قبل از اینکه درباره بازی اندرویدی قهرمان رویا صحبت کنیم باید بدانیم که این محصول مشابه عنوان بسیار معروف «شکارچی بزرگ» است. کلیک روی شخصیت بازی و نشانهگیری و فرار از دست دشمن. قهرمان رویا، الگویی نهچندان مناسب از بازی شکارچی بزرگ است. به نظر میآید سازندگان قهرمان رویا در انتشار بازی عجله زیادی به خرج دادند و درحال توسعه آن هستند. با این حال تجربه این بازی میتواند سرگرم کننده باشد. البته با کلی باگ و ضعف طراحی کاربری، تبلیغات بیش از حد و گیرکردن و همچنین غول بیمنطقی که در مراحل ابتدایی روی مخ است. در ادامه بیشتر به جزئیات این بازی و نقد آن میپردازیم.
اما بیا درصد درام این نقد را بالاتر ببریم
داستان با میانپردهای خیلی کوتاه شروع میشود. هیچ اشاره درستی به ماجرایی که دارد اتفاق میافتد نمیشود. خبری از شخصیتپردازی مثبت نیست و داستان، حرفی برای گفتن ندارد. سازنده تلاشی برای رفع این نقص نکرده و بخشی که در منو، برای تعریف داستان بازی ایجاد کرده، نقص دیگری برای این بازی قلمداد میشود.
به جای فیلم داستان، کارتهای ساده وجود دارند
قهرمان رویا، اسم با مسمایی برای یک بازی که داستان آن حتی تکمیل هم نشده است محسوب نمیشود. تمام چیزی که در بخش داستان بازی، جلوی روی شما قرار میگیرد چند کارت با متنی کوتاه است. برای به دست آوردن هر کارت، باید یک چهارم از مراحل بازی را طی کنید. این کارتها فیلم نیستند، بلکه یک تصویر با یک متن کوتاه هستند. به طور کلی باید گفت سازنده تلاشی برای داستانسرایی نکرده است.
سر و کله زدن با غول، کاری هست که در تمام مدت بازی باید انجام بدهید. هرچند سرگرمتان میکند اما این غول هم به اندازه کافی شخصیتپردازی نشده است.
غول بیمنطق، دمپایی و صبر جمیل بازیکن
در این بازی، وقتی روی شخصیت خاله پیرزن کلیک را نگه دارید، میتوانید هدفگیری و به سمت غول تیر پرتاب کنید. همین طور اگر کنار صفحه کلیک کنید، خاله پیرزن به سمت چپ صفحه حرکت و از دست غول فرار میکند. (البته من تا مراحل ۱۰ اینها را نمیدانستم! شاید تقصیر من باشد).
غول دارای خط سلامتی است و وقتی تیر به او اصابت کند، مقداری از آن کم میشود. سر غول بیشترین امتیاز را دارد. اگر ضربات شما پی در پی به غول بخورد، آسیب سلاح شما بیشتر میشود. اما هر مرحله مقداری به جان غول اضافه میشود و کشتن غول سخت و سختتر میشود. البته چالشهای دیگری هم به وجود میآیند. مثل محدودیت زمان و یا تیر، همچنین چالش نقاط قرمز رنگ، که روی بدن غول نشان داده میشود باید تمام آنها را بزنید.
مراحل ابتدایی بازی خوب طراحی نشده است. بازیکن از حیث گیمپلی، با ضعف اعصاب همراه میشود و سازنده فراموش کرده که باید بازیکن را به ادامه بازی ترغیب کند. قد و هیکل غول در بعضی مراحل بزرگتر میشود. با اینحال در مراحل آخر باهوشتر، تهاجمیتر و تدافعیتر عمل میکند.
به هر حال، اولین چیزی که در بازی روی اعصاب بازیکن میرود، سرعت باختن است. هنوز حرکت خاصی انجام ندادهاید که باید شاهد باختن باشید. این روند اصلیترین مشکل بازی نیست! بلکه بیمنطق بودن رفتار غول، از دید بنده، بزرگترین معضل این بازی محسوب میشود. وقتی ندانید حرکت بعدی غول چه میتواند باشد، هر باخت، مثل آب سردی است که بر روی شما ریخته میشود و باید تحمل زیادی داشته باشید تا بتوانید به مراحل بالاتر بروید.
هرچه در بازی پیش بروید قدرت خریدتان بیشتر میشود و میتوانید سلاحهای بهتری را انتخاب کنید. سلاح نیزه سوبله، روند بازی را قابل تحمل میکند.
نیزه سوبله یا پتک، کدام یک بهتر است؟
اولین سلاحی که در اختیار شما قرار میگیرد دمپایی تکی است که برای مراحل اول خیلی هم سلاح خوبی است. درحال حاضر بازی ۸ نوع سلاح دارد. دمپایی، دمپایی دوبله، دمپایی سوبله، نیزه و روند مشابه دمپایی، پتک چوبی و پتک جنگی.
برای خرید سلاح جدید به «شیشه شیر» نیاز دارید. شیشه شیر با پیروزی در هر مرحله به دست میآید. در بازی گردانه شانس هم وجود دارد، که چند هزار شیشه شیر، یکی از جوایز آن است. در منوی سلاحها، اشارهای به بُرد هر سلاح نشده است. در واقع بهترین سلاح بازی، نیزه سوبله است اما در بعضی مراحل که هدفگیری نقاط قرمز مطرح است، واقعاً تنها با پتک میتوانید موفق عمل کنید که بُرد خیلی خوبی دارد و قدرت بیشتری برای ضربه زدن به غول به شما میدهد، هرچند اصلاً بهینه نیست و بین هر پرتاب آن، فاصله زمانی زیادی را باید صبر کنید.
