با توجه به حرکت جدی بازینگار به سمت ارائه خدمات تست بازی به شکل حرفهای تصمیم گرفتیم برای شما مخاطبین بالفعل و تسترهای بالقوه بازینگاری مطلبی کامل و جامع درباره زیر و بم این کار تهیه کنیم. متن پیش رو ترجمهای آزاد از مقالهای با عنوان How to Become a Game Tester and Get a Job Testing Games از سایت GameDesigning است. هدف ما ارائه تصویری واضح و مستند نسبت به کار تست بازی و آشناتر کردن شما خوانندهها با جزئیات و حقایق آن است. مطلب را تا انتها بخوانید تا کمی بیشتر از ابعاد مختلف و نو تست بازی مطلع شوید.
شروع متن مقاله
بازی کردن به عنوان شغل یک رویاست اما آیا چنین چیزی ممکن است؟
از نگاه یک گیم تستر پاسخ این سوال منفی است. البته نه اینکه نتوانید از این کار پول به دست بیاورید اما مسئله تفاوت و تمایز زیاد بین دو فعالیت «بازی کردن» و «بازی تست کردن» است. بهتر است خیلی به این نکته حواسمان جمع باشد. با خواندن این متن متوجه خواهید شد که این دو حالت زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند. بدون شک اگر دارید این متن را میخوانید به خوبی با بازیهای ویدیویی آشنایی دارید پس ما مستقیم میرویم سراغ مطالب مربوط به تست بازی. خودتان را برای حرکت در مسیری ناهموار آماده کنید.
کار یک گیم تستر چیست؟
عنوان رسمی این شغل «آزمایش کیفیت» (Quality Assurance/QA) است. اگر با درنظر گرفتن این عنوان رسمی به قضیه نگاه کنیم بهتر تفاوتهایش را درک خواهیم کرد و این اولین قدم در مسیر واقعیتر شدن توقعات ماست. اگر در یک جمله بخواهیم این شغل را توضیح بدهیم: تستر کارش پیدا کردن باگ است. گیم تستر وظیفه دارد بازی را بهم بریزد و خرابش کند؛ باید کدهایی که درست کار نمیکنند را نمایان کند. به همین خاطر، باید با روشهایی متفاوت از بازی کردن عادی کارش را پیش ببرد.
مثلاً یک اثر بسیار بزرگ مثل Skyrim را در نظر بگیرید؛ میلیونها انتخاب و مسیر و اتفاق در این محصول قابل اجرا هستند. تعامل بازیکن با اشیاء و محیط و کاراکترها تقریباً بینهایت حالت مختلف دارد. گیم تسترها وظیفه دارند تمام این حالات را بررسی و از عملکرد صحیح و منطقی آنها اطمینان کسب کنند. علاوه بر این، تسترها باید کمی خلاقانهتر فکر و بازی کنند. نکته این است: به عنوان یک تستر لازم است طوری با بازی تعامل کنید که سازندگان فکرش را نکردهاند یا توقع آن را ندارند.
چند باگ و گلیچ پرتکرار در گیمها را در نظر بگیرید؛ همیشه محصولاتی هستند که پر از اینهایند و انگار سازندهها یک چهارم فرآیند تولید را به کل بیخیال شدهاند (فرآیند تست و نهایی کردن محصول). اما ما به این تولیدات کاری نداریم. صحبت ما درباره عناوین مطرح و خوش ساخت است؛ مثل Halo اول که یگ گلیچ خیلی تابلو برای پرتاب نارنجک از درون ماشین داشت؛ به این شکل که برای تکمیل مرحله بازیکن باید از وسیله نقلیه پیاده میشد و بعد با دشمنان مبارزه میکرد تا ماموریت تکمیل شود. چون سازندگان فکر این را نکرده بودند که ممکن است گیمرها پیش از پیاده شدن یا حتی بدون پیاده شدن مبارزه را شروع کنند، برای جلوگیری از این قضیه کاری نکرده بودند و این شده بود روشی مرسوم و راحت برای بازیکنها تا مرحله را به آسانی و سریع تمام کنند. به همین سادگی.
