در این گفتگو قصد داریم با جوانی مصاحبه کنیم که میخواهد در اول کار حرکت بزرگی در عرصه بازیسازی بزند. فینکس گیمز استودیوی نوپایی است که توسط بابک میرزایی و دوستانش تاسیس شده است. این روزها این استودیو با عنوان بلند پروازانه خود تحت نام پروژه XGun خیلی سر و صدا کرده است. ما هم قصد داریم تا با مصاحبه با موسس این استودیو، بدانیم قضیه از چه قرار است.
بابک میرزایی – بنیانگذار استودیو فینکس گیمز
بازینگار: سلام آقای میرزایی. ممنونیم از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید. لطفا درباره خودتان و سوابقتان برای مخاطبان سایت بگویید؟
بابک میرزایی: سلام وقت شما هم بخیر از شما و بازینگاریها بابت این مصاحبه متشکرم.
بیشتر زمانی که در این عرصه حضور داشتم رو درگیر پروژه ایکس گان بودم در چند سال اول یادگیری هم در خرم آباد به صورت خصوصی بازیسازی را تدریس میکردم.
چند پروژه کنسل شده هم داشتم الان هم دانشجوی رشته نرم افزار هستم.
چطور شد که بازیسازی را شروع کردید؟ چند سال است که بازی میسازید؟ از استودیویتان بگویید، چند نفر در استودیو مشغول کار هستند؟
من بخاطر علاقه زیاد به بازیهای ویدیویی مخصوصا بازیهای اول شخص وارد بازیسازی شدم که منبع آموزشی من هم یوتیوب بود بعد از چند سال کار به صورت انفرادی تصمیم گرفتم استودیو فینکس گیمز را تأسیس کنم تا افراد جوان با ایدههای جدید وارد این استودیو شوند. الان حدود ۸ نفر در استودیو فینکس گیمز مشغول کار هستند که همه این افراد به صورت حضوری کار نمیکنند و حتی در استودیو با ایرانیهای با استعداد خارج از کشور هم همکاری کردهایم.
چطور شد که ایده XGun به ذهنتان آمد؟
چون من شخصا خیلی به بازیهای شوتر علاقهمند بودم مخصوصا بازیهای آنلاین و بعد از بررسی بازار بازیهای ویدیویی در این سبک متوجه شدم که جای یک بازی ایرانی با زبان فارسی در این بازار خالیست و تصمیم به ساخت ایکس گان گرفتم.
از چه زمانی پروژه XGun را کلید زدید؟ چقدر از روند توسعه این پروژه باقی مانده است؟
از سال ۱۳۹۶ ایدههای اولیه پروژه به ذهنم رسید که به صورت انفرادی دو سال در زمانهای آزادم مشغول توسعه پروژه ایکس گان بودم بعد از تاسیس استودیو به صورت تمام وقت هم مشغول توسعه پروژه هستم. تقریبا در مراحل پایانی کار هستیم و فکر میکنم بزودی میزبان گیمرهای ایرانی باشیم.
طی مدتهای اخیر، خبرهایی مبنی بر اضافه شدن شخصیتهای معروف ایرانی و استریمرها به بازی در فضای مجازی پخش شده. نظرتان در این مورد چیست؟
تیم توسعه پروژه و شخصا خود من خیلی مشتاق هستیم که از کاراکترهای بازی رونمایی کنیم فعلا فکر میکنم باید کاربران تا نسخه آلفا صبر کنند اما اخبار خیلی هیجان انگیز برای کاربران داریم که منتظر فرصت مناسب برای رونمایی هستیم.
ویدئویی کوتاه از نسخه در حال ساخت و غیرنهایی ایکس گان
بازی در دست ساخت شما با چه موتوری توسعه داده میشود؟ و برای کدام پلتفرم برنامه دارید؟
بازی با موتور یونیتی ساخته خواهد شد و فعلا هدف ما پلتفرم کامپیوتر است.
