«آقای وزیر» یک بازی اندرویدی در سبک استراتژیک، ساخته و پرداختهی استودیوی بازیسازی «پردازش گستر ایلیا» میباشد. این محصول با موتور یونیتی ساخته شده است. تعداد نصب آن از ۲۰۰ هزار فراتر رفته و با امتیاز کمنظیر ۴.۷ توانسته نظر بسیاری از بازیبازان را به خود جلب کند. در ادامه با بررسی و نقد آقای وزیر همراه ما باشید.
آقای وزیر یا آقای سفیر، مسئله این است!
داستان بازی حول و حوش قسمتی از وظیفهی اقتصادی وزیر امور خارجهی ایران میچرخد. ما باید در نقش وزیر، کمبودهای کشور را از طریق مذاکره با دیگر کشورها رفع کنیم. شاید حس کنید با یک داستان بینقص طرف هستیم ولی اینطور نیست و داستان بازی از یک اشکال داستانپرداختی بزرگ رنج میبرد. این رفع نیاز مستقیماً از طریق خودِ وزیر اتفاق میافتد، در صورتی که در دنیای واقعی این امر وظیفهی سفرا یا سِمَتهای اقتصادی مربوطه در مجموعهی وزارت امور خارجه است. درست است که این اشکال شاید به چشم نیاید ولی وظیفهی اینگونه بازیها این است که کاملاً مطابق با دنیای واقعی باشند و بازیباز را با همهی واقعیت همانگونه که هست آشنا بسازند. اما اینطور برداشت نکنید که داستان بازی پر از عیب و نقص و آبکی است، بلکه بسیار ساده، جذاب، و ظریف نوشته شده است. دیالوگها کوتاهاند و با دقت هر چه تمامتر رسانای افکار و اهداف نویسنده. ما برای واردات گندم مجبوریم فقط از چند کشور خاص گندم بخریم که آنها همان بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان حقیقی هستند یا بعضی کشورها خواهان خاویار ما هستند و بهتر آن را از ما میخرند.
پرداختن به موضوعی مثل توانایی کاشت و برداشت محصولات استوایی (قهوه) در استانهای جنوبی و اختصاص یک روز کاری وزیر به این مورد، نشان دهندهی نکتهسنجی و دغدغهی نویسنده و نویدبخش یک داستان ساده و در عینِ حال هوشمندانه در نسخهی کامل بازی میباشد.
چگونه یک وزیر مقبول را پرورش دهیم؟
گیمپلی بازی مانند دیگر عناوین همسبک بر سکون و تفکر استوار است نه تحرک و جنبش. ما در نقش وزیر امور خارجهی جمهوری اسلامی ایران باید تصمیمهای مهمی بگیریم که تأثیر زیادی بر مردم کشور میگذارند. باید کمبودهای کشور را از طریق تبادل و تهاتر با دیگر کشورها برطرف کنیم. این مهم در آقای وزیر از طریق مذاکره صورت میپذیرد. هنوز هم که هنوز است بخش عظیمی از اقتصاد دنیا بر همین پاشنه میچرخد. بازی دارای شش مرحله است. پیش از شروع کار وزیر، یک شمای کلی، یعنی همان نیازمندیهای کشور، به ما نمایش داده میشود و با ضربه زدن روی «کیف منابع» میتوانیم از منابع قابل مذاکرهی خود مطلع شویم. نفت بده موبایل وارد کن یا زعفران بده گندم بگیر. مأموریتهای ما از همین جنس است. پس از انجام این مأموریتها روز ما به پایان میرسد. پس از انجام مذاکرات، بازی به ما امتیازهای کیفی مانند عالی، متوسط، ضعیف و... میدهد و در پایان روز نیز به حساب ما براساس همین امتیازات و زمان سپری شده رسیدگی میشود. با انجام این مأموریتها میزان «مقبولیت» ما نزد مردم مشخص خواهد شد. پس بیایید با انجام بهترین مذاکرات، بکوشیم میزان مقبولیت خود را بین مردم افزایش دهیم.
آقای وزیر، بازی انتخاب هاست؛ از همان ابتدا که میتوانیم جریان سیاسی خود را انتخاب کنیم تا تقریباً پایان راه، تصمیمگیرِ نهایی خودمان هستیم و این یک جور حس همراهی عمیق را درون مخاطب ایجاد میکند. هرچند بعضی مواقع حس میکنیم که با سیستم انتخاب واحد دانشگاه طرفیم و اثر با زبان بیزبانی به ما میگوید «تو میتوانی انتخاب کنی ولی از اینهایی که ما میگوییم!». راه حل این ایراد، افزایش کشورهای قابل مذاکره برای یک مأموریت و اضافه شدن توانایی انجام مذاکرات زیانده است. همیشه گفتهاند که دست بالای دست بسیار است!
