مواد لازم برای پختن یک قرمهسبزی مجلسی راز نیست؛ هر سایت و هر پیجی میتواند به شما بگوید چه چیزهایی لازم دارید. اما روش پخت و رسیدن به معجون نهایی راز است و تمام قرمهسبزیهای عالم با هم فرق دارند. بازیهای ویدیویی هم حالتی شبیه به این دارند. همه میدانند که گیمپلی سالم، گرافیک خوب، موسیقی قوی، داستان پر پیمان، و قیمتگذاری صحیح از ارکان موفقیت یک محصول هستند اما باز هم تعداد آثار ناموفق نسبت به بقیه خیلی بیشتر است. اگر یک ظرف خورش قرمهسبزی بگذارند جلوتان که آب و لوبیا و سبزیاش از هم جدا باشد آیا اسمش را قرمهسبزی میگذارید؟ همینطور اگر یک گیم اجزای غیرهمگون و نامتناسب داشته باشد که هر کدام فردی و تکی خوب هستند اما در ترکیب نهایی سر جای خودشان قرار نگرفتهاند آیا آن را بازی خوب مینامیم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات با بررسی بازی «خورشید سرخ» همراه بازینگار باشید.
معرفی محصول و داستان؛ کتابی قطور با شیرازهای ضعیف
«خورشید سرخ» اثری موبایلی تولید شده توسط Tedy Studio است که ما نسخه ۱.۰۴۴ آن روی کافه بازار را بررسی کردهایم. در حال حاضر این محصول +۱۰۰۰ دانلود، ۸۰ نظر، میانگین نمره ۴.۵، و ردهبندی سنی نامشخص دارد. داستان خورشید سرخ افسانهای است و مربوط به زمان و مکانی متفاوت و دور است. مولفههای قهرمانی و اسطورهای در روایت فراوان هستند و سازنده تمام تلاشاش را کرده تا فضایی شبیه به حماسههای تخیلی مدرن ایجاد کند که موفق هم بوده. بازیکن کنترل شخصیتی به نام کاوه را در اختیار دارد که به عنوان یک سرباز مسیرش را آغاز میکند. با توجه به اینکه هنوز عرضه مراحل اصلی به اتمام نرسیده نمیشود درباره داستان نظر نهایی داد. تکنیکهای روایی متشکل از نوشتههای قبل مرحله، دیالوگهای شاخهای، و میانپردههای کوتاه هستند. همچنین از جابجایی زمانی/مکانی، بازگویی قصه از دیدگاه قهرمان و ضدقهرمان، و توضیح درباره کاراکترها هم در محصول استفاده شده. تنوع شخصیتهای داستانی کم نیست و اگر خط روایی با همین قدرت و با همین میزان فاصله از کلیشهها تا انتها مسیرش را طی کند به احتمال زیاد شاهد یک تجربه داستانی/ماجرایی لذتبخش و منحصر به فرد خواهیم بود. دیالوگها هم زیاد و قابل قبول هستند؛ گاهی انتخابهای بانمکی در اختیار بازیکن قرار میگیرند که نمونهاش در تصویر قرار گرفته.
سامانه اخلاقی و تکرارپذیری
خورشید سرخ ادعا میکند با انتخابهای بازیکن در برخوردها و مکالمات مسیر یا سرنوشت نهایی تغییر خواهد کرد. سیستم اخلاقی مختصری در بازی هست که بر اساس انتخابهای شما از بین دیالوگها شخصیت شما را در طیفی بین خوشقلبی و سنگدلی قرار میدهد (ما به دستاورد «سنگدلترین حالت ممکن رسیدیم». همچنین، ابتدای مسیر شما حق انتخاب بین دو شخصیت را دارید. با توجه به این مورد متوجه میشویم سازنده قصد داشته ارزش تکرار محصولش را افزایش بدهد. اما نتیجه کار به خاطر میانپردههای طولانی غیرتعاملی و توضیحات کند و کشداری که بین مراحل پدیدار میشوند طور دیگری شده. خورشید سرخ محتوای تکرارپذیر خوبی دارد که به خاطر چیزهای دست و پاگیری از این دست ارزش تکرار ندارند.
