وقتی با تولیدات ژانر محور سر و کار داریم لازم است به تاریخ انتشار محصول توجه کنیم. تولیدات ژانر محور محصولاتی هستند که بر اساس قوانین ثابت و پایهای یک سبک بهخصوص ساخته میشوند و اصلیترین هدف آنها خلق دوبارهی یک تجربه ثابت در مخاطب است. یکی از ژانرهای پرطرفدار این سبکی در بازار موبایل جورچین سه به سه قطار است که همه ما آن را با آثاری مثل کندی کراش میشناسیم. این سبک بین توسعهدهندهگان موبایلی خیلی محبوب است چون در زمره آثار کژوال قرار میگیرد و سازندهها و دیزاینرها به طرق مختلف تلاش میکنند نظر مخاطبین را به محصول خودشان جلب کنند. به عبارت دیگر، به هر دری میزنند تا برای مشتری دلیلی ایجاد کنند که به سراغ آن محصول برود، اما وضعیت بازی مورد بررسی امروز ما خلاف این است!
معرفی اثر
پیشیپاپ محصولی اندرویدی تولید شده توسط Quiz of Kings است که ما نسخه ۱۰.۱۲ آن را بررسی کردهایم. بازی تحت پشتیبانی است و به روزرسانی دارد و به نظر میرسد محصول جدیدی باشد (اولین نظر ثبت شده در کافه بازار مال ۱۴۰۰/۰۵/۲۸ است) اما مشکل اینجاست که جدید بودن پیشیپاپ یک نمره منفی به حساب میآید چون هیچ چیز تازهای در مقایسه با آثار مشابه و حتی قدیمیتر این سبک در این بازی دیده نمیشود!
گیمپلی و مکانیزم و قوانین
گیمپلی پیشیپاپ با بقیه بازیهای این سبک هیچ فرقی ندارد؛ خانههای یک رنگی را که کنار هم قرار دارند بترکانید تا جدول خالی شود؛ در مراحل بالاتر سعی کنید حباب و بادکنک بترکانید و آیتمهای مشخص را از بالای جدول بیاورید پایین! اگر هر تعدادی بیشتر از سه تا را به هم وصل کنید با جوایزی مثل موشک و بمب و غیره از شما قدردانی خواهد شد. حتی لازم نیست انگشت مبارک را روی خانهها بکشید: یک لمس کافی است تا مثلا ۹ مربع آبی به هم بچسبند و تبدیل به رقص نور شوند. وقتی هم مرحله تمام شد جایزه و ستاره میگیرید و میروید مرحله بعدی. نه داستانی در کار است نه اثری از تنوع و هیجان به چشم میخورد. با بالا رفتن در مراحل قدرتهای کمکی هم باز میشوند تا شاید از این طریق بازیکن دست به جیب شود.
سامانه درآمدی
با دیدن تبلیغ، دعوت دوستان، بازکردن صندوقچه، و خرید مستقیم میتوانید سکه بگیرید تا خرج قلب و قدرت کنید. سامانه درآمدی پیشیپاپ چیز خلاقانه و خاصی ندارد و به بازیکن دلیلی برای دست به جیب شدن عرضه نمیکند. وقتی بین مراحل ۱ و ۲۰ تفاوت چشمگیری وجود ندارد چرا باید قدرت ویژه بخریم تا سریعتر و آسانتر به مراحل بعدی برسیم؟ حتی یک خط داستان زیبا یا یک نقشه زیبا هم نیست که برای پیشروی انگیزه ایجاد کند.
گرافیک و صدا
تصاویر بین مراحل، طراحیها، زمینهها، و خانههای بین جدول مراحل یکسان هستند و تکرار پشت تکرار! طرحها خیلی اصیل و چشمنواز نیستند و حس میشود با یک پروژه ضعیف روبرو هستیم که سازندهاش یا پول کافی نداشته (Quiz of Kings) یا ارزش زیادی برای محصولش قائل نبوده (شاید این شرکت هم وارد عرصه انتشار محصولات مستقل توسعهدهندگان ثالث شده است؟!). چیز چشم نوازی در این بازی نیست. حتی شکل خانههای جدول هم با هم فرقی ندارند!
بین بی صدا یا با صدا بازی کردن پیشیپاپ تفاوتی نیست. حتی گاهی شاید بهتر باشد صدا را ببندید تا جلوهها و نویزهای تکراری مغزتان را آزرده نکنند. بیایید درباره صدا و موسیقی این بازی سکوت کنیم.
نتیجهگیری
متاسفانه در انتهای بررسی ما هیچ دلیلی برای تجربه این محصول یافت نشد. انگیزه بهخصوصی برای دانلود این محصول وجود ندارد، یا حداقل ما نتوانستیم چیزی پیدا کنیم. اگر به سبک جورچین علاقه دارید، آثار بهتر و بزرگتر یا حتی سادهتر اما هیجان انگیزتر یا شاید قدیمیتر اما زیباتر یا صرفاً خاصتری نسبت به پیشیپاپ در کافه بازار هستند. اگر فرصت داشتید و این عنوان را تجربه کردید برای ما در بخش نظرات بنویسید به نظر شما چرا پیشیپاپ ۲۰۰۰+ دانلود داشته؟!
نسخه بررسی شده: ۱۰.۱۲
دانلود بازی پیشی پاپ