درآمد بازار بازیهای خاورمیانه و آفریقا (منطقه منا) امسال به 4.8 میلیارد دلار رسیده است و انتظار میرود تا پایان سال 2021 به 6 میلیارد دلار برسد، این پیشبینی بر اساس آخرین مقاله کمپانی Tencent، ناشر بازیهای آنلاین اعلام شده است.
طبق بررسی دادههای آماری درآمد بازی در کل بازار جهانی که شامل درآمد بازیها از همه سیستمها از جمله بازیهای موبایل، کنسول و بازیهای رایانهای است، در پایان سال 2019 در حدود 148.8 میلیارد دلار میباشد. صنعت بازیهای ویدیویی در سال 2020 در حدود 159.3 میلیارد دلار ارزش داشته است که نسبت به سال 2019 رشد قابل توجه 9.3 درصدی را تجربه کرده است. پیشبینیهای فعلی ارزش صنعت بازی های ویدیویی را 200 میلیارد دلار تا سال 2023 تخمین میزنند.
وینسنت وانگ (Vincent Wang)، مدیر کل بخش انتشارات جهانی کمپانی بازی Tencent، گفت: «با افزایش نفوذ تلفنهای همراه در منطقه، نحوه مصرف رسانهها نیز تغییر میکند. ما به عنوان یکی از شرکتهای پیشرو در زمینه فناوری اینترنت در جهان، معتقدیم که پیشرفت فناوری میتواند نحوه سرگرمی مردم را نیز تغییر دهد. Tencent و Pubg Mobile متعهد هستند که بهترین تجربه بازی را برای بازیکنان ما به ارمغان بیاورند و بازیکنان ما را به لذت و سرگرمی در بازیها مخصوصاً در منطقه خاورمیانه برسانند.»
خاورمیانه با رشد چشمگیر درآمد سالانه 25 درصد، سریعترین رشد بازار بازی در جهان را به خود جلب میکند. منطقه خاورمیانه یک جمعیت جوان و آشنا به فناوری را دارد که متمایل به یافتن روشهای مختلف برای سرگرمی در فضای داخلی میباشند. تعجبی ندارد که این بخش سالانه 25 درصد رشد درآمدی را تجربه میکند.
در حالی که بازیها به خاطر عوامل اعتیادآور خود نگرانکننده هستند و تصور میشود که بازی کردن صرفاً اتلاف وقت است، اما به دلیل محبوبیت کنسولهایی مانند PlayStation ،Xbox و Nintendo، رایانههای شخصی، تبلتها و البته تلفنهای هوشمند بازی کردن همچنان به محبوبیت خود ادامه میدهد و این در حالی است که با 2 میلیارد نفر در جهان که در گروه “گیمر” قرار میگیرند جمعیت افرادی که به سمت بازیهای کامپیوتری میآیند روز به روز در حال افزایش است.
یک بازی به دور از پایان
این بخش به ویژه در منطقه از طریق استفاده از تلفنهای هوشمند دارای پتانسیل گسترده مخاطبان است که بین سالهای 2014 تا 2019 در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی دو برابر شده است. ارزش بازار منطقهای سالانه حداکثر 4 میلیارد دلار تخمین زده میشود.
در حالی که برخی از بازیهای با کیفیت بالا به دلیل محدودیتهای محتوا نمیتوانند در سرزمینهای خاورمیانه به طور رسمی منتشر شوند، اما بیشترین افراد منطقه در این بازی حضور دارند، از جمله League of Legends که درآمد سالانه 1.6 میلیارد دلار در جهان را به خود اختصاص میدهد.
شمس حبیب (Chams Habib)، مدیر نمایشگاه DGC در دبی، میگوید این منطقه باید در تلاش برای تقویت یک سیستم بومی باشد تا ناشران و توسعهدهندگان داخلی بتوانند همان موفقیت خارقالعاده مشابه همتایان خود در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا را بدست آورند.
وی در ادامه بیان کرد: «ما به این صنعت علاقه داریم، اما تقاضای آنچه که مورد نیاز این صنعت است را نداریم، مهارتهای زیادی را دنبال نمیکنیم. در حال حاضر هیچ دانشگاه یا موسسهای وجود ندارد که به آموزش بازیسازی اختصاص یابد. من امروز مطمئن هستم که نسل جوان بسیار خوشحال خواهد بود که مسیر آکادمیک را طی کند، اما این خود بخشی از چالش این صنعت در منطقه خاورمیانه است.»
