبش از نظر زمان رخ دادن وقایع میشود؛ مخصوصا آنهایی که هیچ آشناییای با سیستم تقویم قمری ندارند. مورد بعدیای هم که زیاد به چشم میآید، وضعیت عجیب دیالوگها است. نه تنها شخصیتها لهجه ثابتی در صحبت کردن ندارند و بارها شاهد صحبت کردن آنها با مخلوطی از فارسی اصیل و فارسی نو خواهید بود، بلکه در مواردی شاهد به زبان آورده شدن جملاتی از سمت آنها هستید که اصلا با روایت بازی جور نیست. اگر قرار است گویندگان کارکشته کشورمان چنین کیفیت غیرقابل قبولی را در هنگام صداگذاری شخصیتهای بازیها ارائه دهند، میخواهم دیگر هیچ وقت آنها را در چنین سمتی نبینم. اما کار به همینجا ختم نمیشود و بعضی اوقات، بازی به گیم پلی هم ضربه میزند تا بتواند داستانش را روایت کند. مثلا به وفور توانایی دویدن از بازیکن گرفته میشود یا وارد یک سکانس راه رفتن اسکریپت شده (حالتی که در آن فقط نیاز به نگه داشتن دکمه حرکت به جلو است) میشوید تا حتما به سمت همان مسیری که سازنده میخواهد، هدایت شوید؛ حتی اگر در حالت عادی نیازی به آن نبوده باشد. چیزی هم که چنین وضعیتی را بدتر از قبل میکند، این است که سفیر عشق به عنوان یک بازی عرضه شده در سال ۲۰۲۱، هیچ گزینهای برای رد کردن سکانسهای سینمایی ندارد! یعنی فقط کافیست که بخواهید برای مدتی از بازی خارج شده و استراحت کنید تا دفعه بعدی و با بارگذاری فایل ذخیرهتان، مجبور باشید تا تمام صحنههای سینمایی را باری دیگر تماشا کنید. از همان لحظات اولی که بازی را شروع میکنید، شما بیشتر شاهد صحنههای سینمایی، راه رفتنهای پی در پی، رد شدن از روی موانع تکراری با استفاده از کلید Space و ماموریتهای Fetch Quest هستید تا مبارزه. همین هم کاملا در تضاد با ذات عناوین Hack & Slash است که سفیر عشق مدعی استفاده از ژانرشان است و شاید بهتر بود بازی به عنوان یکی از مدعیان ژانر Action Adventure بازاریابی میشد.» (پرهام آقاخانی، پیکسل آرتس در ۳۰ دی ۱۳۹۹)
ویجیاتو در بررسیای با عنوان «در کوچه پس کوچههای کوفه» سفیر عشق را مورد نقد و بررسی قرار داده و آن را گامی بلند به سوی استانداردهای جهانی معرفی کرده است. این رسانه به سفیر عشق امتیاز ۵۵ از ۱۰۰ داده است: «یکی از مهمترین خصوصیات سفیر عشق بازسازی شهر کوفه است. شهری که به زیباترین شکل ممکن و کاملا برابر طرحها و تصاویر موجود از آن بازسازی شده. داستان بازی فوقالعاده کوتاه است و روایت کندی دارد. دیالوگهایی بین شخصیتها رد و بدل میشوند از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و به سختی منظور و مفهوم مورد نظر را انتقال میدهند. گیمپلی سفیر عشق به نوعی نقطه قوت آن محسوب میشود. اگر کندی حرکات مهران را نادیده بگیریم استودیو رسانا شکوه کویر به خوبی توانسته المانهای Hack and Slash را در بازی خود پیادهسازی کند.» (محمدامین بهتوئی، ویجیاتو در ۱۴ بهمن ۱۳۹۹)