گزینههای «مهربانی» هیچوقت برای ما باز نشد!
مختصات فنی و گیمپلی
خورشید سرخ اثری ۲بعدی با نمای دوربین از بغل در سبک اکشن هک اند اسلش به حساب میآید که سعی کرده خصوصیات کمینه آثار نقشآفرینی را هم داشته باشد. کاوه علاوه بر استفاده از شمشیر و تفگ و سپر، قابلیت پریدن و جاخالی دادن یا «جهیدن» را هم دارد و ترکیب اینها باهم طیف رضایتبخشی از حرکات را در اختیار بازیکن قرار میدهد. همچنین توان تعامل با محیط هم به کار گرفته شده و در طول مسیر میتوانید کارهای مختلفی انجام دهید. برآیند این قابلیتها باعث شده کمی از مولفههای سکوبازی هم راهشان را به گیمپلی پیدا کنند که تجربه جالبی است اما ظرفیت بسیار بیشتری دارد که البته گیرش در مشکل بزرگتری است. دو مسئله در کنار هم باعث شدهاند کیفیت و لذت گیمپلی کاسته شود. اول اینکه حرکات کند و بیفشار از آب درآمدهاند و روح یا خشمی در آنها نیست. دوم اینکه مکانیک اصلی مبارزات از ابتدا تا انتها یکی است و تنها چالش مبارزات در درجههای سختی بالاتر طولانیتر شدن آنها به سبب افزایش تعداد نفرات است. فرقی بین غولآخر یا سرباز معمولی وجود ندارد. اوج خستهکنندگی گیمپلی را میتوانید در حالت «بقا» تجربه کنید.
بازیکن با پیشروی در مراحل و نابود کردن دشمنان امتیاز تجربه و ارتقا تجربه کسب میکند: تا جایی که دستگیر ما شد، این رتبهها فقط برای جدول طبقهبندی کاربرد دارند. تعدادی «چالش» برای بازیکن درنظر گرفته شده که با تکمیل هر کدام تعدادی سکه دریافت میکند؛ ۱۰ بار پریدن، کشتن ۱۰ دشمن و مواردی از این قبیل. خورشید سرخ ساز و کار امتیاز تجربه یا چالشها را برایتان شرح نمیدهد. با سکههایی که میگیرید میتوانید به فروشگاه مراجعه کنید و هرچه لازم دارید را فعال کنید. در حقیقت، آن خصوصیات نقشآفرینی که بالاتر به آنها اشاره شده تماماً در خدمت سامانه درآمدی بازی قرار گرفتهاند. چیزی جز طلا یا سکه در فروشگاه به کارتان نمیآید اما بدانید که همه چیز را باید از همین قسمت تهیه کنید. حتی مراحل جدید خورشید سرخ که به ادعای سازنده قرار است ماهیانه اضافه شوند رایگان نخواهند بود. دقیق مشخص نیست بازی با چه معیاری به بازیکن سکه میدهد چون پس از پایان مراحل خبری از صفحه امتیازدهی و ارزشیابی عملکرد نیست. حتی خط امتیاز تجربه هم مشخص نیست و فقط ناگهان میبینید وسط صفحه نوشت «سطح شما رسید ۴» یا ۵ یا ۱۰. در نهایت به نظر میرسد تنها راه رسیدن به سکههای مورد نیاز تهیه آنها به شکل مستقیم است تا با استفاده از آنها بتوانید بقیه چیزها را فعال و استفاده کنید. شکل ناقصی از کارت بازی هم در گیمپلی گنجانده شده که بیشتر زحمت است تا رحمت!
