شاهین صیاد حقیقی یکی از نامهای شناخته شده در صنعت گیم ایران است. فردی که کم مصاحبه میکند اما کارهای بزرگی انجام داده است. وی در چند سال اخیر و با توجه به مشکلات نشر بازیهای کامپیوتری (PC) بیشتر به سمت تولید واقعیت افزوده (AR) رفت، اما خبرهای خوبی را از شرکت رسانه پرداز آمیتیس در این مصاحبه به ما داده است…
بازینگار: سلام. امیدوارم در دوران همه گیری بیماری کرونا سلامت باشید. خیلی خوشحالیم که افتخار این گفتگو را به ما دادید. لطف کنید به اختصار درباره خودتان (سن، تحصیلات و…) و سوابقتان چند خطی برای مخاطبان ما بنویسید.
شاهین صیاد حقیقی: سلام و عرض ادب دارم خدمت شما، همکارانتون و همراهان رسانه خوب بازینگار و برای همه عزیزان آرزوی سلامتی و تندرستی دارم. بنده شاهین صیاد حقیقی مدیرعامل موسسه رسانه پرداز آمیتیس متولد سال ۱۳۶۵ و کارشناسی گرافیک دارم. از سال ۱۳۸۲ در عرصه بازیسازی مشغول فعالیتم و تا سال ۱۳۸۸ در مراحل تولید چهار بازی ویدئویی مشارکت داشتم. تجاربی رو بدست آوردم که زمینهساز تاسیس شرکت آمیتیس بازی رایان بود که خیلی زود با تکنیکال دمو اولی که از این بازیهایی نظیر مبارزه در خلیج عدن و ملینا از این استودیو به نمایش در اومد بر سر زبانها افتاد و با بازی مبارزه در خلیج عدن به یک برند محبوب نزد گیمرها تبدیل شد.
از سال ۱۳۹۲ شرکت آمیتیس به موسسه رسانه پرداز آمیتیس تبدیل شد و تا زمان حاضر که بعنوان یک موسسه دانش بنیان توی این عرصه به فعالیت خودش ادامه میده و در حوزهی بازیهای ویدئویی، انیمیشن، الکترونیک و انواع شبیه ساز فعال هستیم.
شما رو با بازی ایرانی مبارزه در خلیج عدن میشناسن. این ذهنیت رو چقدر قبول دارید؟
خوب ما بعد از عنوان خلیج عدن هم فعالیتهای زیادی داشتیم و به جرات در بحث واقعیت مجازی جزء شرکتهای پیشرو در کشور محسوب میشیم و خیلی از عناوینی که طی این دوران تولید شدن بعضا بنام خود استودیو آمیتیس مطرح و معرفی نشدن و البته موفقیتهای دیگری هم در حوزه بازیسازی بدست آوردیم طی این سالها بعنوان مثال نسخه موبایل بازی مبارزه در خلیج عدن در جمع تعداد معدود بازیهای دارای نشان برتر کافه بازار هستن و کاندیدای بهترین بازی سال کافه بازار در سال ۱۳۹۷ شدن یا همین سال ۹۹ شبیه ساز واقعیت مجازی تزریق دندان پزشکی تولید موسسه در دو بخش بازیهای جدی برنده جوایزی شد که البته باید این موضوع رو هم در نظر داشت که شرایط بازار به نسبت اون زمان خیلی تغییر کرده، شاید چون تعداد فعالین این عرصه کمتر بود و البته سیاستها هم از تولید بازیهای PC به طور کامل برداشته شد و حتی ناشری برای عرضه بازیهای PC باقی نموند، بسان قدیم تیمها و افراد در چشم نیستن.
صحنهای از بازی مبارزه در خلیج عدن
مبارزه در خلیج عدن یک پک بازی آنلاین هم داشت. اون بازی چقدر موفق بود؟
عنوان مدار ده درجه نسخه مالتی پلیر یا چند نفره بازی مبارزه در خلیج عدن بود که سال ۹۲ به بازار عرضه شد و به نسبت استقبال خوبی هم ازش صورت گرفت ما نسخه آنلاین خلیج عدن رو سال ۹۴ روی کرای انجین آماده کردیم اما به دلایلی هرگز منتشرش نکردیم و بنظرم تصمیم اشتباهی بود.
شما در سال 91 خیلی دیده شدید اما از سال 92 تا حالا خیلی کم کار بودید؟ درسته؟ علت این امر چی بوده؟
کم کار نمیشه گفت ما اقدامات خوبی رو تو زمینه الکترونیک و سخت افزار انجام دادیم و هدستهای نمایشگر سهبعدی T1 سونی رو سال ۱۳۹۳ به هدست واقعیت مجازی تبدیل کردیم و پروژههای شبیه ساز و دانشگاهی انجام دادیم که شاید خیلی به چشم نیومد، اما ما رویاها و اهداف بزرگی رو در سر داشته و داریم و این مهم رو هم در نظر داشته باشید که وقتی شرایط یک بازار تغییر میکنه کار برای شرکتهای قدیمیتر سختتر هست تا خودشون رو تطبیق بدن تا یک شرکت تازه تاسیس و تازه نفس، ما در دوران نابسمان اقتصادی کشور کماکان اهداف بلند پروارانه خودمون رو دنبال میکردیم که بدون شک شکستها و صد البته تجارب ارزشمندی رو هم برامون به همراه داشت.
