هستهی بعضی بازیها گیمپلی آنهاست و تمرکز اصلی سازنده روی ارائهی بهترین گیمپلی ممکن است. یکی از گیمپلیهای پرطرفدار، گیمپلیهای مبتنی بر فیزیک است. شاید اگر اسم بازی گرانش را میشنوید، خیال کنید با این دست از بازیها طرف هستید اما اینطور نیست. در ادامه به بررسی بازی گرانش میپردازیم.
بازی گرانش ساختهی استودیو قله هنر در سبک تفننی است و هستهی اصلی بازی روندی است که در ادامه توضیح میدهم. شما در این بازی وظیفهی هدایت سفینهای را دارید که قرار است در سیارههای مختلف راه خود را از میان موانع پیدا کند. سازندگان سعی کردهاند که داستانی را در بازی بگنجانند و روحی به بازی بدهند. دوستان شما در میان ستارگان و سیارهها گرفتار شدند و شما با کمک ربات همراهتان قرار است آنها را نجات دهید. اما همانطور که گفتم هستهی این بازی گیمپلی آن است، نه داستانش. پس بهتر است اول سراغ گیمپلی آن برویم.
چالشهایی که نیست!
زمانی که بازی نتواند ادعای خود را اثبات کند رسماً شکست خورده است. بازی گرانش درمورد فضا و نیروی گرانش و فیزیک است اما چالش خاصی با محوریت فیزیک دیده نمیشود. تنها کاری که شما باید در طی مراحل انجام دهید، تعیین جهت حرکت سفینه و وارد کردن نیرو است. تنها چالش پیش رو، سطوح سیاره و موانعیست که خدا میداند چه کسی پیش روی ما گذاشته!
ضعف گیمپلی به اینجا ختم نمیشود و کنترل نه چندان راحت سفینه هم اذیتکننده است و زود بازیکن را خسته میکند. حتی اگر بپذیریم که این بازی قرار است تنها بر یک مکانیک برای گیمپلی تکیه داشته باشد، باید بگوییم که همان را نیز به خوبی ارائه نکرده.
مراحل بازی بیش از حد به یکدیگر شبیه هستند. از سکوی پرتاپ بلند میشوید و به میان صخرهها میروید، راهتان را به سمت پایین ادامه میدهید. حالا وقت آن است که چند باری تغییر مسیر دهید و مرحله را به پایان برسانید. تنوع مراحل بسیار پایین است و شباهت مراحل در طراحی آزاردهنده است.
فضایی که میتوانست بهتر باشد
وقتی برای اولین بار بازی را دیدم به یاد بازی به دور مریخ افتادم. دوست داشتم حس مثبت و خوبی که از فضاسازی آن بازی به دست آورده بودم را در قالبی نو تجربه کنم. بازی گرانش طراحی نسبتاً مطلوبی دارد؛ اما یکنواختی بازی ارزش این طراحی را پایین آورده است. البته به جز اشیایی که هر از چند گاهی در پس زمینه میگذرد.
این فضاسازی زمانی نتیجهی مطلوب را میدهد که از صداسازی خوبی برخوردار باشد. بازی در این زمینه نسبتاً خوب عمل کرده است. مخصوصاً با دوبلههای کوتاهی که در بازی شاهد آن هستیم.
رابط کاربری خلاقانه
یکی از نکات مثبت بازی رابط کاربری آن است. معمولاً بازیها از روندی تکراری برای طراحی رابط کاربری خود استفاده میکنند؛ اما گرانش ریسک کرده و از رابط کاربری خلاقانهای استفاده کرده که تصویر آن را در بالا مشاهده میکنید.
سازندگان سعی کردهاند گیمپلی و رابط کاربری را ادغام کنند. شما برای اینکه به فروشگاه دسترسی داشته باشید، باید از سکوی پرتاپ به سمت بالا اوج بگیرید تا به سیارک فروشگاه برسید. حالا اگر کمی بیشتر اوج بگیرید و از این سیارک بگذرید، به سیارک مراحل میرسید. میتوانید مرحلهی مورد نظر را روی این سیارک انتخاب کنید و وارد بازی شوید. تنها ایراد این رابط کاربری این است که باید حواستان باشد که سفینه قبل از انتخاب مرحله سقوط نکند و از صحنه خارج نشود!
نتیجه گیری
بازی میتوانست با بهرهگیری از چالشهای متفاوت و جذاب و همچنین تنوع بصری، خودش را در دل بازیکنها جا دهد اما متاسفانه اینگونه نبود.
نسخه بازی شده برای نقد و بررسی: نسخه ۲.۱