بازار عناوین موبایلی در تسخیر محصولات کژوآل قرار دارد: بازیهایی که روی فکر و اعصاب و تواناییهای بازیکن زیاد فشار نمیآورند و بیشتر از یک فعالیت پویا و چالشی به دنبال ایجاد تجربهای لذتبخش و روان برای گیمر هستند. طبیعیست که بازار موبایل به این سمت حرکت کند چون همهی کاربران تلفنهای همراه گیمر نیستند و برای افزایش دامنهی مخاطب و فروش بیشتر روی این بستر سازنده بهتر است رو به تولیداتی بیاورد که هر کسی با هر زمینهای را جذب خودش کند. اما در همین بازار هستند تولید کنندگانی که گاهی دست به تولید آثاری کلاسیک و اصیل میزنند؛ عناوینی که با استانداردهای پایهای ویدیو گیم در یک راستا و دارای مکانیزمها و قوانین محکم و متقن آثار قدیمی یا تولیدات کنسولیاند. امروز در بازینگار میخواهیم به بررسی محصولی ایرانی با همین مشخصات بپردازیم.
ریتبون ساختهی لکسیپ گیمز است که برای اندروید و رایانه منتشر شده. تیم بازینگار نسخهی ۲.۹ روی کافه بازار را مورد بررسی قرار داده که با +۲۰۰ نصب فعال و ۸۲ نظر به نمرهی ۳.۹ رسیده. ریتبون در دو نسخهی «ریتبون» و «ریتبون: دمو» منتشر شده و دارای ردهبندی سنی +۷ میباشد. قصه از این قرار است که دوست خرسی ریتبون (نام قهرمان) میافتد توی آب انبار و او با اینکه از تاریکی میترسد اما شجاعانه میپرد تو آب انبار تا دوستش را نجات دهد. آب انبارِ خانهی ریتبون اینها به کل شهر وصل است و برای خودش دنیایی دارد؛ دنیایی پر از هیولاهای خنگ و خندهدار و سکوها و موانع ثابت و متحرک و دربها و صندوقچههایی که ریتبون باید با عبور از همهی آنها برسد به خرسی. با توجه به نمای دوربین از بغل و گرافیک ۲بعدی، تمرکز گیمپلی روی سکوها و تنظیم حرکات قهرمان برای برخورد نکردن با دشمنان است. ابتدای کار ریتبون فقط قابلیت پرش دارد که با پیشروی در مراحل تبدیل به حالتهای پیچیدهتر میشود و در تناسب با آن موانع هم پیچیدهتر خواهند شد. قانون گیمپلی ریتبون یک جمله است: تنظیم میزان پرش! (در این بند نه مرتبه از نام ریتبون استفاده شده که الان شد ده مرتبه!).
هرکه جامپش بیش مرگش بیشتر!
میزان پرش با مدت زمانی که دستتان را روی صفحه نگه میدارید تقارن دارد: تاچ طولانیتر = پرش بیشتر. بزرگترین چالش در ریتبون رسیدن به میزان مناسب پرش است. در کنار این باید حواستان به زمانسنج مرحله و تعداد قلبهایتان هم باشد. تمام شدن تایمر یعنی فوت و رفتن به اول مرحله. تمام شدن قلب یعنی دفن و رفتن به اول بازی. پیشنهاد میشود از همان ابتدا مثل بچههای خوب بروید و قابلیتهای کمکی را تهیه کنید تا پس از نیم ساعت با اعصاب خورد و دلخوری از بازی خارج نشوید چون ریتبون حسابی شما را مجبور به تکرار خواهد کرد. در حقیقت محصول طوری طراحی شده که رسیدن به آخر خط بدون استفاده از کمکیها تقریباً ممکن نباشد. مورد دیگری که لزوم صبر و تکرار را در ریتبون افزایش میدهد وصل بودن تمام طبقات به هم و نیاز به گشت و گذار است؛ برای رسیدن به کلید یک در باید صندوقچهای را در یک طبقهی دیگر باز کنید و بعد تمام مسیر را برگردید و راهتان را به طبقهی بعدی پیدا کنید. اما در مجموع به خاطر کوتاه بودن کلی اثر خیلی چالش وحشتناکی منتظرتان نیست.
