از استودیوی بازیسازیتان بگویید. در شرکت چند نفر مشغول به کار هستین؟ یک معرفی اجمالی از همکاران بفرمایید.
اوایل کار که تنها بودم و یک تیم چند نفره برای انیمیشن آموزش دادم و یک مجموعه تلویزیونی انیمیشن رو با اون تیم تولید کردیم. در کنار اون در سال ۹۱ اولین بازی خودم که به صورت عمومی منتشر شد رو تک نفره کار کردم که خدارو شکر موفقیت نسبی خیلی خوبی بدست آورد و بدون هیچ تبلیغی از طرف کافه بازار و فقط از طریق انتشار دست به دست کاربرا اولین بازی ایرانی شد که به یک میلیون دانلود دست پیدا کرد و تو گوگلپلی هم چندین بار به عنوان بازی ترند در جدول ردهبندی کشورهای مختلف قرار گرفت. همین موفقیت باعث شد تا با انرژی بیشتری به کار متمرکز بشم. در طول سالهای گذشته تمام اعضای تیم رو از علاقهمندان به این حوزه به عنوان کارآموز جذب کردیم. دوستانی که یا اصلاً در این زمینه کار نکرده بودن و یا تجربه قبلی محدودی در این زمینه داشتن و تا بحال شاید بیش از ۱۰۰ نفر رو به عنوان کارآموز جذب مجموعه کردهایم که از بین اونها خیلیها در خلال کار انرژیشون تحلیل رفت و یا نتونستن خودشونو با سرعت و مهارت لازم همراه تیم کنن و در نهایت در حال حاضر با دوستانی که جدیت و انرژی خوبی برای کار دارن کارهامونو ادامه میدیم. استودیو اصلی ما در شهر ارومیه هست و یه دفتر تهران و ترکیه هم داریم که سال ۹۸ مجموعه اعضای مجموعه حدود ۳۰ نفر بود که با شروع کرونا و همینطور تغییرات اقتصادی و ارزی پیش آمده در کشور، مجبور شدیم همکاریمون رو محدودتر بکنیم و امکان ایجاد فضای بلند مدت برای کسب تجربه همکاران رو از دست دادیم و صرفاً با دوستانیکه مسلطتر میتونستند همراهمون باشن فعالیتمون رو ادامه دادیم و در حال حاضر حدود ۱۵ نفر در ارومیه، تهران و ترکیه با ما همکاری میکنن و دورههای آموزشی و کارآموزیمون رو هم مستمر به صورت عمومی برگزار میکنیم ولی جذب برای همکاری رو محدود به دوستانی که کاملاً مسلط شده باشند کردهایم.
بازی یولا با رویکرد روانشناختی کودک
آیا استودیوی شما با شرکتهای خارجی همکاری داشته؟ اگر جوابتان در این مورد مثبت است این همکاری برای شما موفقیت آمیز و رضایت بخش بوده یا خیر؟
بله، ما شرکتی در ترکیه تاسیس کردیم که به واسطه اون فعالیتهای بینالمللیمونو گسترش دادیم و تا حد توان سعی کردیم به بازارهای جهانی متصل بشیم که خدارو شکر علیرغم مشکلات زیاد و تحمیل هزینههای جانبی نسبتاً سنگین، شروع خوبی رو تونستیم داشته باشیم.
کدام پروژهتان را بیشتر دوست دارید؟ آیا خاطره خوش از آن دارید؟
تقریباً تمام پروژههارو با علاقه کامل و هر یک رو با ژانر متفاوت طراحی کردم و دوست دارم؛ ولی عزیزترین پروژهام بازی جدل بر روی سرعت ۱ هست که اولین بازی منتشر شدهام هم بود و موفقیت خیلی زیادی رو داخل و خارج کشور بهدست آورد و شاید اگه اون بازی نبود الان استودیو گونای این مسیری که الان میره رو نداشت.
بازی دلاور
در حال حاضر روی پروژهی جدیدی کار میکنید؟
بله، سال گذشته ما بالای ۱۵ پروژه همزمان رو تولید میکردیم که امسال تعداد پروژهها رو محدود کردیم تا بیشتر روی کیفیت بتونیم تمرکز کنیم و الان ۶ بازی و چند انیمیشن و نرمافزار در دست تولید داریم که بعضیهاشون برای داخل و بعضیهاشون برای بازارهای جهانی هست. از بین اونها عنوانی که قبلاً کاربرا باهاش آشنا بودن بازی دلاور هست که نسخه دومش در حال اتمام مراحل تولیده که انشالله امسال آماده نشر میشه.
به نظر شما استودیوی گونای از بدو تاسیس تا الان چقدر رشد کرده؟ شما از وضعیت استودیو راضی هستید؟
قطعاً زمانی که استودیو رو تاسیس کردم خیلیها و شاید خودم هم فکر نمیکردم و یا تردید داشتم که روزی بتونه فعالیتی با جدیت الانش رو انجام بده و روزی دقیقاً کاری رو انجام بدم که از دوران کودکی شبانه روز فکرمو درگیر میکرد و با در نظر گرفتن همه شرایط فرهنگی، اقتصادی زیرساختی موجود از نتیجه فعلی کاملاً راضی هستم. ولی میدونم که نسبت به رقابتهای جهانی موجود تازه اول راه هستیم و در همه زمینهها همیشه در حال یادگیری و توسعه و ارتقای خودمون هستیم.
شما فارغ از کار اصلی (بازیسازی) کار دیگری هم میکنید؟ یعنی در عرصههایی مانند انیمیشن و…. فعال هستید؟
بله، برنامهنویسی وب، اپ، نقاشی و طراحی، عکاسی، فیلمسازی و جلوههای ویژه زمینههایی هستند که منو همیشه به خودشون جذب کردن و تقریباً در بیست سال گذشته همه رو به میزان مساوی انجام دادهام.