شبیه به این گلیچها و باگها در تمام بازیها هست. این موارد نتیجه تعامل بازیکنها با محصول به روشی غیر از آن چیزی است که مد نظر سازندگان بوده. وظیفه کسانی که برای ارزیابی یا آزمایش کیفیت یک بازی ویدیویی به کار گرفته میشوند، پیدا کردن هرچه بیشتر این موارد است.
تست یک بازی چقدر زمان میبرد؟
برای ریشهیابی تمام اشکالات، تسترها باید عملاً تمام حالات ممکن از تعامل با بازی را امتحان کنند. مثلاً در یک بازی مبارزهای این یعنی تمامی کاراکترها مقابل تمامی کاراکترهای دیگر برای آزمایش تمام حرکات و ترکیبها در تمام نقشهها و حالات گیمپلی آزموده شوند! اگر فرض کنیم ۱۲ کاراکتر در ۵ نقشه داشته باشیم، نتیجه کار میشود حداقل ۷۲۰ دور مبارزه (مشروط بر اینکه همه چیز در همان یک مبارزه مشخص شود!).
شاید بگویید این که اشکالی ندارد و خیلی هم باحال است. به نظر میرسد شما دارید به یکی از عناوین مورد علاقهتان (شاید مورتال کامبت یا تکن یا استریت فایتر) فکر میکنید. اما اگر قرار باشد تست کونگفو پاندا باشد چی؟ نکته اینجاست که شما نمیتوانید گیم مورد تست را انتخاب کنید و هرچه باشد باید بازی کنید! آیا قابلیت ۱۰۰ ساعت تجربه محصولی که هیچ علاقهای به آن ندارید را در خودتان میبینید؟
امکان انتخاب گیم مورد تست گزینهای است که همیشه در اختیار شما قرار ندارد. شاید شانسی چیز خوبی گیرتان بیاید اما بیشتر مواقع سر و کارتان با چیزهاییست که برایتان جذاب نیستند. اینجاست که تسترها دچار سردی میشوند و کارها روی هم تلنبار میشود چون دست و دلشان به سمت پروژه نامحبوب نمیرود و ناخودآگاه بیشتر برای بازیای که بیشتر میپسندند وقت میگذارند. راه حل این مشکل تقسیم کار است.
بسیاری از بازیها از لحاظ کمّی بسیار بزرگتر از این هستند که توسط یک یا دو تستر قابل انجام باشند. در چنین شرایطی به هر فرد قسمتی مشخص اختصاص داده میشود و تستر فقط وظیفه دارد همان بخش را هزاران بار تکرار کند. کار او این است که مطمئن شود مثلاً این ۱۰درصد از بازی ۱۰۰درصد عملکرد درستی دارد. همانطور که تدوین فیلم با فیلم دیدن یکی نیست، تست گیم هم با بازی کردن یکی نیست. هزاران بار تکرار و تکرار میتواند خستهکننده باشد. ممکن است در قرارداد از شما بخواهند یک منطقه ثابت از بازی را برای چند ماه مورد بررسی قرار بدهید و تیم سازنده پیوسته آن منطقه را بهبود و دوباره به شما ارجاع بدهد.
اهمیت این تکرار بالاست چون برای رسیدن به باگ و ارائه گزارش آن نیاز است روش پیش آمدن یا اتفاق افتادن آن را به دست بیاورید. به عنوان تستر شما وظیفه دارید مشخص و واضح روش تکرار باگ را تعیین کنید تا سازنده بتواند آن را ببیند و امتحان کند تا مشکلش را پیدا کند. اینها به این معنی نیست که لذتی در کار تست گیم یا آزمایش کیفیت بازیهای ویدیویی نیست. ما فقط میخواهیم به شما حقایق این کار را گوشزد کنیم. تصور نکنید قرار است کیل بگیرید و امتیاز ثبت کنید و لوت باکس باز کنید. شما در یک دفتر یا آزمایشگاه مشغول تکرار قسمتهای ثابت از یک بازی برای ساعات طولانی هستید.
