فرزندان مورتا یکی از عناوینی بود که خبر انتشارش روی ایکس باکس وان حسابی این جانب را هیجان زده کرد؛ به شکلی که با فاصله دو ساعت از انتشار نسخه دمو بنده در حال تجربه این محصول و ضبط گیمپلی بودم. نسخه هیولای بازی هم وقتی منتشر شد دو روز بعد آن را تهیه کرده و تا دلتان بخواهد آن را بازی کردهام (لطفا به تصویر پایین دقت کنید). حالا که بیش از یک سال گذشته نسخهای بهبود یافته و کاملتر با دوبله فارسی روی فروشگاه هیولا قرار گرفته و به همین بهانه میخواهیم دوباره وارد دنیای رئا شویم و با برگسنها در سفر حماسیشان همراه شویم. خوشبختانه این محصول واقعاً با آنچه روز اول در دسترس بود فرق دارد و این تجربه مجدد به هیچ وجه خالی از لذت یا رویدادهای تازه نیست.
به جزئیات تصویر دقت کنید!
دنیای رئا و خانواده برگسن
روایت فرزندان مورتا در دنیایی افسانهای مربوط به گذشته اتفاق میافتد. خانواده برگسن افرادی هستند که نسل اندر نسل از کوه مورتا مقابل نیروهای تاریکی محافظت کردهاند اما دوباره توازن در این جهان بهم میخورد و دوباره این برگسنها هستند که برای دفاع از نورْ سلاح دست میگیرند. مارگارت پیرترین و خردمندترین عضو خانواده مسئول تحقیق و بررسی و ارائه تاریخچه است. پسران او جان و بن یکی در میدان نبرد و دیگری در عرصه کارگاه به مبارزه کمک میکنند. جان همسری دارد که برایش چهار فرزند سلحشور تربیت کرده و همه آنها در این مبارزه حضور پیدا میکنند؛ کوین جوان تا خواهر بزرگ لیندا. بازیکن وظیفه دارد با استفاده از این قهرمانها سرنوشت دنیا را تعیین کند.
منوی تعاملی بازی قسمتهای مختلف خانه برگسنهاست.
برگسنها با کسی شوخی ندارند
تمامی افراد این خانواده به جز مارگارت، بن، و همسر جان در میدان مبارزه و به عنوان قهرمان قابل بازی هستند. همچنین یکی از دوستان قدیم بن هم در میانه راه به جمع اضافه میشود. پیش از شروع مرحله میتوانید کاراکتر مورد نظرتان را انتخاب کنید و این یعنی در همه حال میتوانید همه شخصیتها را تجربه کنید. سبک فرزندان مورتا اکشن نقش آفرینی بر پایه هک اند اسلش و سیستم روگلایک است. یعنی هر قهرمان برای خودش سیر پیشرفت و شجره یا درخت ارتقاء دارد و نقشهها هر دفعه به شکل تصادفی پیاده میشوند. سه سرزمین مختلف در بازی داریم که هر کدام دارای چند بخش و سطح هستند. برای باز شدن هر کدام از این مناطق لازم است قبلیها را کامل کرده باشید. همچنین هر بخش در هر سرزمین با غول آخر اختصاصی به پایان میرسد.
منو تعاملی انتخاب ماموریت قسمتی از زیرزمین خانه برگسنهاست.
با در نظر گرفتن تنوع و تعدد نقشهها، قهرمانها، و غولها و دشمنان مشخص است که فرزندان مورتا میتواند برای مدت طولانی بازیکن را درگیر کند و همواره چالش و تازگی خودش را حفظ کند. تازه، همه مراحل را میتوانید دو نفره بازی کنید و این باحالترین و جالبترین نکته فرزندان مورتاست.
چالشهای خانوادگی
علاوه بر اینها، در نسخه جدید (در مقایسه با ورژن ۱) حالتی به نام چالشهای خانوادگی قرار دارد که در آن بازیکن با انتخاب یک قهرمان به تصادفیترین شکلهای مختلف در نقشهها خودش را به چالش میکشد. ترتیب نقشهها در این مراحل که به نام زیگلوس شناخته میشوند ثابت است. بازیکن باید یک نفس ۱۳ نقشه با دشمنان ترکیبی و ارتقاهای شانسی را به اتمام برساند و اگر هر جایی در مسیر بمیرد تقریباً هرچه به دست آورده بر باد میرود. فقط دستاوردهای کلی باقی میمانند و تمام قابلیتها و طلسمها و آیتمها دود میشوند میروند هوا!
شیب چالش در مراحل زیگلوس رشد غیر نرم دارد و به راحتی میشود هر سه یا چهار مرحله تصاعد آن را درک کرد. از طرف دیگر، شانس هم در موفقیت بازیکن دخیل است چون هیچ وقت نمیتوانید روی ارتقاء یا قدرتی خاص حساب کنید و در هر لحظه بر اساس همان موقعیت سبک بازیتان را تنظیم میکنید. چالشهای خانوادگی جای خالی مراحل داستانی را به خوبی پر میکنند چون به یاد دارم در نسخه اولیه خیلی زود (تقریباً پس از یک سوم ابتدایی) دیگر محتوای بخصوصی برای بازیکن نبود و انگیزه کافی برای ادامه مسیر کم بود.