فقط پیکسل آرت کلاسیک نیست
گرافیک ریتبون زیبا و کامل و با استانداردهای آثار مستقل روز تطابق دارد. تا دلتان بخواهد در این محصول رنگ داریم، حتی هیولاها هم رنگیاند. از طرف دیگر، بافتهای سالم و با کیفیتی برای فضاها و اشیاء کار شده و ترکیب اینها با آن رنگها کاری کرده که بیا و ببین! قلمها و فهرست هم تمیزاند. گل سرسبد گرافیک ریتبون خود قهرمان با آن موهای خاص و لباسهای شیک و لبخند خاص و انیمیشنهای مختلفی است که برای حرکات مختلف دارد. ظرافتی شبیه به این را در چهرهی بعضی از هیولاها هم میبینیم. جالب اینجاست که هیچ باگ گرافیکی در این اثر دیده نمیشود و همه چیز دقیق و منظم اجرا شده. تنها اشکال ریتبون مربوط به یکی از غولهاست که به نظر میرسد بزرگ شدهی (Scale) یکی از دشمنهای طول مسیر بود و کیفیت خوبی نداشت. بجز این مورد دیگر هرچه هست خوبی و زیبایی و برازندگیست!
مرغان خوشآواز جنگلهای استوایی
صدای ریتبون مثل آواز خوش پرندگان جنگلهای استوایی سمت شرق رودخانهی آمازون در فواصل زمانی بین فوریه تا آوریل است. در این قسمت هرچه میبینیم برتری نسبت به سایر تولیدات است. اولین برتری: صداگذاری توسط دوبلور حرفهای برای شخصیتهای اصلی. کل قصه و کل دیالوگهای این دو موجود روی هم یک بند نمیشوند اما برای همین رفتهاند سراغ دوبلور حرفهای! در کدام محصول موبایلی سکوبازی مستقل اینقدر ظرافت و اهمیت به قهرمان اصلی دیدهاید؟ (لطفا در بخش نظرات اسمش را بگویید تا ما هم دیده باشیم). دوم که موزیک اختصاصی داریم برای هر طبقه مجزا و یک قطعهی خیلی باحال هم برای Credit ساختهاند. دیگر وقتی اوضاع صدا و موسیقی این باشد خودتان میتوانید حدس بزنید جلوههای صوتی چه شکلیاند! به همهی اینها اضافه کنید که صداها همه با الگوی آثار سنتی و قدیمی کار شدهاند.
دو ضرب در دو میشود چهار
سامانهی درآمدی ریتبون از انواع هوشمندانه/غیر مستقیم است: بازی کاملاً رایگان، اما اگر میخواهید سریعتر و راحتتر به انتها برسید هزینه کنید، ولی این هزینه بسیار کم است تا انتهای زمان (تا وقتی اندروید باشد) همین یکبار دست به جیب شدن کافیست و بازی از شما توقع ندارد روزی ۴۰۰۰ دقیقه تبلیغ نگاه کنید یا هر سه ساعت یکبار الماس/سکه بخرید. در عین حال خیلی روی رسیدن به آخر مسیر بدون خرید حداقل یکی از آیتمها حساب نکنید چون همانطور که بالاتر گفته شد محصول طوری طراحی شده که این کار تقریباٌ غیر ممکن است. ریتبون طوری ساخته شده که گیمپلی باعث شود سامانهی درآمدی مولد باشد.
ریتبون در ذات محصول دچار اشکال نیست اما مسائلی مثل عدم وجود نسخهی واحد و یکدست در کافه بازار و ضعف شدید تبلیغات و مانور سازنده/ناشر روی محصولش خیلی به موفقیت فروش بازی ضربه زده. به هر حال این اثر را به هر کسی که موبایل دارد (حتی نوکیا دکمهای) پیشنهاد میکنیم اما بدانید با صبر و حوصله و به نیت تکرار و تجربهی چالشی بروید سراغش. اگر سکوبازیهای قدیمی را دوست میداشتید و معتقدید روی موبایل هم میشود بازی خالص انجام داد همین الان ریتبون را نصب کنید و همراه با قهرمان وارد دنیای زیر زمین شوید. در ضمن، این محصول برای رایانه هم منتشر شده و از استیم و هیولا قابل دریافت است.
نسخه بررسی شده: ۲.۹
دانلود بازی ریتبون
دانلود بازی ریتبون