گیم تستر به چه مهارتهایی نیاز دارد؟
یکی از پیش نیازهای اصلی فعالیت در زمینه آزمایش کیفیت بازیها توجه بسیار زیاد به جزئیات و دقت در آنهاست. برای موفقیت به عنوان یک گیم تستر باید بتوانید به چیزهای خیلی ریز توجه کنید. پویایی و انعطاف ذهنی هم در این زمینه اهمیت دارد چون برای پیدا کردن راههای غیرمتعارف و غیر پیشبینی شده در تعامل با بازی شما نیاز به خلاقیت دارید. تمرکز هم مهم است؛ تستر نیاز به تمرکز بالایی دارد. اینجا صحبت از تمرکز شدید است. با توجه به اینکه پروژهها با زمانبندی به تستر ارائه میشوند، او وظیفه دارد ساعات مشخصی را پشت سر هم به تست محصول اختصاص دهد و اگر نتواند در تمام طول این زمان متمرکز باشد عملاً وقتش را هدر داده و تست مولدی انجام نداده. وقتی قرار باشد باگها را پیدا و شناسایی کنید نمیشود بیدقت و سادهانگارانه و تفریحی بازی کرد.
قدرت انتقال و بیان هم برای تهیه گزارش یا حتی بیان شفاهی مشکلاتی که پیدا کردهاید به کارتان میآید. وقتی گزارش باگ را برای تیم سازنده ارسال میکنید آن متن یا صوت یا ویدیو باید نهایی و قابل درک باشد تا توسعهدهنده بتواند بر اساس آن اشکال را حل کند. اگر جای سوال یا اشکالی در این گزارش باشد وقت خودتان و سفارشدهنده را تلف خواهید کرد. مدنظر داشته باشید که ممکن است لازم شود با عوامل مختلفی از تیم هم صحبت شوید چون احتمال دارد مشکلی که پیدا کردهاید فقط مربوط به یک بخش کار نباشد پس لازم است توانایی برقراری ارتباط و تعامل و بیان خوبی داشته باشید. این یعنی بهتر است بتوانید با آدمهای مختلف به روش خودشان حرف بزنید؛ تیم هنری، تیم برنامهنویسی، یا حتی مدیر پروژه.
آیا گیم تستری یک شغل ثابت است؟
شغل گیم تستری درآمد بالایی ندارد. به طور میانگین، دستمزد این کار ساعتی ۱۰ دلار است و با افزایش سابقه و حرفهای شدن میتواند تا سقف ۱۴ دلار افزایش پیدا کند. اگر کارتان حرف نداشته باشد یا بتوانید شبکهای حرفهای از مشاغل مرتبط را پیدا کنید شاید بتوانید از این هم بالاتر درآمد داشته باشید. نکته مهم در مورد این شغل این است که تست بازی معمولاً پروژهای یا قرادادی است. این یعنی شما هیچوقت استخدام مستقیم و دائم جایی نیستید (چون هیچ شرکتی دائم در حال تولید و تست محصولات جدید نیست) و در حقیقت نوعی شغل خویشفرما تحت قرارداد با کمپانیهای مختلف است.
این یعنی خبری از بیمه و مزایا و سابقه کار رسمی نیست و در نهایت ذات کار شما همان شغل آزاد است. مگر اینکه بتوانید شرکت یا مجموعهای را پیدا کنید که به شکل اختصاصی به کار گیم تستینگ مشغول باشند تا در این صورت امکان استخدام داشته باشید. در حال حاضر چنین مجموعههایی هنوز به حدی گسترده نیستند که بشود روی آنها حساب کرد و اختلاف سطح رقابت بین کارمندان این مجموعهها فوقالعاده بالاست.
از طرف دیگر، استخدام نشدن یعنی خبری از امنیت شغلی نیست و اگر در هر لحظه و هر زمانی از همکاران یا رقبای خودتان ضعیفتر یا کمتر کار کنید احتمال خارج شدن شما از میدان کار بالاست. حتی به دلیل ساده و مسخرهای مثل اینکه با افراد تیم نسازید، شرکت سفارشدهنده میتواند قرارداد شما را تمدید نکند و به همین سادگی بیکار خواهید شد. در ضمن همیشه به خاطر داشته باشید که در نهایت شما عضو دائمی از تیم سازنده نخواهید بود و به عنوان یک خارجی یا غریبه مشغول به کار موقت هستید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نیمه تاریک این شغل میتوانید مقاله سایت آیجیان را بخوانید.