گرافیک فنی
در زمینه طراحی شخصیت با استانداردهای خاصی روبرو هستیم که کار را به کیفیت انیمیشنهای تجاری نزدیک کرده. طراحی زمینه مراحل سالم و فنی اجرا شده. تنوع لباسها و محیطها خیلی خوب است. جزئیات نقاشی کاراکترهای داستانی مثال زدنی است. طراحی رابط کاربری و فهرستها و قلمها (به استثنا فونت نوشتههای بین مرحلهای) همه یکدست و شکیل هستند. به طور خاص منوی فروشگاه و آیتمها زیبا و مجلل و تمیز از آب درآمدهاند. اشکال اصلی پویانمایی است. در کل سرعت حرکات پایین هستند؛ این مقوله هم روی گیمپلی تاثیر منفی داشته هم روی تجربه بصری محصول. علاوه بر این، انیمیشنهای حمله و دفاع و تعامل همگی کوتاه، کم تنوع، و بین شخصیتها مشترکاند. این داستان در رویارویی با دشمنان به بدترین شکل بروز میکند. اشکال ریزی هم در صفحههای گفت و گو در ارتباط با چهره شخصیتها دیدیم: به نظر میرسد نسبت تصویر با نسبت ابعاد کاراکتر یکی نیست؛ در صفحه دیالوگ چهرهها افت کیفی شدید دارند.
گرافیک هنری
با اینکه از لحاظ استایل بدن و پوشش با چند قالب ثابت روبرو هستیم اما ترکیبهای متفاوت رنگ و پارچه به نوعی کار شده که میشود نوعی «فشن» یا سبک لباس خاص را در بازی مشاهده کرد. همین قضیه درباره طرح سلاح و تفنگ و زره هم صادق است. شبیه به برخی آثار ژاپنی، هنرمندان در خورشید سرخ شخصیتهایی خلق کردهاند که همزمان قدیمی/سنتی و مدرن هستند؛ به همین خاطر، فضای دنیای محصول جایی بین علمی-تخیلی و اسطورهای شکل گرفته. در طراحی هنری لوکیشن هم چنین تلاشی به چشم میآید. این موارد جزء جاذبههای بصری اصلی خورشید سرخ هستند. عجیب و زیبا بودن برخی از نقشها و فضاها به راحتی نظر بازیکن را جلب و او را عمیقتر درگیر تجربه محصول میکنند.
موسیقی و صدا
برای موزیک متن بازی از سبکهای مختلف و هنرمندان مختلف استفاده کردهاند و متاسفانه نتیجه کار خیلی مرتب از کار درنیامده. ترکهای بازی هر کدام به تنهایی و برای خودشان عالی هستند. قطعه انتخابی فهرست، قطعهای که برای اولین بار با ورود به شهر مرمر پخش میشود، و آهنگ حماسی-هیجانی مبارزات حتما راهشان را به دلتان باز خواهند کرد و اگر به توصیه از هندفون استفاده کنید کیفیت این تجربه خیلی بیشتر خواهد شد. اما تفاوت جنس و ناهمگونی این قطعات به قدری بالاست که حس میکنید موزیک پلیر رفته روی حالت تصادفی (shuffle). تم واحدی که بین قطعات و روایت و فضا در تمام صحنهها رابطه محسوس ایجاد کند به گوش نمیرسد. جلوههای صوتی هم کمصدایند؛ البته صداهای شلیک را زیبا و فنی کار کردهاند اما غیر از آن چیز خاصی برای شنیدن در حرکات و تعاملات و زمینهها نیست.
این شما و این یک خط دیالوگ زیبا!