در حالی که اکوسیستم توسعه نیافته به معنای تمرکز توسعهدهندگان بازیهای داخلی برای فروش در این منطقه است، شمس میگوید که شرکتهای بزرگ جهانی از منطقه ما سود میبرند، به ویژه هنگامی که آنها با پیاده سازی محتوای محلی خاورمیانه درون بازی های خود محصولات خود را به ما معرفی میکنند، مانند بازیهای پرطرفدار Fortnite و Clash of Clans که اخیراً گزینههای زبان عربی را معرفی کردهاند. این به ویژه در بزرگترین بازار بازیهای خاورمیانه، عربستان سعودی و منطقه برای آنها موفقیت آمیز بوده است.
بازگشت به واقعیت مجازی
گرچه ممکن است جمعیت خاورمیانه در مقایسه با آسیا کم باشد، به ویژه در خلیج فارس اما سرانه تولید ناخالص داخلی آن به معنای داشتن درآمد قابل استفاده برای سرمایهگذاری در بازیها برای کاربران است.
در همین حال، امارات متحده عربی در زمینههای بازی واقعیت مجازی (VR) گامهای بلندی را پیش میبرد، زیرا قبلاً در ساخت آن به عنوان بخشی از پیشنهادات تفریحی مبتنی بر مکان خود، به ویژه در The Dubai Mall، بزرگترین پارک VR جهان، سرمایهگذاری کرده است. ابوظبی همچنین قرار است اولین آکادمی ورزشهای جهان را به همراه VR Park که اکنون در حال توسعه است به زودی، افتتاح کند.
کریم ابراهیم، مدیرعامل شرکت Robocom مستقر در بیروت، طرفدار VR است و معتقد است که این آینده غیرقابل اجتناب در صنعت بازی است، حتی اگر هنوز به وضعیت مورد انتظار خود در این بخش نرسیده است.
ابراهیم، که شرکت او در زمینه سختافزار VR و توسعه بازی تخصص دارد، پیشرفت احتمالی VR در بازی را به توسعه سریع فناوری تلفن همراه تشبیه کرد، در حالی که کاربران از دستگاههای فعال صوتی و نوشتاری ساده به تلفنهای هوشمند مجهز به اینترنت در کمتر از یک نسل رسیدند. ابراهیم میگوید، بنابراین در مورد VR نیز همین اتفاق خواهد افتاد.
شرکت ابراهیم یکی از پنج ارائهدهنده تجربه واقعیت مجازی است که با The Dubai Mall برای پارک VR مشارکت دارد و این شرکت ارائه دهنده انحصاری Pixel Planet است، پارک VR با مساحت 4000 متر مربع، آکادمی ورزش و فضای رویدادی برای بازی و فناوری در ابوظبی است.
در سالهای اخیر رشد بازار در منطقه ادامه داشته است. در سال 2018 ، 342 میلیون کاربر با تلفن هوشمند وجود داشته است و 601 میلیون کاربر آنلاین در جمعیت 1.7 میلیارد نفری منطقه وجود داشتهاند.
بازار در حال پیشرفت خاورمیانه سریعتر از هر چیزی است که در سطح جهان در منطقه شاهد بوده ایم. رشد چشمگیر درآمد ادامه داشته است زیرا بازار تلفنهای هوشمند 1.1 میلیارد کاربر را درگیر خود کرده است و انتظار میرود در سال 2021 از 1.5 میلیارد نفر بگذرد. اپل با 13.2 درصد در رده دوم قرار دارد. اندروید اکثریت قریب به اتفاق در بازار را در اختیار دارد. با این حال، iOS همچنین دارای درآمد بالایی است.
چگونه میتوان در صنعت بازی سازی منطقه منا به موفقیت رسید
این بازار در منطقه به گونهای در حال رشد است که مانند هیچ بازار دیگری نیست، انتظار میرود سال 2021 درآمد این بازار بیش از 6 میلیارد دلار باشد. اما، برای دستیابی به موفقیت، محلیسازی بازیها دیگر کافی نیست، زمان آن فرا رسیده است که فرهنگسازی در بازیهای منطقه پررنگ شوند.
بازی موبایل انتقام سلطانها (Revenge of Sultans) از استودیو بازیسازی OneMT واقع در خاورمیانه در چهار سال گذشته پردرآمدترین بازی در منا بوده است. این یک بازی است که با بازیکن صحبت میکند، آنها احساس اتصال به این بازی را دارند و به همین دلیل طبق نظر منتقدین این بازی عملکرد بسیار خوبی در خاورمیانه داشته است.
علاوه بر این، OneMT ناشر پردرآمد iOS در منا است و در دستگاههای اندروید در جایگاه دوم قرار دارد.
با توجه به تحلیل و آمارها توسط سایتهای تحلیلی و افراد فعال در حوزه بازیسازی در منطقه و جهان، با رشدی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد، پیش بینی میشود درآمد بازار بازیهای خاورمیانه تا سال 2021 به 6 میلیارد دلار برسد.