حسین سنمار از افراد شناختهشده صنعت گیم ایران است؛ رزمیکار جوان شیرازی که پس از مدتی گیمر حرفهای بودن تصمیم به ساخت محصولی به سلیقه خودش میگیرد و الان بیش از پنج سال است که به شکل حرفهای روی محصولی که ابتدا به نام لایت ریسپانس شناخته میشد کار میکند (مصاحبه بازینگار با حسین سنمار را بخوانید). حالا آقای سنمار یک نسخه متفاوت از این بازی را با عنوان لایتنینگ برای انتشار روی استیم قرار داده و رویداد تست و بررسی آن را آغاز کرده است. علاقهمندان برای اطلاعات بیشتر یا شرکت در پلی تست میتوانند با سازنده در ارتباط باشند. همراه ما باشید تا کمی بیشتر درباره این محصول جدید بدانیم.
نسخهای که برای این معرفی استفاده شده توسط سازنده برای بازینگار ارسال شده است.
همه بازیها با «لا» شروع میشوند!
در سادهترین و خلاصهترین حالت، لایتنینگ در واقع همان لایت ریسپانس است که به بهترین شکل ممکن و همراه با امکانات جدید متشر شده. اما این ادعا به معنی مشابه بودن دو محصول با یکدیگر نیست. اگر لایت ریسپانس یا رویال ریسپانس را تجربه کرده باشید با خیلی از مولفههای لایتنینگ مثل رابط کاربری و بسته صوتی، سلاحها و ابزار و وسایل، سامانه ردهبندی و حتی بعضی از نقشههای بازی آشنا هستید. از لحاظ گیمپلی، گانپلی، و سبک رقابتی نفسگیر هم با همان تجربه عناوین قبلی حسین سنمار همراه با ویرایش و روتوش و بهبود روبرو هستیم. پس میشود با این نتیجه که هسته و ذات این محصول تقریباً همان قبلیهاست رفت به سراغ بررسی تغییرات و خصوصیات اصلی بازی جدید.
مرغ همسایه
صاعقهای که در عنوان محصول قرار داده شده باعث جهشهای ژنتیکی فراوانی در آن گردیده است که برای راضی کردن مخاطبین بینالمللی به وجود آمدهاند. اولین نکته بسیار قابل توجه در لایتنینگ گرافیک بالای آن است که سریع با ورود به نقشهها نظر را به خودش جلب میکند. در مقایسه با آثار قبلی این مجموعه، شاهد بافتهای بسیار با کیفیت، تنظیمات گرافیکی بیشتر و حرفهایتر، نورپردازی خاص، پویانمایی و دوربین بهبود یافته و پویا، ارتقا وضعیت فهرستها، افزایش وسعت و جزئیات نقشهها، و … هستیم. البته جلوههای انفجار کماکان چنگی به دل نمیزنند و در کل بازی روی آنها مانور نمیدهد اما نورپردازی در سطح بالایی قرار دارد و دقت در آن روی گیمپلی تاثیر دارد؛ مثلاً در نقشه Cloud بسته به اینکه کدام طرف نقش باشید پشت یا روبروی نور قرار میگیرید و در حالت اول سایه شما پیش از شما حرکت میکند و میتواند موقعیت شما (یا دشمن) را لو بدهد.
تفاوت دیگر در مورد حالتهای بازی برای نقشههاست. انواع و اقسام بازیهایی که در محصولات حرفهای سبک تیراندازی اول شخص رقابتی وجود دارند در لایتنینگ قرار گرفته که هر کدام با دیگری تفاوتهای ساختاری دارد. قابلیتهای هوش مصنوعی در گیمپلی (مثل تغییر دادن شکل یکی از نقشهها هر دفعه که بازی شروع میشود، با این ادعا که در این محل ساخت و ساز انجام میشود) به کار گرفته شدهاند تا تنوع مُدهای مختلف بیشتر از قبل باشد. البته درجهبندی دشواری مبارزه مقابل بات قابل تنظیم نیست و به نظر میرسد بعداً به شکل خودکار و بر اساس سطح بازیکن تعیین شود. حالتهای مرسوم مثل آزاد برای همه، گرفتن پرچم، بمب، بازی اسلحه، در کنار رویارویی با هوش مصنوعی که به نوعی حالت سینگل پلیر حساب میشود، رقابت سر دقت تیراندازی، و … که بازیکن میتواند بر اساس نقشه انتخابی آنها را تجربه کند.