گیم نیوز یکی دیگر از رسانههاییست که سفیر عشق را مورد بررسی قرار داده. این سایت با عنوان عجیب «سفیر خسته» به استقبال این بازی ایرانی رفته است. این نقد فاقد امتیاز است: «داستان بازی سفیر عشق روایتی از یک سردار ایرانی و واقعه عاشورا است، اما این داستان چندین مشکل بزرگ دارد که به بازی ضربه زدهاند. بزرگترین مشکل این بازی دیالوگها و میانپردههای آن است که به شدت ضعیف و حوصلهسربر هستند. متاسفانه به شخصیت مهران به عنوان شخصیت اصلی بازی به اندازه کافی پرداخته نمیشود هر چند که بازی درباره او و همسرش پروانه در مقایسه با دیگر شخصیتهای بازی اطلاعات بیشتری در اختیار مخاطب قرار میدهد. بازی سفیر عشق از لحاظ گرافیکی و بصری یک پیشرفت بزرگ در صنعت بازیسازی ایران محسوب میشود. استفاده از موتور آنریل 4 و بهرهگیری از قابلیتهای آن باعث میشود که در همان بدو شروع بازی آن را تحسین کنید. موسیقی متن بازی شنیدنی و جذاب است و در موقعیتهای مختلف به خوبی حس را منتقل میکند هرچند که تعداد قطعات آن اندک است. صداگذاریهای بازی نیز بسیار با کیفیت هستند و با دقت انجام شدهاند. موسیقی تیتراژ پایانی سفیر عشق را نیز سالار عقیلی کار کرده است. به طور کل تمامی مراحل بازی یک هدف بیشتر ندارد و آن هم سادهترین چالشی است که یک بازی به مخاطبش ارائه میدهد: رفتن از یک نقطه به نقطه دیگر. سازندگان برای ایجاد تنوع در این مهم در مقابل بازیکنان چالشهایی مانند مخفیکاری و یا حرکت از روی سکوها قرار دادهاند که بعد از مدتی حوصله سربر میشود. بازی ایرانی سفیر عشق با وجود تمام مشکلاتی که دارد تجربهای خاص را به مخاطبان ایرانی ارائه میدهد و ارزش یک بار تجربه کردن و البته حمایت را دارد.» (شایان صحراگرد، گیم نیوز در ۲۱ بهمن ۱۳۹۹)
گیم اسکن بازی سفیر عشق را در نقدی با عنوان «نمود جهش صنعت گیم ایران» مورد بررسی قرار داده و به آن امتیاز ۷.۵ از ۱۰ داده است: «قصه و روایت، یکی از برترین ویژگیهای سفیر است و در این زمینه با اثری روبهرو هستیم که نشان میدهد سازندگان برای داستانش اهمیت زیادی قائل بودهاند و زمان و انرژی فراوانی برایش صرف کردهاند. ترکیب تاریخ و خیال و رسیدن به داستانی که بخواهد وقایع قدیم را به مخاطب جدید نشان بدهد کار سادهای نیست. سفیر عشق با پا گذاشتن در مسیر مجموعه Assassin’s Creed سعی کرده حرفی در مورد تاریخ اسلام بزند که تا حد زیادی هم موفق عمل کرده است. سفیر عشق از کیبورد و ماوس و از کنترلر پشتیبانی میکند اما نقشه دکمهها روی گیمپد دقیق و کامل نیست و در نهایت اگر کیبورد دم دستتان نباشد گیر خواهید کرد. همچنین در تنظیمات کنترل، امکاناتی برای شخصیسازی پیدا نشد؛ ما حتی نتوانستیم حساسیت دوربین را تغییر بدهیم. مشکل اصلی در کنترل سفیر، عدم وجود قابلیت قفل هوشمند یا دستی است (Lock on Enemy). به نظر میرسد تمرکز سازندگان بیشتر روی کنترل با ماوس و کیبورد بوده. دومین ستونی که سفیر روی آن سوار شده گرافیک فنی و هنری است. در یک جمله: جزئیات در این بازی غوغا میکنند. اما همین گرافیکهای خوب و قوی باعث شده سفیر عشق در اجرا و بارگذاری لنگ بزند و عدهای از گیمرهای ایرانی از تجربه آن یا محروم باشند یا نتوانند به عالیترین حد از آن لذت ببرند.» (علیرضا خزاعی، گیم اسکن در ۱۹ تیر ۱۴۰۰)
دانلود بازی سفیر عشق