تلألؤ روزنهی نور را احساس کنید!
بیایید دو سه خطی از گرافیک کمنظیر محصول صحبت کنیم. به جرئت میتوان گفت که با یکی از بهترینهای طراحی و گرافیک ایرانی طرف هستیم. طراحی منو و نقشه همان است که باید باشد؛ ساده (و مینیمال) و عاری از پیچیدگی که در اولین برخورد بازیباز را مجذوب خود میکند. پرداختن به جزئیات گرافیکی در این اثر به حدی مطلوب است که نگو و نپرس! آنقدر خوب که روزنهیِ نورِ عبور کرده از پنجرهیِ اتاق آقای وزیر، حس سرزندگی و طراوت را به ما منتقل میکند. سایهها و سایهاندازی اشیاء عالی و با نهایت دقت کار شدهاند. رنگ ها جذابیت و لعاب خوبی دارند و ترکیب آنها نیز به نحو رضایتبخشی کار شده است.
چرا آقای وزیر میوت هستند؟!
گویندگی شخصیتهای درون بازی کمی تا قسمتی خوب و قابل تحسین است. سازنده از دوبلورهای حرفهای برای کار خود استفاده کرده است. گویندگی مجری شبکهی خبر را «اشکان صادقی» بر عهده دارد و به جای مشاور وزیر نیز «علی باقرلی» صداپیشگی کرده است. تا این جای کار، شاید فکر کنید اوضاع خوب پیش رفته است ولی این طور نیست. قضیه از جایی بیخ پیدا میکند که میفهمیم خود وزیر در کل بازی لام تا کام هیچ حرفی نمیزند و هیچ دیالوگی هم ندارد، حتی با مشاورش! گمان میکنم نام «آقای ربات» بیشتر برازنده باشد تا آقای وزیر. رباتی که دیالوگی ندارد و فقط کار میکند. گویندگی آقای وزیر میتوانست یکی از دوبلههای درخشان تولیدات ایرانی باشد ولی نمیدانم چرا اینگونه هر چه رشته بودند را پنبه کردهاند. نمیشود چون بازی نسخهی بتاست از این موارد چشمپوشی کرد. میشود؟
ای که دستت میرسد دستی بگیر!
ما نسخهی ۰.۲۴ بازی را بازی کردیم که در واقع بتای آقای وزیر است که بهار امسال منتشر شده. سازندگان برای اینکه نسخهی نهایی را نیز رایگان به دست بازیبازان برسانند مدتی است به دنبال حامی مالی میگردند. به این بهانه ذکر چند نکته ضروری به نظر میرسد. هرچند بازیساز یک تاریخ تقریبی برای آپدیت مشخص کرده، چه با حامی مالی و چه بدون آن.
گاهی اوقات مفاهیمی که با ساعتها توضیح و تفسیر هم نمیتوان به کسی آموخت را میشود با فیلمی کوتاه یا یک بازی به نحو احسن به او منتقل کرد. در آقای وزیر ما با مختصری از نحوهی کار و وظایف یک دیپلمات در عرصهی اقتصادی آشنا می شویم. کم نیستند کسانی که فکر میکنند کار یک دیپلمات فقط سفر رفتن و گشت و گذار است. دربارهی اهمیت این دست تولیدات هرچه بگوییم کم گفتهایم. آثاری که میتوانند عموم مردم را با دستگاههای دولتی و حکومتی آشنا و ارتباط میان این دو را تسهیل کنند.
کاش غورهها انگور بشن!
دوباره به تهِ خط رسیدیم و امیدواریم که بازیساز غورهها را انگور کند! با در نظر گرفتن داستان بکر و جذاب (با کمی چشمپوشی از اشکالاتی که به آن وارد است)، گرافیک و طراحی جذاب، و تطابق تقریبی موقعیتها و جزئیات آن با دنیای واقعی، باید این موارد را رفع کرد: اول دوبلهی محصول را کامل کنید و وزیر را از حالت میوت خارج کنید و بگذارید نفس بکشد! سپس این شکاف داستانی آقای وزیر یا آقای سفیر را حل کنید. مورد دیگر یکنواخت شدن گیمپلی و خسته کننده شدن بازی در نسخهی اصلی است که باید چارهای برای آن اندیشید. مثلاً زمانی کردن مراحل و استیضاح وزیر در صورتی که مقبولیتش از میزانی کمتر شود و چند خرده و جمله پیشنهاد دیگر.
نسخه مورد بررسی: ۰.۲۴
دانلود بازی آقای وزیر