شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور نسخه کاملتر شمشیر تاریکی است که با اضافه شدن داستان و برخی جزئیات بیشتر، ارزش بازی را برای مخاطبی که آن را تهیه میکند بالاتر برده است. این بازی هم در بازار داخلی هم در بازار خارجی بر روی پلتفرمهای متنوعی عرضه شده است. لازم به ذکر است که شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور موفق به کسب ۵ غزال زرین از جمله بهترین بازی سال از پنجمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران شده است.
با نگاهی به نقد و بررسیهای رسانههای مختلف، نظرات منتقدین درباره این بازی اکشن سکوبازی را از نظر میگذرانیم. با وجود اینکه در این مطلب تمامی نقدهای نگارش شده برای این بازی گردآوری نشده؛ اما سعی من بر این بوده که طیف مناسبی از نقدهای داخلی و خارجی برای نسخههای مختلف این بازی را پوشش دهم.
رسانههای داخلی:
زومجی در نقد نسخه فارسی، این بازی را یکی از بهترین بازیهای ساخته شده توسط یک استودیو ایرانی معرفی کرده است. این نقد فاقد امتیاز است: «زمانی که بعد از Shadow Blade به تجربهی نسخهی Reload نشستم، از بخش داستانی بازی با روایتی مانند کمیکبوک (کتابهای مصور) نهایت لذت را بردم. Shadow Blade: Reload هرچند مراحل گذشته را در خود جای میداد، اما طراحی کلی و چالشهای بیشتری را نیز به همراه داشت. گیمپلی سریع، روان و چالشی از جمله ویژگی برجسته شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور است. متاسفانه بازیکنان قادر به تغییر در ظاهر یا سلاح کورو نیستند. نبود این ویژگی باعث میشود تا در طول ۴۳ مرحله تنها شاهد یک شمشیر و ظاهری یکسان از کورو باشید. انیمیشن دشمنان، باسها و همچنین شخصیت اصلی داستان برای یک بازی پلتفرمر موبایل خوب کار شدهاند، هرچند به شخصه طراحی کورو و باسها را نسبت به دشمنان درون مراحل با کیفیتتر میدانم. ملودیهای شرقی استفاده شده در موسیقی وقتی که با طراحی محیط همراه میشود، هیجان بازی را در کشتار دشمنان، پرش از روی دیوارها و جاخالی از تیغههای چرخان بیشتر میکند. نبود دوبلهی فارسی آن هم بعد از تاخیر در انتشار این بازی به زبان فارسی، نکتهای منفی برای شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور محسوب میشود.» (میثم خلیل زاده، زومجی در ۳۰ آذر ۱۳۹۵)
بازیسنتر هر دو نسخه موبایلی و نینتندو سوییچ را در مطالبی جداگانه مورد بررسی قرار داده است. در بررسی کوتاه نسخه موبایلی شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور، این بازی را دارای پیشرفتهای خوب، پولیش شده نسبت به نسخه اولیه و سرگرمکننده توصیف کرده است. این نقد فاقد امتیاز است: «محیط های بازی بزرگ و همراه با جزئیات فراوان می باشد که این مورد کمک شایانی به ایجاد بافت های دقیق و طبیعی کرده است. ترکیب رنگ های تاریک و پر انرژی از دیگر نکات قابل توجه این بازی میباشد. در این میان، کوچک بودن بیش از حد فضا و کاراکتر، حتی هنگامی که بازی را بر روی Ipad انجام میدهید به چشم می آید و میتوان از آن به عنوان نکتهی منفی این قسمت یاد کرد. موسیقی به خوبی با محیط بازی هماهنگ است و در کنار افکت های صوتی به کار رفته به جذب هر چه بیشتر بازیکن و ترغیب او به ادامه بازی کمک میکند. با توجه به ذات سریع بازی و روند پر سرعت آن بازیکن در مواجه با موانع مانند تیغ های متحرک و یا ضربات دشمنان به سادگی جان خود را از دست خواهد داد، اما با وجود Check point هایی که در هر مرحله قرار داده شده است