اخیراً چند بازی در دست تولید دارید؟ تا جایی که میدونم یک بازی موبایلی و یک بازی کامپیوتری. به غیر از اینها بازی دیگهای هم هست؟ ضمن اینکه اسم بازی رو هم لطفاً برای ما بگید.
بازیهایی که رسما به نام آمیتیس منتشر شده برای موبایل میشه به مبارزه در خلیج عدن و نوهد اشاره کرد و در ۱۴۰۰ حتما از بازی PC هم غافل نخواهیم بود خیلی زود با یک بازی آنلاین در سبکی به غیر FPS در خدمت گیمرهای تلفن همراه هستیم.
بدون شک در سال جاری بازیهای بیشتری رو تقدیم علاقهمندان میکنیم و دیگه تک ژانر به فعالیت ادامه نمیدیم اما از بازیهای شوتر هم غافل نیستیم و حداقل دو بازی شوتر جدید رو هم در سال 1400 به عزیزان معرفی و عرضه خواهیم کرد.
بازی سربازان ابدی که منتشر نشد
آیا برای بازارهای خارجی کاری کردید؟ برنامتون برای بازیهای جدیدتون و انتشار بین المللی چیه؟
یکی از برنامههای جدی ما تو سال جاری عرضه تولیداتمون در بازار بین المللی هست و اقدامات خوبی هم توی این راستا صورت گرفته.
آیا بازیهای کامپیوتری (PC) در ایران دوباره احیا میشن؟
به نظرم آقایان مهدی جعفری و عماد رحمانی با تولید بازی سفیر عشق در زمان حاضر کار بزرگی رو صورت دادن و فکر میکنم یکی دو سال آینده سالهای خوبی برای بازیهای PC باشه و شاهد ظهور عناوین جدید و خوبی باشیم از بین بردن بازار بازیهای PC و بی اعتنایی کامل بهش تصمیم اشتباهی بود که فکر میکنم در یکی دو سال آینده این بازیها دوباره جان تازهای بگیره که البته واقعا به حمایت گیمرهای ایرانی نیاز هست که دوباره بشه شاهد تولد آثاری درخور در کشورمون باشیم.
چرا کم مصاحبه میکنید؟
بنظرم خیلی بهتره که آدمها بتونن با کارشون حرف بزنن و حرفی برای گفتن داشته باشن بله زیاد اهل مصاحبه نیستم و امیدوارم روزی برسه که فقط آمیتیس رو به اسم خلیج عدن نشناسن و البته اینم بگم که بازیسازی یه کار تیمی هست و اگر کاری باعث رضایت شما عزیزان شده افراد زیادی برای به ثمر رسیدنش خون دلها خوردن، بی خوابی کشیدن و با کاستیها ساختن که به نوبهی خودم از همهشون تشکر میکنم و برای همشون آرزوی موفقیت دارم.
بازی ملینا ساخت موسسه رسانه پرداز آمیتیس
به نظر شما مهمترین مشکل در مسیر تولید در کشور چیه؟ نیروی تخصصی، بودجه، موانع قانونی و نظارت یا …؟
بازیسازی در کشور ما با اینکه بیشتر از سایر رسانهها مورد بیتوجهی واقع شده اما میبینیم که کماکان این عرصه تو کشورمون فعال هست و حرفهای زیادی هم برای گفتن داره و شاید گلایهای که به مسئولین امر در این حوزه وارد هست این باشه که واقعا میزان نظارت روی بازیهای خارجی بسیار کمتر و سهلتر از عناوین داخلی است.
بنظر من این موانع در نهایت تولید کننده داخلی رو نابود نمیکنه اما مطمئنا بجای اینکه تولید داخی بتونه سهم بیشتری از بازار داخل کشور رو به خودش تخصیص بده ظرفیتهای موجود در کشور صرف تولید آثاری میشه که بتونه در خارج از کشور عرضه بشه که این مورد از یک رویکرد برای کشور مفید هست و از سوی دیگه یک فرصتسوزی هست که متولیان فرهنگی کشور باید بهش حساس باشن که توان استفاده از ظرفیتهای داخلی رو برای تولید آثاری با محتوای بومی کشورمون رو از دست میدن.
به شخصه با حمایت مستقیم دولت و متولیان در حوزه بازی و هر زمینه اقتصادی دیگری مخالف هستم اما منظور از فرصتسوزی، گام برداشتن در زمینه فراهمسازی و تسهیل ورود تولیدات داخلی به بازار برای توسعهدهندگان داخلی و ارائه طرحهای تشویقی برای تبدیل شدن تیمهای کوچک به شرکتها و استودیوهای بازیسازی است که نیازمند اصلاح سیاستهاست.