برگسنها خانوادهاند اما با هم فرق دارند
بالانس بین قهرمانهای بازی کمی لنگ میزند و تقریباً هر کسی میتواند یک یا دو کاراکتر را به عنوان قویترینها انتخاب و با همان دو تا انتهای مسیر را برود (که در بخش دو نفره میشود نور علی نور). با اینکه بازیکن میتواند بر اساس سبک گیمپلی مورد علاقه خودش شخصیتها را انتخاب کند اما به علت شباهتهای پایهای بین تمام کاراکترها با هم و بین تمام دشمنها با هم، به سرعت «بهترین فرمول برای سریعترین گیمپلی» به دست میآید و عملاً برخی شخصیتها (به ویژه آنهایی که در مراحل بالاتر باز میشوند) ممکن است هیچوقت به شکل کامل توسط بازیکن تجربه نشوند. البته سازندگان با دقت و ظرافت فراوان یک سری ارتقاها را در درخت خانوادگی قرار دادهاند تا به این وسیله کاراکترهای تازه باز شده از لحاظ قدرت و بالانس از قبلیها خیلی عقب نباشند.
گاهی همه چیز خیلی سخت میشود.
برگسنها و پیکسلها
نمیدانم چرا اینطور شد اما از یک جایی به بعد دیگر بازی مستقل را با سبک پیکسل شناختند و آنچه ابتدا یک نوآوری و ادای دین به آثار کلاسیک بود حالا تبدیل شده به نوعی قانون یا فرمول. فرزندان مورتا از همین قانون پیروی کرده اما به زیباترین شکل ممکن و با جزئیات بسیار بالا. استفاده از طیف رنگ سبز و ترکیب تیره فضاها به قدری ظاهر این محصول را شیک و چشم نواز کرده که به راحتی میشود روی فروش محصولات مرتبط با آن (مثل پوشاک) حساب باز کرد.
زیبایی محض!
پویانماییهای قهرمانها فراوان و متنوع و کاملاً با یکدیگر متمایز هستند؛ از نفس کشیدن و حرکات داخل مرحله تا انیمیشنهای میان پردههای نمایشی همه کامل و سالم و در حد استانداردهای روز کار شدهاند. تنوع طراحی نقشهها هم کاری فوقالعاده از آب درآمده. حتی مواردی مثل آیکونها و فهرستها هم به اختصاصیترین شکل ممکن پیاده شدهاند. بخش فنی و هنری فرزندان مورتا چیزی کم ندارد و نمیشود جز با الفاظی مثل زیبا و چشم نواز و جذاب آن را توصیف کرد. دستاورد هنری این بازی چیزی از عناوین روز فرنگی کم ندارد!
جزئیات در حد سایبرپانک!
صدا و موسیقی
به نظر میرسد بین آن نسخه اول و این ورژن آخر تفاوتهایی در باب موسیقی ایجاد شده که اگر این فرض درست باشد باید بگوییم وضعیت آهنگهای بازی کمی بهتر شده. موسیقی مناطق مختلف با هم تفاوتهای زیادی دارند و انجام ماموریت در هر سرزمین صدای خاص و فضای صوتی خودش را دارد. موسیقی در مراحل زیگلوس هم زیباست و اگر اشتباه نکنم با مراحل داستانی فرق دارد. در قسمت جلوههای صوتی هم با کاری دقیق و فنی روبرو هستیم؛ دشمنها تا حد زیادی از روی صدا قابل تمایز هستند و به وضوح بین تجربه با صدا و بی صدای فرزندان مورتا فرق هست.
با ورود به فضاهای مختلف موسیقی عوض میشود.
کاراکترها صدا ندارند اما صدای راوی از نقاط برجسته این بازیست. شخصاً تصور میکنم دوبله نسخه انگلیسی بهتر از فارسی بود و برای این ادعا سه دلیل دارم: اول اینکه شاید چون ابتدا آن صدا را شنیدهام مغزم اینطور نتیجه گیری میکند؛ دوم اینکه چون در نسخه فارسی گاهی صدای راوی دوتا میشود (دو نفر مختلف)؛ و سوم شاید چون عبارات بازی کمی عجیب و غریب به فارسی ترجمه شدهاند. اشکال دیگر این بخش عدم تناسب سرعت زیرنویس با صدای گوینده است (اولی سریعتر از دومی است).
نتیجه
فرزندان مورتا یک دستاورد بسیار بزرگ به ویژه در دو بخش گیم دیزاین و گرافیک است. طراحی و اجرای شش کاراکتر متمایز با حرکات و قدرتهای مختلف و درخت ارتقاء اختصاصی در کنار چندین و چند مدل دشمن و غول مختلف در دل سیاهچالههایی که به شکل تصادفی و غیر تکراری ساخته میشوند کاری بس دشوار و عظیم است و حتی روی کاغذ نوشتن آن هم از عهده هر کسی برنمیآید. علاوه بر اینها، فرزندان مورتا موفقترین الگو انتشار در سطح بینالمللی (این بازی در مجموعه عناوین گیمپس هم وارد شده) و پس از آن تلاش برای ایجاد تغییرات و بسترهای لازم برای نشر داخلی و ارائه محتواهای پساانتشاری است. با توجه به این مطالب، تجربه فرزندان مورتا را به تمام بازیسازان، بازیبازان، تولیدکنندگان محتوا، علاقهمندان به پیکسل آرت، طرفداران سبک روگلایک، دارندگان سرویس گیمپس، و به ویژه کسانی که تصور میکنند ما نمیتوانیم در ایران محصولی با استانداردهای روز بسازیم پیشنهاد میکنیم.
دانلود بازی فرزندان مورتا