و سرعت لودینگ مناسب این موضوع خیلی آزار دهنده نمیباشد. وجود Orbs ها و Kanji های مخفی در هر مرحله و تلاش برای کسب امتیاز بهتر و قرارگیری در رده های بالای جدول این بازی در Game Center باعث میشود که بازیکن تمایل به تکرار مراحل گذشته را داشته باشد. در مجموع بازی Shadow Blade: Reload پیشرفت های خوبی خصوصا از لحاظ بصری و پولیش شدن آن نسبت به نسخه اولیه خود یعنی Shadow Blade داشته است و میتواند ساعت ها بازیکن را سرگرم کند.» (امیر پارسا، بازیسنتر در ۲۶ بهمن ۱۳۹۵)
بازیمگ در نقد نسبتاً کوتاهی با عنوان «حس خوب پیشرفت»، شمشیر تاریکی را مورد بررسی قرار داده و آن را تجربهی بسیار خوبی معرفی کرده که حرفهای زیادی برای گفتن دارد. این نقد فاقد امتیاز است: «بازی شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور یا همان Shadow Blade: Reload، تجربهی بسیار خوبی در سبک پلتفرمر دو بعدی به حساب میآید که تمام نقاط قوت نسخهی قبلیاش در آن وجود دارند. گیم پلی بسیار روان بازی که روی تجربهی پرسرعت مراحل تمرکز دارد، بسیار سرگرم کننده به نظر میرسد. طراحی عالی مراحل و المان های محیطی مختلف، در تعامل با گیم پلی بازی، نیازمند یک بازیباز حرفهای هستند که بتواند با سرعت زیادی در بازی پیشروی کند. تنها ایرادی که از بازی شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور میتوان گرفت، عدم وجود قابلیت های مربوط به ارتقای شخصیت اصلی است. برای مثال در بازی های این سبکی باید بخشی مربوط به خرید سلاح های مختلف، پوشش های متنوع برای شخصیت اصلی و همچنین ارتقای توانایی های وی، در بازی وجود داشته باشد که با پیشروی در بازی، طعم خوب پیشرفت و تکامل را احساس کنیم.» (محمد مراقی، بازیمگ در ۱۲ آبان ۱۳۹۶)
دیجیاتو در نقدی با عنوان «به سوی روشنایی» این بازی را مورد بررسی قرار داده و به آن امتیاز ۸۲ از ۱۰۰ داده است: «داستان شمشیر تاریکی نمونه کاملاً استانداردی از قصه مورد نیاز برای یک بازی پلتفرمر است. روایت داستان در شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور، به وسیله تصاویری همچون کتاب های مصور روایت می شود که باید کیفیت طراحی آن ها را ستود. با وجود آن که از همان ابتدا ورود به بازی و تجربه چند مرحله ابتدایی متوجه می شوید که این اثر در اصل برای موبایل طراحی شده، به هیچ وجه در لذت بردن و کنترل شخصیت اصلی به مشکل مهمی بر نخواهید خورد. تقریباً تمام المان هایی که در نسخه موبایلی بازی وجود داشتند، در نسخه پی سی شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور نیز حضوری با کیفیتی یکسان دارند. دشمنان مختلفی در بازی حضور دارند که هر کدامشان نقاط قوت و ضعف مختص به خود را دارند. درجه سختی بازی حتی در حالت معمولی شما را به چالش می کشد و ثبت رکوردهای زمانی و امتیازی خوب، نیاز به مهارت بالایی دارد. یکی از اصلی ترین نقاط قوت این بازی را می توان در طراحی محیط هایی که مراحل شمشیر تاریکی در آن ها جریان دارد، خلاصه کرد. طراحی شخصیت اصلی و سایر کاراکترهای بازی نیز با دقت بالایی انجام گرفته و به خوبی فضای دنیای مبارزین شرقی را تصویر سازی می کند. البته در برخی از صحنه ها، بازی حتی هنگام اجرا روی سیستم های قدرتمند نیز دچار مشکل می شود و ممکن است با افت فریم مقطعی مواجه شوید. این افت فریم از آن جایی اهمیت دارد که برای رد کردن بعضی از قسمت ها به سرعت بالایی در حرکت نیازمند هستید.» (شایان کرمی، دیجیاتو در ۱۶ اسفند ۱۳۹۶)