در کل به نسبت گذشته نیروی تخصصی رشد بیشتری داشته هر چند از کیفیت فنی به عقیده من کاسته شده که بخشی از این کاهش کیفیت به سطح انتظار موبایل گیمرها بر میگرده و نرخ تورم و افزایش نرخ ارز کار رو برای تشکیل استارتاپها فوقالعاده سخت و پر هزینه کرده و اینکه سیر تکاملی در شرکتهای بازیسازی ایرانی به درستی طی نمیشه بر میگرده به زیر ساختها و موانعی که یک تیم رو در مسیر رشد خودش با بن بست مواجه میکنه و خیلی از دستاوردها با از بین رفتن تیمها به درستی در یک مجموعه حفظ و توسعه داده نمیشه.
بخشی از فعالیت ما در بازینگار معرفی بازیهای تولید کشورهای منطقه منا است. منطقه منا رو میشناسید؟ حدس میزنید سه کشور اول این منطقه از نظر کمی و کیفی در ساخت بازی به ترتیب کدام کشورها هستند؟
خوب حوزه منا از رشد بالایی در مارکت جهانی برخوردار بوده که جمعیت جوان و قدرت خرید بالای گیمرهای این منطقه باعث شده این بازار میلیارد دلاری برای بسیاری از پابلیشرهای بزرگ هم جذاب بشه و خوب نزدیکی فرهنگی کشور ما با سایر کشورهای این منطقه فرصت مناسبی رو برای تخصیص سهم بیشتری از این بازار پیش روی توسعهدهندگان داخلی فراهم کرده که به نظرم بسته به ظرفیت چندان هم در اختصاص این بازار به خودمون موفق نبودیم و فکر میکنم در حال حاضر ایران و ترکیه در زمینه ساخت و تولید بازی در این حوزه جایگاه بهتری دارن نسبت به سایر کشورهای این منطقه.
بهترین عناوینی که بازی کردید کدامند؟ ایرانی و خارجی.
در بازیهای ایرانی PC خلیج عدن، گرشاسپ، ارتشهای فرازمینی، شبگرد و سفیر عشق عناوین خوب و خوش ساختی هستند با احترام به همهی تولیدات خوبی که شاید خاطرم نیست اما در بازار موبایل صرفا ساخت یک بازی خوب ملاک نیست و علم انتشار و نحوه کسب درآمد از یه بازی و نگه داشتن کاربر در یک بازی واقعا مهم هست بنظرم بازی دریفت از لحاظ فنی کار خیلی خوبی بود و البته پسرخوانده هم از بازیهای خوش ساخت و موفق بوده.
در بین بازیهای خارجی کارهای استودیو Remedy همیشه برام جذاب بوده بخصوص اگه سم لیک دستی بر آتش داشته باشه و لذت یه بازی رو با مطالعه یه رمان یا یه سریال خوب ترکیب کنه و شاهکارهایی مثل Max Pain و Alan Wake خلق بشن.
مخاطبان ما حامیان بازیهای ایرانی هستن. خبری هست که برای اولین بار به مخاطبان بازینگار بگویید؟
از طریق رسانه خوب بازینگار حتما قول یک بازی FPS آنلاین رو به گیمرهای عزیز میدم و در برنامههای تیممون هست حال اینکه روی چه پلتفرمی و با چه برندی این اتفاق بیافته هنوز تصمیم قطعی نگرفتیم.
ممنونم از وقتی که گذاشتید. صحبتی در پایان دارید که در سوالات نبود و دوست دارید مطرح کنید بفرمایید.
در پایان جا داره یه تشکر و خسته نباشید به فعالین رسانههای مرتبط با گیم داشته باشم که همشون واقعا زحمت میکشن و به رشد این صنعت در کشور کمک میکنن و یه تشکر هم از گیمرهای خوب ایرانی که کاستیها رو به بزرگی خودشون میبخشن و همیشه پشتیبان و حامیان خوبی برای بازیسازان داخلی بودن ما بپاس لطفی که طی همه این سالها از سوی گیمرهای ایرانی در حقمون صورت گرفته بازی مبارزه در خلیج عدن رو به صورت رایگان برای دانلود قرار دادیم تا شاید کمی از محبت شما عزیزان رو بتونیم جبران کنیم به خصوص که خیلی از عزیزان به خاطر اینکه شرکت سازنده قفل بازی منحل شده بود در انجام بازی با مشکل مواجه شده بودن، به هر حال این بازی برای حدودا ده سال پیش هست و هنوز هم جزء پرفروشترین بازیهای تاریخ PC ایران محسوب میشه.
ممنون از وقت و تریبونی که به بنده دادید برای شما و کاربرانتون آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.