آیا در ساخت مدل سازیها و بقیه اجزای تشکیل دهنده خودتان اقدام به ساخت کردید یا از منابع آماده استفاده کردید؟
بدون شک آرتیستهای بزرگی در استودیو خود داریم سعی میکنیم و هیچوقت مدلسازان و آرتیستیهای ما بیکار نیستند و همیشه مشغول ساختهای موردنیاز هستند و تا حد امکان خودمان اقدام به ساخت میکنیم.
با توجه به سنگین بودن پروژه اگر لازم باشد برای سرعت بخشیدن به روند ساخت پروژه از منابع آماده هم به صورت قانونی استفاده میکنیم.
کاری مشابه استودیوهای AAA خارج از ایران که از استهای مختلف مثل Quixel استفاده میکنند.
بازی قرار است چگونه باشد؟ یعنی سبک و سیاق در چه حالت و شرایطی قرار دارد؟
بازی ایرانی Xgun (ایکس گان) یک بازی مولتی پلیر آنلاین در سبک اکشن شوتر با دید اول شخص و سوم شخص است که در چند سال آینده جریان دارد.
بازی Xgun دارای ویژگیهای زیادی مانند زبان فارسی، دید اول شخص و همینطور سوم شخص، وجود وسایل نقلیه در بازی، مودهای مختلف اعم از زامبی، پشتیبانی از ویس چت و کلن (اتحاد) است که بهصورت فصلی، آپدیت میشود که به عنوان یک بازی ایرانی میتواند بسیار هیجانانگیز و کامل باشد.
تا اینجای کار آیا در روند پیشبرد پروژه با موانعی برخورد داشتید؟ در صورت پاسخ مثبت، لطفا بگویید چقدر در سرعت پیشرفت کار تاثیر داشته است؟
بله متاسفانه موانع زیادی مثل سرمایه و نیروی انسانی داشتهایم. قطعا سرمایه تاثیر خیلی زیادی روی سرعت پیشروی پروژه داشته که با سرمایه گذاری شرکت صداستارتاپ و داوین روی استودیو فینکس گیمز این مشکل حل شده.
به نظر شما چه چیزی باعث تفاوت بازی XGun از عناوین هم سبک میشود؟ آیا روی بخش خاصی تمرکز داشتید؟
به نظر من گیمپلی و گرافیک بازی میتواند تفاوتهای زیادی با عناوین هم سبک داشته باشد و کاملا استانداردهای بازیهای این سبک را رعایت کرده است.
برای بحث رده بندی سنی، اقداماتی برای دریافت مجوز انجام دادید؟ آیا موانعی در این راه برایتان پیش آمده؟
فعلا اقدامی در این باره انجام ندادهایم ولی قصد داریم در هفتههای آینده اقدام کنیم که امیدواریم با مشکل خاصی روبرو نشویم.
به نظر شما پروژه تا کی به اتمام میرسد و عرضه میشود؟ عرضه بازی به صورت رایگان خواهد بود یا پولی؟
فکر میکنم پروژه تا پایان سال به یک ورژن پایدار قابل بازی برسد و بازی به صورت پولی منتشر خواهد شد که کاربران میتوانند از تخفیف فعلی بخاطر پیش خرید بازی استفاده کنند.
آیا شما برای عرضه بازی XGun در خارج از کشور برنامهای دارید یا عرضه فقط محدود به داخل کشور خواهد شد؟
قطعا برنامه زیادی برای خارج از کشور هم داریم اما هدف فعلی ما فعلا بازار ایران است و بعد از رسیدن به بازار پایدار در ایران بازی در خارج از کشور هم منتشر خواهد شد.
در آخر میتوانید نوید چه خبر خوشی را برای مخاطبین بازینگار داشته باشید؟
بزودی شاهد تریلر گیمپلی نسخه تکنیکال تست (پیش از آلفا) خواهیم بود که خریداران میتوانند در این تست شرکت کنند.