بازیسنتر در بررسی نسخه نینتندو سوییچ، به شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور امتیاز ۸ از ۱۰ داده و آن را دارای داستانی جذاب، طراحی خوب و یکی از عناوین قابل تحسین توصیف کرده است: «داستان Shadow Blade در طول سه ساعتی که مراحل اثر به طول میانجامد در فرم کمیک بوک روایت میشود. در عین جذاب بودن نحوه روایت داستان، شاهد اتفاقات غیر قابل پیشیبینی در طول بازی خواهیم بود که به جذابیت روند داستانی افزوده و در کنار دارا بودن فرم کامیک بوکی ،میتواند مخاطب را تشویق به پیگیری داستان کند. علاوه بر این داستان سعی میکند تا حس و حال زندگی یک نینجا و اهمیت نجات جان استاد و گوش به فرمان بودن او را به تصویر بکشد. در حالی که Shadow Blade با شروع جذابش نوید یک عنوان ناب در سبک پلتفرمینگ دو بعدی همراه با مبارزات فراوان را میدهد، اما عملا در طول مراحل خود موفق نمیشود از پتانسیل موجود در مکانیک گیمپلی بازی برای بخش مبارزاتش استفاده کند و تمرکز اثر بر روی پلتفرمینگ و عبور از موانع مختلف در طول هر مرحله است. به جز طراحی کورو که به خوبی انجام شدهاست، دشمنان او دارای جزیئات کمی هستند. طراحی مراحل، نورپردازی و آبجکتها هم وضعیت مشابهی داشته و در کل شاهد عنوانی متوسط در بخش بصری هستیم. وجود مراحل مختلف و لول دیزاین مناسب بازی در کنار طراحی شخصیت کورو و باس های نهایی ، آن را تبدیل به یکی از بازیهای قابل قبول در سبک دو بعدی پلتفرمینگ میکند. همچنین درجههای سختی بیشتر و بخش چالشهای اثر باعث شده تا ارزش تکرار بازی به شدت افزایش یابد و ساعتها ما را سرگرم کند.» (بهرام بی غرض، بازیسنتر در ۲۱ فروردین ۱۳۹۸)
ویجیاتو در حالی که شمشیر تاریکی را یکی از موفقترین عناوین داخلی در سطح بینالمللی دانسته، نسخه نینتندو سوییچ آن را مورد بررسی قرار داده و در مطلبی با عنوان «بازگشت کورو» به این نسخه امتیاز ۷ از ۱۰ داده است: «شمشیر تاریکی یکی از آن بازیهای پلتفرمری است که برای پشت سر گذاشتن برخی قسمتهای آن مجبور هستید در کسری از ثانیه عکسالعمل نشان دهید و اطمینان کنید که وقتی در حال بالا رفتن از دیوارها و جاخالی دادن راکتهای دشمنان هستید، انتخاب خوب دکمهها و دسترسی راحت به آنهاست که کارتان را برای پرتاب کردن شوریکن به سمت دشمنان راحت میکند. تنها ایراد بازی در زمینه کنترل روی سوییچ، افت فریمهای گاه به گاه بازی در صحنههای نسبتا شلوغ است که با توجه به گرافیک نه چندان امروزی و جزییات متوسط محیط و کاراکترها، جای تعجب دارد. البته هیچ کدام از این کاهش فریمها به آن صورت آزار دهنده نیست و روی تجربه کلی شما از شمشیر تاریکی تاثیر نمیگذارند. به طور کلی بخش معماها و پلتفرمینگ بازی به مراتب بسیار بهتر از مبارزات و اکشن عمل میکند اما بسیاری از تلهها و تکنیکها تا انتهای بازی چندین بار تکرار میشوند. کامبت و نحوه جنگیدن کورو نیز با وجود آنکه به طرز لذتبخشی نرم و روان است و در مجموع حس خوشایندی به مخاطب منتقل میکند اما عمق چندانی ندارد. اگر به سبک پلتفرمر علاقه دارید و تا به امروز موفق به تجربه شمشیر تاریکی نشدید، نسخه سوییچ بهترین فرصت و مکان برای شنیدن داستان کورو است.» (پدرام بهادری، ویجیاتو در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸)
