اشاره و کلیک از سبکهای قدیمی و حاصلخیز صنعت گیم است و به دو دلیل عمده مورد توجه سازندگان مستقل و تیمهای کوچک قرار میگیرد؛ اول این که مرزی برای خلاقیت و داستان سرایی و به تصویر کشیدن چیزهای عجیب و غریب در آن وجود ندارد و چون زبان و دیالوگ در این سبک نقش مهمی دارند میدان گستردهای برای بیان نظر و نقد و حتی لطیفه به سازندهها میدهد؛ دوم این که از لحاظ فنی نیاز به سیستمهای مافوق سنگین و استودیوهای خفن و افراد فوق متخصص و موتورهای بسیار گران قیمت ندارد و افراد میتوانند با هزینههای کمتر محصولی کمباگتر را روانه بازار کنند (حتی با موتور گازی ساده). امروز میخواهیم عنوانی مستقل و تولید داخل در همین سبک را با هم بررسی کنیم.
از فضا به زیرزمین
«در هشتم – بازی فکری و معمایی» عنوانی اندرویدی تولید شده توسط نکوگیمز است که در سبک اشاره و کلیک معمایی روانه کافه بازار شده. نکوگیمز متشکل از دو نفر و طبق ادعای خودشان، در هشتم اولین پروژه منتشر شده ایشان است. موجودی در حال سفر در اعماق فضا به سیارهای سقوط میکند و میافتد زیر یک درخت؛ آنجا دو پری مهربان برایش شرح میدهند چطور خودش را خلاص کند: اتاق به اتاق و درب به درب خودش را از درخت بالا بکشد تا ببیند آنجا چه خبر است. داستان همینقدر ساده و بازی همینقدر کوتاه است.
هرچه بخواهید پریها برایتان آماده کردهاند
اشاره و کلیک بدون معما و پازل نمیشود و در هشتم به خوبی این اصل را رعایت نموده. بازی پر است از انواع پازل و سازنده چیزی در تنوع کم نگذاشته. اگر ادعا کنیم در طول این مسیر کوتاه از زیرزمین به نوک درخت هیچ پازلی بیش از یک بار تکرار نمیشود خیلی بیراه نگفتهایم. جورچین، پیدا کردن آیتمها، سر هم کردن، پیدا کردن رابطه بین اعداد، پازل صوتی، وصل کردن لولهها به هم، پیدا کردن رمزهای مختلف، استفاده از آیتمهای مختلف، و… جزء مواردی هستند که در این بازی کوچک گنجانده شده. البته همه چالشها شیرین و خوشایند نبودند چون فقط اشاره و کلیکبازهای حرفهای با تمام این موانع آشنا هستند و مخاطبین عمومی نمیتوانند در یک محصول واحد از پس این تنوع بربیایند و امیدشان به راهنما خواهد بود.
مسیر کم نور
چراغهایی به عنوان راهنما در اختیار بازیکن قرار میگیرند با تعدادی بسیار محدود و یک عدد اضافه که در یکی از مراحل پیدا میشود. الباقی را باید از فروشگاه با قیمتی بسیار نازل تهیه کنید اما متاسفانه فعال نیست و همانا اگر جایی بدون چراغ بمانید دو راه بیشتر نخواهید داشت: یا بازی را پاک کنید، یا Clear Data زده و از اول بدون استفاده از چراغها تا جای مربوطه بیایید و از گزینه «رد کردن» معما استفاده کنید (۲ چراغ تباه میشوند). شاید ما تلاش کنیم و برایتان راه سومی بسازیم اما تا آن روز کسانی که نتوانند همه معماها را حل کنند یا حال از اول رفتن نداشته باشند بازی را نیمهکاره رها خواهند کرد (پشتیبانی هم جوابگو نبود!).
فرهنگ و هنر «درهم»
سبک هنری در هشتم هویت ندارد و مخلوطی است از المانهای جادویی – تخیلی – هنر مدرنی – گوگولی – نقاشی دستی. این ترکیب ناهمگون ابتدا و وقتی برای نشان دادن تفاوت بین مکانهای مختلف به کار میرود پسندیده است اما تناوب آن تا آخر مسیر زیاد میشود. استفاده از تابلوهای نقاشی خاص در جای جای بازی هم میتواند بیهدفی و شلختگی کار را نشان دهد هم میتواند اشاره به پیامهای پنهان یا غیر مستقیم داشته باشد. مثلاً در حالی که روی گرامافون صفحهای قرار دارد که یک قطعه موسیقی ایرانی را پخش میکند و در اتاقی دیگر میبینیم رختخوابها روی زمین چیده شدهاند، تابلوهای نقاشی موجود روی دیوار یا داخل یکی از اتاقها همه از آثار اروپایی و اگر اشتباه نکنم کلاسیک هستند. همه چیز کمی بیش از حد قر و قاطی است.
صدا را قطع کنید
قطعه موزیکی که از ابتدا تا انتها یکنواخت پخش میشود کمتر از ۳۰ ثانیه و غیر جذاب است؛ سریع به این نتیجه خواهید رسید که نیازی به صدا ندارید! البته گرامافون که به آن اشاره شد، جعبه موسیقی کنار گربه، تارهای عنکبوت، «هاپو»، و… صداهایی برای خودشان دارند. غیر از این به اصطلاح موسیقیها، جلوههای رفت و آمد بین اتاقها و باز و بستهشدن درب و این چیزهاست که در مجموع تاثیر شگرفی روی گیمپلی ندارند و متاسفانه میشود گفت با صدای بسته هم میتوانید از در هشتم لذت ببرید (حتی شاید بیشتر!).
برآیند نیمچه مثبت
با اینکه در هشتم محصول درجه یک حساب نمیشود ولی خالی از لذت و فاقد سرگرمی هم نیست و میتوان آن را پیشنهاد داد. نقاشیهای بازی رنگ و روی خوبی دارند و معماها فکر بازیکن را درگیر میکنند. برای علاقهمندان اشاره و کلیک معمایی حتماً پیشنهاد میشود و برای دیگران هم امتحانش ضرر ندارد.
نسخه بررسی شده: ۰.۱۶
دانلود بازی در هشتم: