به گزارش بازینگار، نشست خبری نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر با حضور محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، مسعود حسنلو دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و سید مهدی سادات حیات شاهی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنایع خلاق پیرامون جزئیات برگزاری این جشن بزرگ بازیهای رایانهای کشور در سالن مطبوعاتی مجموعه باغ زیبا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.
ارتباط و شبکهسازی با فعالان زیست بوم بازی
در ابتدای این نشست، محمدامین حاجی هاشمی دبیر نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر درباره فضای زیست بوم بازیهای رایانهای کشور و آمار مصرف بازیها نکاتی را مطرح کردند. بازیهای رایانهای ظرفیت عظیمی در فرهنگسازی و اعتلای هویت ایرانی اسلامی میتوانند داشته باشند. امروز علاوه بر کودکان و نوجوانان ما شاهد این هستیم که بازی به عنوان یک رسانه بین حتی جوانان و بزرگسالان نیز جای خودش را باز کرده است و پیمایشی که بنیاد به صورت دو سالانه انجام میدهد و سال گذشته نیز انجام شد، نشان داد که هم اکنون ما ۳۴ میلیون نفر بازیکن بازیهای رایانهای در کشور داریم که روزانه به طور متوسط ۹۵ دقیقه در روز بازی میکنند و متوسط سن بازیکنان در کشور به ۲۳ سال رسیده است.
این مسئله نشان میدهد که این رسانه جای خودش را به عنوان یکی از رسانههای اصلی و یکی از مصارف مهم فرهنگی و رسانهای کشور بین مخاطبانش باز کرده است و پیمایشهای دو سالانه نشان میدهد که در مقایسه با سالهای گذشته تعداد و میانگین سنی مخاطبان بازیهای رایانهای در کشور رو به افزایش است.
ما از سوی دیگر تولیدکنندگان خیلی خوبی هم در کشور داریم. بررسیهای ما نشان داده که هم اکنون حدود ۵۰ بازی بالای ۱ میلیون نصب در فروشگاههای داخلی وجود دارد که ساخت شرکتهای خصوصی داخلی است. این ظرفیت عظیمی که در تولید و نشر بازی و مصرف آن در کشور وجود دارد برای دستاندرکاران حوزه فرهنگ و همچنین بخشهای علمی و دانشگاهی میتواند مهم باشد.
حاجی هاشمی ادامه داد: ما با توجه به ظرفیت عظیمی که در این بخش وجود دارد و درخواستهای متعددی که از سمت بازیسازان و اصحاب رسانه مطرح میشود، تصمیم گرفتیم که این رویداد فرهنگی را با قوت بیشتری امسال برگزار کنیم. این جشنواره بازیهای رایانهای که تاکنون ۸ دوره آن برگزار شده و آخرین آن سال ۹۷ برگزار شده است، در واقع نمایش توانمندی بازیسازان و عرصه معرفی دستاوردهای فرهنگی و هنری بازیسازان در کشور است که امسال پس از ۴ سال وقفه انشاءالله با عنوان جشنواره بازیهای رایانهای فجر در دی ماه برگزار خواهد شد.
این رویداد که بزرگترین رویداد بازیهای رایانهای کشور است امسال با رویکرد جدیدی برگزار میشود و به دلیل اهمیت ویژه اقتصاد فرهنگ در این بخش، جشنواره امسال علاوه بر جوایز دستاوردهای فرهنگی و هنری، جوایز سرمایهگذاری نیز خواهد داشت.
زیر ساخت مالی زیست بوم بازیهای رایانهای
در ادامه این نشست، مسعود حسنلو دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، در سه محور صحبتهای خود را ارائه کرد که اولین آن درباره اهمیت حوزه بازی در کشور است: بدون شک یکی از مهمترین و به زعم بنده و بسیاری از کارشناسان، مهمترین حوزه رسانهای حال حاضر کشور ما بازیهای رایانهای هستند که هم از جهت تعداد بازیکن و افرادی که درگیر هستند هم از جهت گردش مالی این حوزه و از همه مهمتر از جهت تاثیری که بازی روی شخصیت مخاطبان خودش دارد، بدون شک بازیهای رایانهای مهمترین رسانه عصر حاضر ما هستند.
ولی متاسفانه ما در بعد کلان و حکمرانی دچار اختلال شناختی شدیم درباره بازیها و آنطور که باید مسئله بازیهای رایانهای را در نقشه کلان حاکمیتی کشور توجه نکردیم و این مسئله سالیان سال است که باعث شده رشد درخور و شایستهای نداشته باشد و فعالان زیست بوم آنطور که باید و شاید و درخور آنهاست توجه نشده و عملاً یک استعداد خیلی مهم و بزرگ در این حوزه مغفول باقی مانده است.
مسئله دومی که ایشان به آن پرداختند، بحث زیر ساخت مالی این زیست بوم است: باید زیست بوم بازیهای رایانهای را به صورت مستقل جلو ببریم ولی این استقلال مقدمهای نیاز دارد که توسعه زیرساختهای مالی این زیست بوم است و این یکی از مسائل جدی است که متاسفانه باعث شده رشد و پیشرفت این زیست بوم متوقف یا کند شود.
