بازیهای معمایی و پازلها گاهی حسابی من و شما را گیر میاندازند. اینکه چرا یک پازل خیلی سخت میشود دلایل مختلفی دارد: ردهبندی سنی، حرفهای بودن محصول، اشکال فنی، ضعف خلاقیت و نوآوری، عمد سازنده برای گیر انداختن بازیکن در یک نقطه خاص (با هدف فروش یک آیتم خاص یا القای حس چالش)، و حتی اختلافهایی که در نسخههای زبانهای مختلف پیش میآیند همه میتوانند ما را پشت یک جورچین یا یک درب قفل شده برای مدت طولانی گیر بیاندازند. تیم بازینگار در تجربه عنوان «اتاق تاریک» با یکی دو مورد از این نمونهها روبرو شده بود و پس از بررسی این قضیه به این نتیجه رسیدیم که راهنمای تصویری سیر تا پیاز این محصول را برایتان تهیه کنیم تا اگر شما هم به درد ما مبتلا شده بودید درمانی داشته باشید.
راهنمای بازی اتاق تاریک
در قسمت اول، بازی را روی درجه سختی «برزخ» شروع میکنیم. مسیر از اتاق انباری خانه شروع و تا باز شدن درب «اتاق تاریک» ادامه پیدا میکند. میشود ادعا کرد این بخش بهترین و روانترین و متنوعترین قسمت بازی است و بیشترین لذت و هیجان را در همین فضاها حس خواهید کرد. علاوه بر این، پازلها عجیب و غریب و غیرمنطقی نیستند و برای رسیدن به پاسخ آنها نیاز به دقت و توجه و بررسی تمام نشانهها دارید و میتوانید به جوابها برسید. در ویدیویی که برایتان تهیه شده، سعی کردهایم سریعترین و مستقیمترین راه را برویم تا در کمترین زمان ممکن بتوانید به جواب پازلی که میخواهید برسید. لازم به ذکر است که ترتیب پیدا کردن آیتمها یا وارد شدن به فضاهای مختلف دارای اهمیت خاصی نیست و میشود به ترتیب دیگری هم مسیرها را پیدا کرد.
در این ویدیو از بررسی حواشی و آیتمهای اضافی خودداری کردهایم و تا حد امکان فقط به اشیاء اصلی پرداختهایم. برای همین، اکیداً توصیه میکنیم ابتدا بازی را بدون راهنما تجربه کنید و فقط در صورتی که برای رد شدن از یک معما مشکل داشتید به سراغ این سیر تا پیاز بیایید. اتاق تاریک گوشه و کنارهای فراوان و چیزهای زیادی برای دیدن و ارائه دارد اما در این ویدیو تمامی این موارد به خاطر سرعت و دقت و خلاصه بودن حذف شدهاند. اگر خواستید کل بازی را ببینید میتوانید درخواست «استریم کامل عنوان اتاق تاریک» را برای ما در صفحات اجتماعی یا سایت بازینگار قرار دهید تا در اسرع وقت برایتان تهیه کنیم.
در قسمت اول این ویدیو، با خارج شدن از انباری به سراغ اتاق زیر پله میرویم و تا انتهای مسیر، تمام آیتمها و رمزهایش را پیدا میکنیم. همچنین، مسیر راه پله، زیر زمین، اتاق نشیمن، و اتاق طبقه بالا هم باز میشوند. رمز قاب عکس، رمز کامپیوتر، و رمز جعبه طبقه دوم پیدا و قفلهای درب انباری، اتاق زیرپله، اتاق بالا سمت چپ، زیرزمین، جعبه فیوز، جعبه روی زمین، و باکس جمجمه توی انباری هم باز میشوند. توضیح روش و محل پیدا کردن تمامی این جوابها به شکل صوتی روی ویدیو قرار گرفته. این ویدیو با تکمیل پازل کامپیوتر و باز شدن درب اتقاق تاریک به پایان میرسد. در قسمت بعدی، به سراغ معماهای زیرزمین، رمز درب اتاق دکتر، چمدان، و پایان حالت «برزخ» خواهیم رفت. تا آن موقع، لطفاً در قسمت نظرات برایمان درباره تجربه خودتان از این اثر و کیفیت پازلها و معماهایش و اینکه چطور جواب هر کدام را پیدا کردید بنویسید.
قسمت دوم راهنما
هفته قبل قسمت اول راهنمای تصویری بازی اتاق تاریک را منتشر کردیم. در بخش اول، حالت «برزخ» را شروع و تا باز شدن درب اتاق تاریک ادامه دادیم. از خدا که پنهان نیست از شما چه پنهان، تمام فیلمهای خامی که ضبط کرده بودیم به خاطر یک اشتباه پاک شدند و این یعنی مجبور شدیم دوباره (برای بار ششام) از اول مسیر را برویم. این قضیه باعث شد سری به راهنمایی که خودمان درست کرده بودیم بزنیم تا هم با استفاده از آن سریعتر پازلها را رد کنیم هم متوجه شویم در «اتاق تاریک» تا وقتی ترتیب پیدا کردن جواب را کشف نکنید قفلها و رمزهای مربوطه کار نمیکنند. برای مثال، اگر به سراغ تابلوی حیوانات نروید و با دستمال آغشته به تینر نقش روی آن را محو نکنید هیچوقت رمز کامپیوتر طبقه دوم برایتان کار نخواهد کرد. پس نتیجه میگیریم ترتیب کشف آیتمها دارای اهمیت است.