برگردیم به آشپزخانه! خورشید سرخ قرمهسبزیای است که هنوز جانیافتاده؛ با اینکه گوشت آن از بهترین دام و لوبیا و سبزیاش از بهترین مزارع تهیه شده (بالاترین کیفیت) اما مواد با هم یکدست نشدهاند، گوشتاش نیمپز مانده اما سبزیهاش له شدهاند. این بازی در دو محور نیاز به تناسب بیشتر دارد: ابتدا لازم است از لحاظ کیفی و فنی همه اجزا به یک سطح برسند. مثلاً پویانماییها به خوبی طراحیها باشند و گیمپلی به کیفیت قطعات صوتی برسد؛ دوم اینکه ارتباط محتوایی-روایی-مضمونی بین تمامی اجزا برقرار شود؛ گیمپلی خودش را به بار هیجانی موسیقی برساند و موسیقی خودش را به ثبات الگوهای طراحی شخصیت برساند و شخصیتها خودشان را به تنوع لوکیشنها برسانند. با تمام این تفاسیر، بازینگار میتواند به راحتی و با اطمینان خاطر خورشید سرخ را به تمام کسانی که به دنبال یک تجربه جدید از محصولات ایرانی روی موبایل هستند پیشنهاد کند.
نسخه بررسی شده: ۱.۰۴۴
بررسی نسخه بهروزرسانی شده (۱.۰۵۲)
در این به روزرسانی آخرین دسته از مراحل داستان اصلی خورشید سرخ در اختیار مخاطب قرار گرفته. قصه بر میگردد به ۳۰ سال قبل و در مورد شخصیتها پیشینهای بیان میکند. از جمله مشهودترین تغییراتی که در این ورژن میبینیم جزئیات ظاهر کاراکتر و بهبود گرافیک فنی است که شامل بافتهای با کیفیتتر و دشمنان جدید میشود (جلوه انعکاس تصویر در آب چشمنواز بود). مراحل بخش «مرد قصهها» بر خلاف نامشان قصه خاصی ندارند و خیلی اوقات فقط قهرمان(ها) را میبینیم که دارد از جایی به جای دیگر میدود. تعداد دشمنان خیلی کمتر شده و برای همین فضاها خالی هستند. سازنده سعی کرده به جای استفاده از سیاهی لشکر بیشتر روی غولآخرها مانور بدهد و شاهد چندین باسفایت مختلف هستیم. تعداد کاراکترهایی که در این بسته داستانی معرفی میشوند زیاد است اما جایی برای پردازش ایشان وجود نداشته و اثری در سیر روایت ندارند.
گیمپلی کماکان به سبک سابق باقی مانده اما چون دشمنان سرسختتری مقابل بازیکن قرار میگیرند به نظر میرسد برای پیشروی در این بخش نیازمند فعال کردن قدرتهای بیشتر یا تهیه زرههای جدید هستیم. بازی در یکی از مراحل مخاطب را وادار به استفاده از سلاحی متفاوت (مختص کلاس جادوگر) میکند که کمی سرعت و جذابیت مبارزه را میگیرید؛ نمونه این کار را قبلاً هم داشتیم اما چون طول مرحله مورد نظر کوتاه بود تاثیر منفی ملموسی نداشت. یک پازل هم در مرد قصهها قرار دادهاند که شبیه به همان قبلیهاست. خبر خاصی از سکوبازی یا نقشههای تو در توی قسمتهای پیشین نیست. ما در کل فقط دو آیتم مخفی (در قالب نامه) گوشه و کنار پیدا کردیم. نکته جالب مرد قصهها انتهای آن است که با توجه به انتخابهایتان در طول مسیر کل مراحل قبلی متفاوت است و به نظر میرسد سه پایان بازی واقعاً باهم فرقهای زیادی دارند و اگر حوصله صبر کردن در تمام لحظات میان پردهای و گذر کردن از تمام مسیرهای خالی و طولانی را داشته باشید ارزش تکرار خوبی پیدا میکند.
دانلود بازی خورشید سرخ
نسخه اولیه مطلب در تاریخ ۱ شهریور ۱۴۰۰ در سایت منتشر شده بود که با اضافه شدن بررسی نسخه جدید، تاریخ انتشار مطلب برای درج در صفحه اصلی سایت تغییر کرد.