بازیهای سبک تفننی و منظور سکو بازی، عمدتاً گیم پلی سادهای دارند و بر اساس هوش و ویژگیهای منحصر به فرد خالق آن و چیدن صحیح عناصر خلق کننده بازی در کنار هم متمایز و جذاب میشوند.
در این متن، مروری بر این بازی اندرویدی منحصر به فرد خواهیم انداخت. شاید اگر ایرادات زیادی را که دارد نمیداشت، از فوقالعادهترین و بهترین بازیهای هم سبک خودش میبود. عبور از موانع با قدرت ذهنی بازیکن و تصمیمگیری لحظهای، خلاصهترین توصیف از گیم پلی بازی «سیاه و سفید» است.
گیم پلی
در این بازی دو شخصیت سفید و سیاه در اختیار بازیکن است. جا به جایی بین این دو شخصیت، با یک کلید انجام میشود. شخصیت خود را به جلو یا عقب حرکت بدهید؛ اما در نظر داشته باشید که شخصیت سیاه فقط بر روی عناصر سیاه رنگ و شخصیت سفید فقط روی عناصر سفید رنگ میتواند راه برود.
با همین خصوصیت خاص، ۲۴ مرحله برای فصل اول این بازی طراحی شده است. تنوع مراحل به حدی بالاست که تقریباً هیچ کدام از مراحل شبیه به همدیگر نیست.
طراحی ساده در گرافیک بازی مشهود است و کمبود صدا و البته موسیقی مناسب در پسزمینه به جذابیت کلی آن اضافه کرده و تجربهای آرامش بخش را برای بازیکنان فراهم میکند.
گاهی مراحل آنقدر ساده هستند که به راحتی پشت سر گذاشته میشوند و گاهی آنقدر سخت هستند که فضای آرامش بخش بازی را به یک میدان مین روانی تبدیل میکنند.
با توجه به اینکه شخصیتها هر کدام بر روی رنگ شبیه به خودشان میتوانند راه بروند، مراحل بازی تعریف میشوند. مثلاً در یکی از مراحل باید از میان تیغهای چرخنده عبور کنید. برای این کار باید حواستان تا انتهای مرحله به این باشد که تیغ سفید روی شخصیت سیاه تأثیری ندارد و تیغ سیاه روی شخصیت سفید بازی و این روند تا انتهای بازی ادامه دارد و هر مرحله نیازمند برنامهریزی و راهبُرد مناسب بازیکن است. علاوه بر این، ویژگی منحصر به فرد گیم پلی تغییر موانع در هنگام انجام دوباره یک مرحله، عنصر غافلگیری را به بازی میافزاید و بازیکنان را درگیر خود میکند.
بازی کلید دیگری هم دارد که با آن میتوانید عناصر سفید را به سیاه تبدیل کنید و برعکس. به نوعی یک معمای چالشی است که ذهن بازیکن را روشن نگه میدارد.
اما وجود ریزهکاریهای نادرست در طول بازی، مطمئناً از کیفیت بازی کاسته. شاید اگر این مشکلات نبود، بازی به عنوان یکی از بهترین بازیهای ایرانی قابل معرفی بود.
البته بارگذاری هم کمی طولانی است.
منظور از ریزهکاریها چه است؟
بازی قابلیت ذخیره بین مرحله را ندارد. اگر هرکدام از شخصیتها به دره پرت بشوند و یا به تیغ کشنده برخورد کنند، مرحله از اول شروع میشود. این طبیعی است؛ اما اینکه به خاطر یک اشتباه کوچک از طرف بازیکن مجبور بشوید کل مرحله را از اول طی کنید وقتی منطقی به نظر میرسد که بازی خودش مشکلی را ایجاد نکرده باشد.
اینکه یک نیزه از زمین سر درمیآورد و دوباره در زمین فرو میرود، در تقریباً تمام بازیها به این معنی است که نیزه داخل زمین است، اما در مراحل مختلف این بازی، این یعنی نوک نیزه هنوز بیرون از زمین است و اگر به آن برخورد کنید میمیرید.
یا اینکه گاهی توقع دارید کلید تغییر رنگ موانع روی همه عناصر سفید یا سیاه در صحنه تأثیر بگذارد؛ اما اینطور نیست و با آزمون و خطا متوجه این موضوع میشوید.
در عین حال بازی باگهای دیگری هم دارد. مثلاً شخصیت سیاه میتواند وقتی داخل موانع سفید قرار میگیرد یک پرش دیگر داشته باشد؛ اما خود شخصیت سفید گاهی نمیتواند حتی روی آن قرار بگیرد. یا وقتی میپرید توقع دارید روی سکو قرار بگیرید؛ اما چون کنارههای سکو، به نظر حالت پوچ دارند، شما به دره سقوط میکنید.
مثلاً چه لزومی دارد که موقع شروع مرحله، سکویی که جلوی بازیکن قرار دارد و باید روی آن بپرد، به رنگ مخالف او باشد و نتواند همان اول کار را آغاز کند؟!
یا مثلاً در یکی از مراحل میتوانید دوباره پشت سرهم بپرید و در یک مرحله دیگر نمیتوانید. یعنی گیم پلی در این جزئیات هر مرحله با مرحله دیگر ممکن است فرق بکند.
شاید یکی از بهترین مراحل بازی مرحله ۱۵ است. کمترین باگ و بیشتر تأثیرگذاری بر برد و باخت در بازی بر دوش بازیکن است و خودش مسئول برد یا باختنش است.
راه درآمد سازنده چیست؟
اگر از پسِ یک مرحله برنیایید هنوز یک راهی برای عبور از آن وجود دارد، پس خیلی ناراحت نباشید. اولاً میتوانید با کلیک بر روی منوی چرخندهها سمت چپ صفحه، و انتخاب گزینه عبور از مرحله با استفاده از «تماشای تبلیغ و اتمام مرحله»، آن مرحله را اصطلاحاً skip یا رد کنید.
در عین حال تقریباً هیچ مرحلهای غیر قابل عبور نیست. هرچند این ایرادات کوچک باعث میشوند بازیکن به این فکر برود که من تلاشم را کردم، بازی مشکل دارد و بخواهد بازی را پاک کند و یا مرحله را رد کند. به طور کلی، بازی به قوانین خودش پایبند نیست و نمیتواند بدون آزمون و خطا، از ایمن بودن سطح زمین، بالا رفتن از سراشیبی و… مطمئن باشید.
به جز مرحله بیستم که نتوانستم آن را خودم تا انتها بروم، سایر مراحل با آزمون و خطا قابل رد کردن هستند.
در اصل این ایراد بزرگ بازی است که شما باید با آزمون و خطا، تفکرات سازنده و مشکلات نهچندان قابل پیشبینی بازی را کشف کنید. به طور کلی بازی قابل تحمل است و نباید امتیاز کمی به این بازی که طرح و ایده بسیار خوبی داشته و طراحی و تنوع مراحل هم تحسین برانگیز است. در عین حال ضعف پیادهسازی ایده در مکانیک بازی را دارد. با این توصیف به شخصه از بازی راضی هستم و امیدوارم سازنده در آینده با مراحل حتی جذابتر و متنوعتر برای فصل دوم آن و بازیهای خلاقانه دیگری را بسازد. شاید بتوانم نظر شخصی خود را درمورد استودیوی بازیسازی ویسیتی بگویم و آن این است که انشاءاله آینده درخشانی در انتظار تیم بازیساز خوب و کم تجربه ما وجود دارد.
نسخه بررسی شده: ۲.۵
دانلود بازی سیاه و سفید