حجم کار یک گیم تستر چقدر است؟
در زمانهای پرکاری و نزدیک تاریخهای انتشار چیزی حدود ۴۰ ساعت یا بیشتر در هفته که با حساب پنج روز کاری میشود ۸ ساعت در روز. سایت Business Insider در مصاحبهای که با یک گیمتستر ناشناس در Reddit انجام داده اشاره کرده که گاهی بعضی تیمهای تست مجبور شدهاند هفتهای ۸۰ ساعت هم مشغول کار باشند! پس حواستان به این قضیه باشد و سقف کار را در نظر بگیرید. با اینکه این حجم اضافه کاری حساب میشود و باید دستمزد یا مزایای بیشتری داشته باشد اما همیشه قصه از این قرار نیست و گاهی سر تسترها کلاه میرود.
چه مشاغلی وابسته به گیم تستینگ هستند؟
با وجود تمام نقاط تاریکی که درباره این شغل بیان شد باید گفت گیم تستینگ میتواند بهترین روش برای وارد شدن به صنعت بازیهای ویدیویی و قدم اول خوبی برای پیدا کردن جایگاه مناسب در این بیزینس باشد. با توجه به درآمد پایین این شغل نمیتوانید برای مدت طولانی به آن مشغول باشید. اما با شروع از این مرحله میتوانید به مشاغل پردرآمدتر و لذتبخشتر صنعت دسترسی پیدا کنید. با کسب تجربه و شناخته شدن در این کار بالاخره میتوانید بروید روی پله بعدی.
اگر در این شغل خوب ظاهر شوید و اصول کاری را کامل رعایت کنید قادر خواهید بود یک رزومه زنده برای خودتان دست و پا کرده و نظر افراد یا شرکتهایی که به دنبال استخدام نیروی کار هستند را به خود جلب کنید. عملکرد مثبت و قوی شما در چنین شغل دشوار و فرسایشیای، راه خوبی برای نمایش قدرت و نشان دادن لیاقت و توانایی برای استخدام در مشاغل دیگر صنعت خواهد بود.
در قدمهای بعدی میتوانید وارد مشاغل ساخت و طراحی بازی شوید که به مراتب دستمزدها و شرایط کاری بهتری دارند که یکی از مهمترین آنها امکان استخدام است. برای این کار بهتر است رزومه و سوابق خود را در زمینه تست گیم برای تمام تیمهای توسعه بازی در دسترس خودتان ارسال و روی شرکتهایی که شما را میشناسند و سابقه همکاری خوبی با هم داشتهاید تمرکز ویژه کنید.
کجا میشود قراردادهای تست گیم پیدا کرد؟
در اینترنت هزاران مورد پیدا میشوند و یکی از بهترین منابع سایت Indeed.com است. در این مسیر حواستان به پیشنهادهای غیرواقعی و غیرمنطقی و چیزهایی که در سایتهایی مثل gamingjobsonline پیدا میشوند باشد؛ اکثر این موارد تقلبی و کلاهبردارانه هستند. اگر لازم شد برای دریافت قرارداد وجهی از شما بگیرند، با دقت و احتیاط تمام جوانب را بسنجید. حواستان باشد که شرایط کاری قرارداد چیست و هوشمندانه کارتان را انتخاب کنید.
درآمد متوسط یک گیم تستر چقدر است؟
میزان درآمد به چند نکته وابسته است:
- دستمزد ساعتی باشد یا ماهانه یا سالانه
- استودیویی که با شما قرارداد بسته
- نرخ اضافه کار
- مزایا و هدایا
- تجربه و سابقه شخصی
- وظیفهای که در گروه تست به شما محول شده
- قوانین کار بر اساس قانون کشور شما
به صورت پیشفرض مد نظرتان باشد که حقوق بالایی در این کار نیست و به ویژه اگر ابتدای مسیر باشید بهتر است اصلاً روی پول آن حساب نکنید.
