عرصه بازیسازی عرصه افراد خودساخته و توانمند است. تقریباً همه افراد فعال در این صنعت – هنر بدون استاد و مدرسه به اینجا رسیدهاند. امید صادقوند یک ارتش یکنفره است که سالهاست تک و تنها بازیهای پرمخاطبی منتشر کرده است. در این قسمت با این بازیساز ایرانی به گفتگو نشستیم.
امید صادقوند – بازیساز
بازینگار: سلام. امیدوارم اوضاع خوبی رو بگذرونید. خیلی خوشحالیم که افتخار این گفتگو را به ما دادید.
امید صادقوند چند سالشه؟ چی خونده؟ از کی شروع کرده؟ چه کارهایی کرده؟
امید صادقوند: با سلام به دوستان بازینگار و تمام کاربران، بازیسازان و گیمرهای عزیز. من متولد 65 هستم و تا جایی که یادم میاد نصف عمرم رو به بازیسازی مشغول بودم و دموهای بازیهای ساخته شدهام رو تو فرومهای فارسی مثل پیسیورلد و مجید آنلاین قرار میدادم. بازیهای کوچک نصفه نیمه زیادی ساختم که ویدئو یکی دو تا از اونا رو در Vimeo قرار دادم. چند سال بعد تو شرکت آمیتیس بازی مبارزه در خلیج عدن رو کار کردم و بعد تصمیم گرفتم برای خودم کار کنم و به ترتیب بازیهای بتلفیش، جنگاور ایرانی، همکلاسیا، جنگ زرهی، فندق، سماور و قندونه رو طراحی کردم.
بازی جنگ زرهی
آیا فکر میکنید در بازیسازی موفق بودید؟
به نظرم از زمانی که تصمیم گرفتم برای خودم کار کنم تصمیم درستی بود و تونستم به موفقیتهای زیادی تو بازیسازی دست پیدا کنم.
بازیهای شما مانند بتل فیش و فندق دانلود بالا گرفتن. علتش رو چی میدونید؟
برای اولین بازی موبایلی(بتلفیش) خیلی سختی و بیخوابی کشیدم طوری که آب و ناهار فراموش میکردم بخورم و حتی چند هفته بیرون نمیرفتم. تمام هدفم تمام شدن بازی به بهترین نحوه ممکن بود و بالاخره نتیجه داد و تلاشم بیهوده نبود. بعد از بتلفیش مسیر جدیدی تو ذهنم به بلوغ خودش رسید تا بتونم در بازیهای بعدیم موفقیت رو دوباره تجربه کنم.
بازی موبایلی بتلفیش
درآمدشون چقدر بوده؟ راضی کننده بوده؟
اگر بخوایم در مورد درآمد صحبت کنیم باید بگم که اون زمان برای طراحی اولین بازی موبایلی خودم ماهانه چندین برابر یک بازیساز که تو یه شرکتی کار میکرد درآمد داشتم.
تخصص شما در صنعت بازی چیه؟ برنامه نویس، هنری، طراحی یا مدیریت؟
من بازیسازی رو با برنامه نویسی شروع کردم و برای طراحی یک بازی کامل مجبور بودم هر چیزی که به طراحی یک بازی مربوطه را یاد بگیرم از طراحی سهبعدی تا مدیریت پروژه. البته چند سالی است که طراحی هنری را پروژهای با مختصص کار میکنم و تاثیر زیادی در کیفیت و سرعت پروژه دارد.
شما اوایل فعالیتتون تنهایی کار میکردید. درسته؟
بله من تا به امروز به صورت انفرادی فعالیت میکنم.
الان تیمتون به صورت ثابت و غیرثابت چند نفرن؟
اگر پروژهای شروع کنم به دو نیرو متخصص به صورت پروژهای نیاز دارم تیمی برای طراحی موسیقی و صداگذاری، دیالوگها و تیم طراحی هنری
برای بازیهای PC برنامهای دارید؟ یا با سازمان و ارگانی مذاکره داشتید؟
در حال حاضر تمرکز من بازی موبایل است و درگیر بازیهای PC نمیشم و دلایل زیادی است که فکر میکنم بیهوده و کشتن وقت و انرژی است و در نتیجه بدون ثمر خواهد بود. البته شرکتهایی تو ایران هستند که سالانه کلی بازی PC میسازند و به روشهایی میفروشند!
در حال حاضر روی کدام پروژه کار میکنید؟ کی لانچ میشه؟ توضیحاتی درباره بازی اخیرتون بدید.
چندین بازی درحال ساخت دارم که اخیرا بازی زیردریایی و قندونه را طراحی کردم. زیردریایی یک بازی آرکید و در دنیای بتلفیش اتفاق میافتد و قندونه یک بازی حدس کلمه هر دو در کافه بازار و پلی استور موجود هستند.
بازی کلماتی قندونه
بخشی از فعالیت ما در بازینگار معرفی بازیهای تولید کشورهای منطقه منا است. منطقه منا رو میشناسید؟ حدس میزنید سه کشور اول این منطقه از نظر کمی و کیفی در ساخت بازی به ترتیب کدام کشورها هستند؟ تجربه همکاری این کشورها را داشتید؟
خیر
بهترین عناوینی که بازی کردید کدامند؟ ایرانی و خارجی.
بهترین بازی خارجی Uncharted 4, Resident Evil series, Max Payne 1&3, Call of duty series, Stalker, Limbo , Inside…
بهترین بازی ایرانی که بازی کردم 41148 و پروانه
مخاطبان ما حامیان بازیهای ایرانی هستن. خبری هست که برای اولینبار به مخاطبان بازینگار بگویید؟
تمام تلاش بازیسازان ایرانی راضی نگه داشتن مخاطب ایرانی است و امیدواریم در این راه ما را یاری کنید.
ممنونم از شما که وقتتون رو در اختیار ما گذاشتید.