نکته: در حال حاضر و در نسخه تست فقط چند حالت محدود فعال هستند که ما نوع Gun و Bomb و Free for All را تجربه کردیم. متاسفانه تیم بازینگار موفق به بازی کردن با رقبای واقعی نشد!
تاثیر صاعقه
اما مهمترین ویژگی و تمایز لایتنینگ با داداشهای بزرگترش قدرتهای ماورایی کاراکتر است. این مقوله که شبیه به قابلیتهای عجیب و غریب کاراکتر در حالت زامبی مجموعه کالاف دیوتی یا قدرتهای نیمهجادویی هیروها در Valorant است چند توانایی تخیلی/جادویی به بازیکن میدهد که در تجربه ما شامل جابجایی سریع، دو مدل اتک قوی، و یک حالت تدافعی/تهاجمی بود که به خاطر عدم دسترسی به بازیکنهای واقعی نتوانستیم استفاده از آنها توسط دیگران را تجربه کنیم. انرژی محدودی برای انجام این کارها در اختیار بازیکن قرار دارد که با آن میتواند تقریباً در هر نقشه یک مرتبه از تمام قدرتهایش استفاده کند. کلیدگذاری فعلی این قدرتها (ترکیب شیفت با Z و X و V و Alt) کمی نامانوس است تسلط به آنها نیاز به تمرین دارد. همچنین به نظر میرسد این قدرتها و قابلیتها دارای درخت پیشرفت هستند و در چهار حالت یا رشته ارتقا پیدا میکنند که البته به علت وجود متنهای فراوان در بازی دقیق مشخص نشد چطور و چگونه. باید دید بالانس قدرتها در بازی چطور حفظ خواهد شد.
صاعقه برخی چیزها را هم میسوزاند
صدای لایتنینگ هنوز به اندازه سایر بخشهایش پیشرفت نکرده و حرفهای نشده و بدگوشی میکند. الگوهای صدای راه رفتن تکراری هستند و رابطه منطقی بین حرکت ورودی و صدای خروجی کم است (کمترین جابجایی روی هر سطحی صدای یک یا دو قدم کامل دارد). مثلاً اگر از یک سر نقشه تا سر دیگر آن را بدوید صدایی ثابت و کوتاه پشت سر هم تکرار میشود و به وضوح (تابلو) خودش را مصنوعی میکند. صدای انفجارها واضح نیستند. شبیه به نسخههای قبلی، پیامهای رادیویی که رد و بدل میشوند از لحاظ صدای شخص بسیار با هم فرق دارند و شلخته حس میشوند اما خدا رو شکر کمتر شدهاند. موسیقی نقش موثری در ایجاد اتمسفر در محصول ندارد. کاراکترها جملاتی محدود دارند. خوشبختانه جهت صدا درست است و میشود از روی آن مسیریابی کرد.
فرار مغزها
لایتنینگ سرورهایش را خارج ایران گرفته و برای وارد شدن به بازی نیاز به فیلترشکن دارید. مناطق اروپا و امریکا و منا و هند و اقیانوسیه و … به عنوان دستهبندیهای سرور تعبیه شدهاند. در حال حاضر به نظر میرسد هنوز افراد زیادی وارد این بازی نشدهاند یا حداقل در تجربه ما کسی پیدا نشد. ساعت به وقت محلی در بازی مشخص نیست و انگار سرورها ۲۴ ساعته هستند. فروشگاه بازی فعال نیست و آیتمهای خریدنی موجود جذابیت خیلی خاصی ندارند. باگهایی که در اعضای بزرگتر خانواده «لا» بودند در این نسخه تا حد زیادی رفع شدهاند و به چشم نمیآیند اما موارد جدیدی مثل گیر کردن نقشه در هنگام انتخاب Sniper Hunt به وجود آمدهاند. نتیجه میگیریم لایتنینگ هنوز خیلی کار دارد و مسیر درازی برای تبدیل شدن به یک محصول ایدهال پیش روی آن است اما ظرفیت خوبی نشان میدهد و با توجه به کارهای قبلی سازنده میتوانیم به آن امیدوار باشیم.