آیا برای گیم تستر شدن نیاز به مدرک تحصیلی هست؟
قطعاً به چیز خاصی نیاز ندارید اما اگر مدارک مرتبط با برنامه نویسی، گرافیک، یا طراحی بازی و انیمیشن داشته باشید شانستان برای پیدا کردن جایگاههای بهتر تست گیم بیشتر خواهد بود. متاسفانه به خاطر شرایط سخت این کار افراد خیلی در آن دوام نمیآورند و خیلی سریع جا را برای نفر بعدی خالی میکنند و به همین علت پیشنیازهای خاصی از لحاظ تحصیلی برای ورود به این عرصه نداریم. اما مدارکی که احتمال پذیرش در تیمهای تست را بیشتر میکنند از این قرارند:
- طراحی بازی
- توسعه نرم افزار
- طراحی نرم افزار
- مهندسی نرم افزار
- برنامه نویسی
- کامپیوتر
- گرافیک
گیم تستر بودن چه امتیازاتی دارد؟
- اول که اگر میخواهید در آینده شغلی در صنعت گیم داشته باشید این کار برایتان سابقه خوبی خواهد بود.
- قادر خواهید بود با فعالان صنعت ملاقات داشته باشید (البته مدنظرتان باشد که قرار نیست بنشینید و با آنها ساعتها صحبتهای دوستانه بکنید).
- میتوانید بازیها را پیش از زمان انتشار و زودتر از همه ببینید (و شاید همان پیش از انتشار تصمیم بگیرید که ارزش تجربه یا هزینه ندارد).
- روحیه حرفهای و کاریتان را تقویت میکند چون کاری طولانی و سخت است. همچنین، با مقوله فشار کاری یا crunch time در صنعت گیم آشنا خواهید شد.
- گاهی اگر خوش شانس باشید ممکن است از همین طریق راهی برای ورود به حوزه بیزینس و صنعت گیم پیدا کنید.
گیم تستر باید چند ساله باشد؟
میانگین سنی افراد فعال در این زمینه ۲۰ است اما قانون خاصی برای تعیین سن و سال نداریم. خیلی از اوقات، بازی مورد نظر تعیین کننده رده سنی افراد مناسب برای تست آن است. مثلاً اگر قرار باشد عنوانی با ردهبندی ۱۶+ منتشر شود مقدور نیست افرادی کم سن و سال را برای تست آن به کار گرفت. یا مثلاً اگر محصول برای گروه سنی ۱۰ سال باشد، قطعاً سازنده نیاز دارد اثرش را برای بررسی واکنش مخاطب در اختیار گروه تست کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله قرار بدهد. اما برای تبدیل شدن به یک گیم تستر به عنوان یک سمت یا شغل حرفهای، با در نظر گرفتن شرایط کاری (ساعت کار، مسئولیت، شرایط حقوقی، و …) سن عاملی تعیینکننده به حساب میآید.
چطور برای گیم تستری رزومه بنویسیم؟
در رزومه باید تلاش کنید به طرفتان بفهمانید چقدر و چه چیزهایی درباره بازی ویدیویی، ساخت، توسعه، و برنامهنویسی و طراحی میدانید. قسمتی از آن را به تجربهتان از بازیها اختصاص بدهید و سعی کنید دانش و تجربه خودتان را در خلال توضیحات درباره بازیها بروز دهید. کلیات را هم مدنظر داشته باشید. به نیازمندیهای شغلی و درخواستهای طرف قرارداد فکر کنید و تواناییها و دانش خودتان را مطابق با آن مطرح کنید. روی نقاط قوت مرتبط با کار تاکید کنید.