گیمین در بررسی خود از این بازی، شمشیر تاریکی را بازیای دانسته که توان کامل رقابت با بازیهای هم سبک خارجی خود را دارد و به آن امتیاز ۸ از ۱۰ داده است: «داستان شرقی بازی ممکن است در بعضی از مواقع خستهکننده شود اما بازی با اتفاقی دوباره شما را به وجد میآورد. به این تلفیق ناب، میان پردههای کمیک بوکی جذاب هم اضافه کنید تا شاهد یک معجون شرقی خوش طعم باشیم و همینطور باید گفت که پایان بازی هم بسیار زیبا و غیرمنتظره است. گیم پلی بازی بسیار روان، سریع و لذت بخش است که تمام استانداردهای یک بازی اکشن پلتفرمر را دارد ولی در بعضی از مواقع، ما شاهد خستهکننده شدن گیم پلی بازی میشویم که به تجربه کلی بازی ضربه میزند اما از حق که نگذریم، سیستم پلتفرمینگ بازی بسیار لذت بخش و عالی است. البته یک مشکلی که به تجربه کلی بازی ضربه سهمگینی وارد میکند و میتوان گفت که اصلیترین مشکل بازی محسوب میشود، نبود سیستم ارتقاء شخصیت و اسلحه است. گرافیک بصری بازی چشم نواز است و حرفی برای گفتن دارد، نورپردازی مناطق هم به خوبی کار شده است. طراحی لوکیشنهای بازی تنوع خوبی دارد و شما در هر مرحله شاهد طراحی جدید محیط بازی هستید که این موضوع باعث میشود تا محیطها برایتان تکراری نشود. صداگذاری محیط بسیار خوب کار شده است و با اینکه صداگذاری شخصیت و دیالوگهای بازی بسیار خوب است اما نکتهای که در این زمینه میتوان گفت این است که ما در بازیای کاملاً ایرانی، شاهد دیالوگهای فارسی نیستیم و تنها متنها در بازی فارسی است که این موضوع برای ما یک نکته منفی حساب میشود.» (علی نصیری، گیمین در ۲۴ شهریور ۱۳۹۹)
رسانههای خارجی:
Gaming Trend در نقدی با عنوان «یکنواختی» به نسخه PC بازی شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور امتیاز ۷۰ از ۱۰۰ داده است: «هر قدمی که شمشیر تاریکی به جلو برمیدارد، دو قدم به عقب برمیگردد. بازی اکشن پلتفرمر و هک اند اسلش دوبعدی از استودیوی مستقل Dead Mage یک بازی حرکت سریع و سفر بصری جذاب در دنیایی جالب است. اما اشتباهات زیاد از جمله سختی سطح پایین و صداپیشگی ضعیف، بیش از اندازه حفرههای کسلکننده ایجاد میکند و از به یاد ماندنی شدن بازی تا آن را به پایان برسانید، جلوگیری میکند.» (بلیک هستر، Gaming Trend در ۱۹ آگوست ۲۰۱۵)
COG Connected در بررسیای با عنوان «پورت موبایل به PC غیر اورجینال ولی سرگرم کننده» به نسخه PC این بازی امتیاز ۷۵ از ۱۰۰ داده است: «شدیداً پیشنهاد میکنم از یک کنترلر استفاده کنید. من قبل از اینکه تسلیم بشم، ۵ دقیقه کیبورد و ماوس را امتحان کردم. سکوبازی کار پر جنب و جوشی است، خصوصاً در مراحل بعدی که درگیر تلهها میشوید. Reload خیلی از نسخه موبایلی بهتر است و بعضی اوقات راه جالبی برای کشتن هست. داستان تقریباً استاندارد است؛ قصهای درباره یک نینجای جوان به نام کورو که از استاد متعصب خودش در برابر قبیلههای رقیب، کورکورانه پیروی میکند. انتظار هیچگونه دیالوگ یا شخصیتپردازی نوآورانهای را نداشته باشید؛ اما میانپردههای به سبک کمیک که همه چیز را به تصویر میکشد، یک قدم بلند به نسبت نسخه موبایلی است. وجود سه درجه سختی در واقع ارزش تکرار بازی را همراه با بخش چالشی، اضافه میکند. مبارزه در اکشن پلتفرمرها به نوعی فرع قضیه است اما در SBR کار درستی انجام شده. هیچ کدام از حرکات خیلی اصلی و اورجینال نیستند اما حس روان و قدرتمندی دارند.» (نیکولاس پلاف، COG Connected در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵)