دو قالب خیلی جدی در حوزه منابع مالی باید در کشور بوجود بیاید. یکی در حوزه تسهیلات است و دیگری قالب سرمایهگذاری است. اتفاقی که در این حوزه افتاده این است که کسب و کارها در مرحله اول شکل میگیرند، برای رشد و شتاب گرفتن نیاز به منابع جدیتر و منابع پیشران دارند که عموماً در اختیار بانکهاست. فاصله بین نقطه شکلگیری یک مجموعه و ایجاد زیر ساخت اخذ تسهیلات و منابع مالی از بانکها، این فاصله معنادار و زیادی است. مجموعههای حاکمیتی و واسط وظیفه دارند که این فاصله را با ایجاد جریانهای مالی پایدار اصطلاحاً غیر بانکی، کم بکنند که هم سختگیریهای منابع بانکی را نداشته باشد و هم منابع درخور توجه و ارزشمندی باشد که بتواند این زیست بوم را توسعه دهد که این تفاهم و این اتفاقی که در این نشست میافتد در این نقطه است.
ما در حال تقویت یک زیست بوم هستیم و کارکرد اصلی جشنواره تبدیل این شبکه موجود در زیست بوم به اجتماع است. ما باید به یک مرحلهای از بلوغ در زیست بوم برسیم که این فرآیند تسریع شود. ناظر به این دو نکته یعنی شکلگیری و مسئله زیر ساخت مالی و کمک به پیشرفت تعاملات بین زیست بوم، این تفاهمنامه در حال شکلگیری و امضا شدن است. در گام اول منابعی که در این مرحله تخصیص داده میشود، منابع خیلی قابل افتخاری نیست ولی برای شروع این جریان میتواند موثر باشد که به کمک بنیاد ملی بازیهای رایانهای و کمک ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی معاونت علمی و صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق انجام میشود.
استفاده از بازیهای رایانهای به عنوان راهکاری خلاقانه برای رفع مسائل و حل مشکلات
در ادامه محمدصادق دهنادی مسئول دبیرخانه نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر توضیحاتی را ارائه فرمودند. جایزه سرمایهگذاری در فاز اول ۱۰ میلیارد تومان است. بازیسازانی که بتوانند امتیازات لازم را داشته باشند حتماً از این بهره خواهند گرفت و این آغازی برای ورود سرمایههایی که بتواند موضوع بازیسازی را تامین سرمایه لازم بکند، خواهد بود.
مهمترین بحثی که در اهداف و رویکردهای اصلی مورد توجه ستاد برگزاری جشنواره بازیهای رایانهای فجر قرار گرفته، بازنمایی پیشرفتهای متنوع زیست بوم بازیهای رایانهای است. بهمن ماه ۱۴۰۱ پیمایش آخرین اطلاعات مصرف بازیهای رایانهای را منتشر کردیم. حدود ۴۰ درصد هزینهکرد بازیهای رایانهای در حوزه موبایلی به بازیهای ایرانی اختصاص دارد که سهم آن میتواند افزایش یابد و اگر توجه بازیکنان ایرانی به بازیهای ایرانی جلب شود، و از این ۳۴ میلیون نفر ۳۲ میلیون نفر افرادی هستند که روی سکوی موبایل بازی میکنند، با این پیشرفتهای متنوع زیست بوم آشنا شوند اتفاقات خیلی خوبی میافتد. بعضی از بازیهای رایانهای در کشورهای مختلف کاربر دارند و در استانداردهای بینالمللی هستند. ما شرکتکنندگانی در نمایشگاهی در ژاپن داریم و جاهای دیگر. اگر بتوانیم در قالب جشنواره اینها را بازنمایی کنیم بهطور منطقی و در یک فرصت عادلانه، نه بر اساس منطقهای خاص رسانه و پول و … که هر کسی پولدارتر باشد بیشتر تقدیر شود، فرصت عادلانهای برای معرفی اینها ایجاد کنیم، قاعدتاً جشنواره به اهداف خودش نزدیک میشود.
دهنادی ادامه داد: رقابت یکی از جنبههایش ارتقای کیفیت است وقتی که استانداردها و اقداماتی که انجام میشود در کنار هم قرار بگیرد، افراد انگیزه بیشتری برای ارتقای بازیشان پیدا میکنند. شعار بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این دوره، استفاده از بازیهای رایانهای به عنوان راهکاری خلاقانه برای رفع مسائل و حل مشکلات است. قاعدتاً وقتی که ما یک همآورد و یک دورهمی داشته باشیم که یک ظرفیتی را نشان دهیم، سایر وزارتخانهها و سایر بخشهایی که اهداف فرهنگی آموزشی و اجتماعی و حتی اهداف اقتصادی دارند، میتوانند روی این موضوعات سرمایهگذاری کنند.
در ادامه این نشست، فراخوان جشنواره که نسخهای از آن به دست نمایندگان رسانهها رسیده است، توسط محمدصادق دهنادی بهطور مختصر مرور شد. از روز ۱۷ مهر تا ۲۲ آبان امکان ثبت آثار در جشنواره از طریق سایت fajrgamefestival.ir وجود خواهد داشت. اواخر دی ماه مراسم اختتامیه با حضور مسئولین و مقامات عالی رتبه خواهیم داشت که جشن و مهمانی بزرگ بازیهای رایانهای کشور است.
اولین رویداد سرمایهگذاری تخصصی صنعت بازی
همچنین در این نشست خبری، جزئیاتی درباره اولین رویداد سرمایهگذاری تخصصی صنعت بازی ارائه شد و تفاهمنامهای میان بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنایع خلاق منعقد گردید.
لازم به ذکر است که در پایان این نشست خبری، جلسه پرسش و پاسخ با نمایندگان رسانههای حاضر در سالن برگزار گردید که توسط میزبانان و مخاطبان هر سوال، پاسخهایی ارائه شد.
بازینگار به عنوان یک رسانه خبری تخصصی بازیهای ویدیویی در این نشست حضور داشت.