آیا برای تست گیم نیاز به جابجایی بین شهری هست؟
بدون در نظر گرفتن شرایط کنونی درباره کرونا باید گفت بله؛ شما باید در محلی باشید که بازی را برای تست در اختیارتان قرار میدهند. اما ویروس جدید باعث شده امکان تست از راه دور تا حدی فراهم باشد. در عین حال حضور در شهرهایی که شرکتهای بازیساز بیشتر یا مطرحتری دارند بیفایده نیست. مثلاً در آمریکا بهترین جا ایالت کالیفرنیاست چون بیش از نیمی از کمپانیهای گیم در شهرهای سانفرانسیسکو و لس آنجلس فعال هستند. رفتن به شهرهای مختلف برای کار کردن با شرکتهای مشخص ایده خوبی است اما یادتان باشد ممکن است موفق به ارتباط گیری یا همکاری با ایشان (به هر دلیلی) نشوید. حواستان به استودیوهای تازه تاسیس یا دفاتر جدید آنها در شهرهای مختلف باشد. در کل به خاطر داشته باشید امکان تست گیم از راه دور در بیشتر موارد به دلایل حقوقی و امنیتی امکان پذیر نیست.
آیا وسیله خاصی برای تست گیم لازم هست؟
معمولاً همه وسایل برای شما در آزمایشگاه شرکت سفارشدهنده مهیا خواهد بود. البته میتوانید گیمپد یا هدفون مخصوص خودتان را همراه داشته باشید که البته این مورد هم ممکن است به خاطر ملاحظات امنیتی قابل استفاده نباشد.
شرکت در چه کلاسها یا دورههایی برای این شغل خوب است؟
برای بازیسازی کلاس داریم اما برای خراب کردن و ترکاندن بازیها کلاسی نیست! در عین حال، شرکت در دورههای طراحی گیم و آموزشهای مکانیزمها میتواند خیلی به شما کمک کند. کلاسهای برنامه نویسی برای توسعه بازی هم بی فایده نیستند. با توجه به سایر مهارتهای مورد نیاز برای این شغل، کلاسهایی مثل آموزش نویسندگی یا مقاله نویسی، آموزش زبان، فن بیان، یا روزنامه نگاری هم خالی از فایده نخواهند بود. از اینترنت غافل نباشید چون همیشه چیزهای خوبی برای یادگرفتن در آن پیدا میشود.
بهترین شرکتها برای همکاری در تست گیم کدامند؟
نظر افراد در این زمینه یکی نیست. برای هر کسی کمپانی خوب آنی است که محصولی بهتر با شرایط کاری بهتر ارائه کرده باشد. مسلماً برخی از شرکتها سابقه بدی در این زمینه دارند و میتوانید فهرست آنها را با کمی جستجو پیدا کنید. اما در مورد بقیه چیز خاصی به چشم نمیخورد که بتوان گفت فلان استودیو شرایط تست فوقالعادهای دارد.
همه جوانب را در نظر بگیریم
شاید حالا تصویری واقعیتر یا حتی تصویر ترسناکی از این شغل رویایی و ایدهآل کسب کرده باشید. از شما عذر میخواهیم اگر تصورات خوبتان را خدشهدار کردیم. اما واقعیت این است که تست گیم کاری سخت با ساعت کاری بالا و فشار زیاد است و این را نمیشود انکار کرد اما اگر بدانید قرار است در چه مسیری قدم بگذارید، میتوانید خیلی بهتر خودتان را برای کار آماده کنید.
در صنعت گیم، کار تست بازی بیشتر به عنوان یک قدم اول و شروع کننده مسیر برای رفتن به طبقات بالاتر و مشاغل بهتر است. با فعالیت در این شغل میتوانید با کمترین هزینه و خسارت، طعم سختی کار و فشار بالای عملکرد در سطوح بالاتر را درک کنید و به این روش خودتان را محک بزنید. اگر از توان کار برنیایید ضرر خاصی نمیکنید و از طرف دیگر اگر بتوانید شرایط را تحمل کنید برای خودتان سابقه و شخصیت حرفهای ساختهاید.
با اینکه بدون مدرک هم میشود وارد این مسیر شد اما افراد تحصیلکرده و به ویژه کسانی که در رشتههای مرتبط درس خواندهاند، شانس بالاتری برای پیدا کردن مشاغل تست و سپس وارد شدن به سطوح بعدی دارند. با در نظر گرفتن همه این موارد، با صداقت خودتان را بسنجید و با دقت تصمیم بگیرید.
پایان متن مقاله.