GameRevolution در بررسی نسخه PS4 با عنوان «بیش از اندازه خوش آمدید» به این بازی امتیاز ۴ از ۱۰ داده است: «طراحی کنترل ساده و موثر است؛ بریدن، پرتاب شوریکن، پریدن و بسرعت جابهجا شدن. ساعت اول تجربه SBR خوشحال کننده است و من آماده بودم آن را به دوستان و همه خوانندگان توصیه کنم. گمان میکنم اکثر نقدهای مثبتی که (از بازی) میخوانید در سه ساعت دیگر باقی نمانده است. بازی چهار ساعت به طول میانجامد. منظورم در حال سریع دویدن ممتد نیست و من نمیتوانستم بدون اینکه بمیرم اینکار را انجام دهم. خیلی باختم و به این زمان، زمان پاداش (Bonus Time) را هم اضافه کنید. با اینحال بازی در چهار ساعت به پایان رسید. البته بازی دارای مراحل چالشی و درجات سختی دیگر نیز هست … اما تصور نمیکنم به چیزی (محتوایی) که برایش هزینه کردهاید رسیده باشید. مشکل اصلی این است که ایدههای Dead Mage به پایان رسیده است. تجربه تازهای که پلتفرمینگ بازی در بخش اولیه دارد، به سرعت تکراری و خستهکننده میشود. مثل این است که کسی Mark of the Ninja را بازی کرده باشد و تصور کند “ما میتونیم یه نسخه بدتر از اینو بسازیم”. فقط کافیست عمق مبارزه، آزادی عمل و هر نشانهای از طولانی بودن را از بین ببرید.» (جیمز کوزانیتیس، GameRevolution در ۱ ژوئن ۲۰۱۶)
PlayStation Universe نسخه PS4 بازی را مورد نقد و بررسی قرار داده و به آن امتیاز ۵.۵ از ۱۰ داده است: «اولین تجربه بازی شما به احتمال زیاد روان نخواهد بود. در اولین دویدن، یادگیری طنابها کار روزانهتان است؛ و تلاش خواهید کرد که به بهترین زمانها و امتیازات هر مرحله نزدیک شوید. بازی به آرامی خطرات و دشمنان جدیدی را در هر مرحله (سر راهتان) قرار میدهد تا همه چیز را جالب نگه دارد. متاسفانه تنوع به اندازهای نیست که مانع از تکرار شود. به هر حال شما تقریباً در هر مرحله یک کار (تکراری) را انجام میدهید؛ با کمی تغییرات (اضافه). به خاطر همین Time Attack و درجهبندی وجود دارد چراکه اگر تنها کاری که میتوانستید انجام دهید همان بود، خسته کننده میشد. طراحی کلی بازی نیز دارای نقص است؛ یک حرکت بیپایان از ساختمانهای مشابه با رنگهای مختلف و انواع دشمنان معمولی. حتی برخورد با غولآخرها هم کمی پیش پا افتاده است. این یک بازی رنگارنگ است اما سبک هنری آن چیزی برای جلب توجه شما ندارد. همچنان (شمشیر تاریکی) یک بازی سرگرمکننده است؛ بسته به اینکه شما چقدر صبر و سرمایه پای آن بریزید.» (نیل بولت، PlayStation Universe در ۱ ژوئن ۲۰۱۶)
Nintendo Life در بررسی نسخه نینتندو سوییچ، به این بازی امتیاز ۶ از ۱۰ داده است: «فاصلهای بین کیفیت بازیهای موبایلی با کنسولی/کامپیوتری تقریباً دیگر وجود ندارد. همانطور که توسط بازیهایی مثل SBR ثابت شده است. به طوری که با طبیعت قابل حمل بودن نینتندو سوییچ نیز مطابقت دارد؛ با مراحل چالشی کوتاه خود که تجربه سکوبازی را هم برای بازی کوتاه مدت و هم جلسات سرعتی طولانی به تناسب ارائه میدهد. طراحی صوتی بازی به ایجاد یک ریتم در پیشرفت شما در هر مرحله کمک میکند. خیلی چیزهای مخفی برای پیدا کردن در مراحل وجود دارد؛ ولی فقدان ادیتور مرحله که در نسخه PC/PS4 وجود داشت، کاری کرده که این نسخه در مقایسه با آن پورتها کمی پوچ و توخالی بهنظر برسد.» (دم ریسیگ-لینکلن، Nintendo Life در ۱۷ آوریل ۲۰۱۹)
در مجموع تا به این لحظه شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور میانگین امتیازات زیر را در متاکریتیک بر روی نسخههای مختلف کسب کرده است:
- نسخه کامپیوتر: ۷۰ از ۱۰۰ بر اساس ده بررسی
- نسخه پلیاستیشن ۴: ۶۳ از ۱۰۰ بر اساس شش بررسی
- نسخه نینتندو سوییچ: ۶۶ از ۱۰۰ بر اساس چهار بررسی
بررسیها به ترتیب تاریخ انتشار در این صفحه قرار گرفتهاند.