در طول تاریخ، آثار هنری یا خلاقانه و هنری همیشه دست اول نبودهاند و خیلی از آنها به تقلید از کارهای قبلی تولید شدهاند. وقتی این تقلیدها با اهداف فرهنگی و هنری در مسیرهای جدیدی قرار بگیرند وارد سبکی به خصوص از آثار هنری میشوند. در میدان گیمهای اندرویدی تقلید فراوان است، فراوان. همه جای دنیا افراد و شرکتهایی پیدا میشوند که از روی یک اثر شناختهشده و موفق الگو یا حتی کپیبرداری میکنند. تعداد قابل توجهی از تولیدات اندرویدی ایرانی معروف و موفق با الگوگیری از آثار خارجی ساخته شدهاند. امروز میخواهیم با محصولی آشنا شویم که در واقع تقلیدی از چند اثر تقلیدی به حساب میآید. با اینکه پروژه اجرای خیلی موفقی نداشته اما نیت تیم سازنده خیر بوده!
معرفی محصول
«خانه سبز» محصولی اندرویدی تولید شده توسط استودیو بازی پژوهی مهر و ماه است که ما نسخه ۱.۵ آن در کافه بازار را بررسی کردهایم. بازی تا الان ۱۰۰۰۰+ بار دانلود شده و نمره ۴.۵ را از بین ۶۵۲ رای کسب کرده. با ورود به صفحه خانه سبز خیلی سریع متوجه خواهید شد که از کدام بازیهای مطرح گرتهبرداری کرده است. البته، چند اختلاف بزرگ بین خانه سبز و همخانوادههایش هستند که به ما اجازه نمیدهند عنوان «کپی برابر اصل» را برایش به کار ببریم.
قصه از چه قرار است؟
خانه سبز یک گیمپلی کژوآل را در کنار یک خط داستانی قرار داده و ترکیبی حساب میشود. طبق معمول این آثار در ایران، خانهای بزرگ و قدیمی به شخصیت(ها) داستان ارث رسیده و بازیکن با استفاده از ستارههایی که از کامل کردن مراحل به دست میآورد اوضاع عمارت را رو به راه میکند. هسته گیمپلی پیدا کردن اشیاء مخفی است اما دشواری آن کمی بالاتر از حد استاندارد انواع دیگر این سبک است که به نظر میرسد تا حدی به گیم دیزاین غیر استاندارد و تا حدی به تنوع فوقالعاده زیاد چینش اشیاء در هر نقشه مربوط باشد.
حالتهای مختلف انواع بازیهای پیداکردن اشیا مخفی در این محصول گنجانده شده که خودش به نوعی در دشواری آن تاثیر گذاشته است. زمانبندی همه نقشهها و همه مدلهای بازی هم یکسان است (به جز برخی مراحل سرعتی ۴۰ ثانیهای) که این هم بر دشواری کار اضافه می کند و برآیند تمام این موارد میتواند گاهی بازیکن را خسته و عصبانی کند و در نهایت منجر به کاهش تعداد دانلود محصول خواهد شد.
چند جای کار میلنگد!
به جز دشواری غیر استاندارد، مقولاتی مثل کیفیت پایین نقاشیهای کاراکتر، کشدار بودن صفحههای انتقال از پایان ماموریت به فضای خانه یا تکرار ماموریت، تمرکز روی موعظهی مستقیم و کلامی، اختلاف نجومی بین پاداش و تنبیه، محدودیت قلبها به شش عدد، و مقدار زیادی دیالوگهای بیمزه و اضافی کاری کردهاند که خانه سبز عملاً توان رقابتی بالایی نداشته باشد.
چند جای کار نمیلنگد!
با اینکه به نظر میرسد زمینههای نقشهها از عناوین مشابه خارجی قرض گرفته شدهاند ولی تیم هنری خانه سبز با لطافت و حوصله آنها را ایرانیزه و بعضأ اسلامیزه کردهاند که ظرافت خاصی به فضای بصری محصول اضافه کرده. کارهایی مثل گذاشتن کولر آبی و پیکان، تابلوهای نقاشی و عکس، و… نوعی ارزش افزوده تصویری برای بازی به ارمغان آورده است. همچنین، موسیقیهای انتخابی برای مراحل زیبا، شنیدنی، و به میزان لازم طولانی هستند و درخواست میکنیم سازندگان آنها را برای دانلود داخل سایت قرار بدهند. اما مهمترین تلاش تیم سازنده (بازی پژوهی مهر و ماه) تمرکز روی ارائه محتوای فرهنگی سازنده و متفاوت از آثار مشابه است که البته متأسفانه به دلایلی که برخی از آنها بیان شدند و برخی از طریق متن قابل انتقال نیستند، فایده خاصی ندارند. با اینکه با نوعی واکنش (دیر هنگام) مواجه هستیم اما نشان دادن این که میشود بازی ویدیویی با دغدغههای فرهنگی والا تولید کرد کاری ارزشمند و ستودنی و قابل ستایش است.
و اما بعد!
برای علاقهمندان سبک پیداکردن اشیاء مخفی فرق چندانی ندارد که بازی عالی باشد یا معمولی؛ اگر از این دسته هستید حتماً خانه سبز را امتحان کنید. برای بازیسازان دغدغهمندی که میخواهند با روش غلط فرهنگ سازی در گیم آشنا شوند هم خانه سبز گزینهی مناسبی است. برای آن دسته افرادی که به دنبال یک بازی ترکیبی شامل مینیگیم و خط داستانی میگردند و در عین حال دلشان نمیخواهد محتواهای پوچ و مبتذل و سخیف عناوین مطرح را تحمل کنند هم خانه سبز جواب میدهد. ولی در کل بدانید که با اثر قوی و خیلی خوبی سر و کار ندارید!
نسخه بررسی شده: ۱.۵
دانلود بازی خانه سبز