به جز باختن، تبلیغهای پی در پی، باگ، رفتار بیمنطق دشمن و عدم طراحی درست گزینهها در منوی بازی، برای محک صبر شما وجود دارند.
طراحی گرافیک بازی نه خیلی خوب، نه خیلی بد
این سبک از بازی اصلاً نیازی به گرافیک خاصی ندارد. کل جذابیت به گیمپلی بازی یعنی هدفگیری درست و پرتاب تیر است. با توجه به میانپرده اول که شروع خوبی برای بازی بود، انتظار میرفت بازی ظاهر بهتری را ارائه بدهد. اما واقعاً یکی از سؤالاتی که ذهن من را درگیر کرد این بود که چرا طرح پسزمینه هیچ تفاوت خاصی با مرحله قبلی نکرده است. عملاً هیچ المان مثبتی که بتواند شما را نسبت به داستانی بودن بازی ترغیب کند، وجود ندارد.
شخصیتهای بازی، یعنی خاله پیرزن و نوزادی که به دوش دارد، خوب طراحی شده و شخصیت غول هم بدک نیست و به دل مینشیند. طراحی سلاحها هم عادی است. منوی بازی خوب است و حالت بینهایت بازی هم رنگ بنفش چشمنوازی دارد. انیمیشنها و صداگذاریهای بازی هم مناسب است.
منو زیبا است، تبلیغات به دفعات زیاد پخش میشود
منوی صفحه ابتدایی بازی زیباست. به شخصه عادت دارم سلاح را با کلیک بر روی یک گزینه کوچکی انتخاب کنم که در گوشه تصویر باشد نه در میان گزینههای اصلی بازی!
هر بار با طی کردن یک مرحله به راحتی بازی خود به خود وارد مرحله بعدی میشود که از نکات مثبت آن است. اما به محض اینکه قصد داشته باشید وارد منو قبلی بشوید، یا مرحله را تکرار کنید با چند مشکل مواجه میشوید. اول هر بار نمایش تبلیغ! و دوم، اگر اینترنتتان خاموش باشد، احتمالاً بازی گیر میکند. سوم، گزینههای منوی وسط بازی است، فاصله زیاد انگشتان با کلید رفتن به مرحله بعد کمی توی ذوق است. البته گاهی کلیدها کار نمیکنند که احتمالاً این مشکل را وقتی اینترنتم خاموش بوده تجربه کردهام. چهارم، اگر مرحله ۳۰ باشید و بخواهید مراحل قبلتر را تجربه کنید و از آن ادامه بدید، باید دستی به مرحله مورد نظر برگردید، وگرنه بلافاصله بعد از پیروزی به همان مرحله ۳۰ بازمیگردد.
بازی قابلیتهای دیگری هم دارد که هنوز به آن اضافه نشده؛ حالت مرحلهای را که در بالاتر توضیح دادم اما درحالت بینهایت (که شکل غول آن کمی متفاوت است) با تعداد تیر نامحدود میتوانید غول را مورد هدف قرار بدید که هر چه بیشتر او را بزنید امتیاز بیشتری میگیرید و رکورد بهتری میزنید. البته فعلاً برای این بازی زود است که بخش جدول امتیازات را فعال کند، چون باگهای بازی را برطرف نکردهاند.
باگ
سازندگان بازی در حال ارتقای بازی هستند. شاید خیلی زود به انتشار این بازی دست زدند شاید هم نبود یک تستر خوب آنها را بر آن داشته تا با مخاطبان عام بازی را تست کنند که به نظر اول بایست از یک جمع کوچک شروع میکردند. از طرف دیگر، گاهی کلید برگشت به منو کار نمیکند! حتی گاهی که بازی را میبندید و دوباره شروع میکنید ممکن است شاهد باشید بازی هنوز نتوانسته خودش را جمع کند!
اما باگ اعظمی هم تجربه کردم و در حینی که مشغول بازی بودم، حالت مرحلهای با حالت بینهایت قاطی شد و برای چندین دقیقه با تیر بینهایت در حالی که غول نمیتوانست به من آسیب برساند بازی را ادامه دادم و احساس خوشبختی بهم دست داد اما در آن هم یک باگی نهفته بود که نمیتوانستم آخرین نقطه قرمز روی هیولا را بزنم.
حرف آخر
من به شخصه بازی بیگ هانتر را زیاد بازی نکردم اما برای اولین بار که تجربهاش کرده بودم، حس خیلی خوبی داشتم و نمیدانم مخاطبی که برای اولین بار با بازی قهرمان رویا این سبک از بازی را تجربه میکند آیا راضی خواهد بود یا خیر. در هر حال وجود دشمنان بیشتر، استفاده از ظرفیتهای نوزادی که پشت سر خاله پیرزن است و یا حتی وجود کلید جهش، و از همه مهمتر شخصیت غول که میتوانست از واکنشهای بهتری برخوردار باشد و خیلی زودتر از مراحل دهک ۵۰ باهاش ارتباط برقرار بشود.
به طور کلی بازی شما را مجبور به خرید سلاح زودتر از موعد نمیکند و اعداد و ارقام آن دور از ذهن نیستند به خصوص که گردونه روزانه به این مطلب کمک میکند.
نسخه بررسی شده: ۱.۲.۱
دانلود بازی قهرمان رویا: بازی شکار غول