در این قسمت، راه را دقیقاً از پایان بخش اول پی میگیریم و تا انتهای خط داستانی میرویم. با باز شدن درب اتاق تاریک شما باید برگردید زیرزمین و با کلیدی که روی تخت خونی پیدا میکنید درب سمت راست طبقه دوم را باز کنید. داخل این اتاق یک کنترل برای تلویزیون و یک چمدان با رمز چهار حرفی قرار دارند. راهنمای متنی داخل محصول به ما میگوید بین دو تا از کتابهایی که از یک نویسنده هستند رابطهای وجود دارد که بر اساس آن باید بین چراغ اتاقها ارتباطی پیدا شود. هرچقدر شما از این جمله چیزی دستگیرتان شد ما هم دستگیرمان شد! به هر صورت به هر ترفندی بود با امتحان کردن هر احتمال ریزی که به ذهن میرسید توانستیم رمز چمدان را پیدا کنیم که البته بسیار زمان (و اعصاب) برد. لازم است اشاره کنیم که این معما کمی از لذت اتاق تاریک میکاهد و به احتمال زیاد بسیاری از مخاطبین و گیمرها را از بازی خسته و زده میکند. اگر شما توضیح خوب و مناسبی برای رمز چمدان اتاق طبقه دوم دارید صادقانه تقاضا داریم در بخش نظرات برای ما بیان کنید تا شاید از این «تاریکی» بیرون شویم!
نیمه دوم اتاق تاریک که در این ویدیو به سراغش رفتهایم بیشتر درباره میانپردههای نمایشی است و از لحاظ تعداد و تنوع پازلها با قسمت اول قابل مقایسه نیست. در حقیقت اینجا دیگر به دنبال رسیدن به جواب هستید و پازلها در حدی گیرایی ندارند که انگیزه واحد برای ادامه راه باشند. پس از پیدا کردن رمز چمدان، تنها دو کار باقی میماند: پیدا کردن رمز ورود درب اتاق دکتر و حل کردن مینیگیم شروع فرآیند جایجایی. برای یافتن رمز اتاق دکتر نیاز به لنز دوربین دارید اما این لنز فقط بعد از باز شدن چمدان قابل دسترسی خواهد بود. محل پیدا کردن لنز زیر پنجره اتاق سمت چپ در طبقه دوم است، همانجایی که اهرم فلزی را برای باز کردن درب زیرزمین پیدا کردیم. نکته اینجاست که اولین باری که وارد اتاق میشوید خبری از این لنز نخواهد بود و فقط وقتی آن را خواهید دید که پس از باز کردن چمدان به اتاق مراجعه کنید.
پس از پیدا کردن لنز میتوانید آن را با دوربینی که توی چمدان بوده ادغام کرده و بروید به انباری، همان اتاقی که بازی را از آن شروع کردیم. درون انباری روی پنجره سمت راست کلیک کنید و از بین میلهها با استفاده از دوربین دوچشمی به نقاط مختلف نگاه کنید. منتهی الیه سمت راست، روی دیوار نوشته PWH و بالای آن علامت رادیواکتیو کشیده. به انباری برگردید و روی دیوار سمت چپ، جایی که نقاشی ماسک اکسیژن دارد کلیک کنید. با اینکه مشخص نیست بین درب اتاق دکتر و ماسک اکسیژن چه رابطهای وجود دارد اما زیر نقاشی دو حرف لاتین نوشته و جای سه حرف را علامت سوال گذاشته؛ حروفی که روی دیوار بیرون پنچره بودند این ترکیب پنچ حرفی را کامل خواهند کرد. با خارج شدن از انباری وارد پاگرد میشوید و سمت چپ تصویر روی بشکهها شمعی را میبینید که اگر روی آن کلیک کنید مشاهده خواهید کرد روی دیورار علامت رادیواکتیو گذاشته و زیر آن نوشته «به هدفت برعکس نگاه کند». نکته این معما این است که «برعکس» به معنی قرینه است و شما باید PWH را قرینه کنید. P به حالت قرینه میشود B، W میشود M، و H هم تغییری نمیکند.
پس از باز شدن درب اتاق دکتر وارد فضایی میشوید که با درب دیگری به فضای آزمایشگاه هدایت میشود. آنجا با کلیک روی میز و بعد روی لپتاپ، مینیگیمی آغاز میشود و با انجام آن میان پرده داستانی انتهایی مسیر را تماشا میکنید که فقط سوالات و شبهات ذهنتان درباره داستان را بیشتر و بیشتر میکند و به احتمال زیاد با چیزی که توقع داشتهاید فاصله زیادی دارد. به هر صورت اینجا حالت «برزخ» تمام میشود و به این وسیله میتوانید حالت بعدی را به اسم «سنگ سبز» باز کنید. در صورت امکان، راهنمای تصویری سنگ سبز را هم برایتان تهیه خواهیم کرد. شما میتوانید در بخش نظرات یا از طریق شبکههای اجتماعی بازی نگار درخواست تهیه راهنما برای بازیهای ایرانی که در دسترس قرار داشته باشند را به اطلاع ما برسانید تا در صورت امکان در اولین فرصت آنها را تهیه کنیم.
نقد و بررسی اتاق تاریک را در بازینگار بخوانید.
دانلود بازی اتاق تاریک