لیلا و سایه های جنگ یک بازیِ خبری (News Game) است. اصولاً بازیهای خبری تلاش میکنند تا حقایقی را در خلال بازی به مخاطب یادآوری کنند و درواقع خبری از یک واقعیت رخ داده بدهند. این بازی دارای یک سبک هنری بسیار متمایز بوده که همه چیز را به عنوان مرز و سایه به تصویر کشیده است. نام لیلا به معنی “شب” در زبان عربی است. خواست سازنده این بود که به بازی حالت حزنانگیز خاصی بدهد. شب را در کنار فضای نوآر و تیره بازی قرار بدهیم تماماً حاکی از آنست که با یک بازی تاثربرانگیز روبرو خواهیم بود.
سایۀ سنگین جنگ بر روی دوشهای لیلا
ماهیت بازی بسیار غم انگیز است، و در آن هیچ امیدی پیدا نیست. رشید ابوعیده یک بازیساز و طراح بازی فلسطینی است که دربارۀ بازیاش میگوید: “بنابراین من آنرا را سیاه و سفید و خاکستری انتخاب گردم، من فکر کردم این یک ترکیب کاملی با داستان است؛ همه چیز به خاطر آن در شب سیاه و سفید است. شما نمی دانید که چه اتفاق می افتد، هیچ چیز را بر شما روشن نیست.” سبک بازی لیلا بازیهای مبتنی بر لیمبو را یاد آوری می کند، و سازنده تایید می کند که از حال و خوی غم انگیزسبک بازیهای لیمبو الهام گرفته است. لیمبو در فضای برزخی اتفاق میافتاد و این بازی نیز به نوعی میخواهد حملات موشکی و جنگی که در منطقه باریکۀ غزه اتفاق افتاد و منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از مردم خصوصا زنان و کودکان شده بود را نوعی برزخ تصویر کند.
“من سبک بازیهای لیمبو رو خیلی دوست دارم .وقتی شروع به فکر ساخت گیم افتادم اولین چیزی که به ذهنم اومد این بود که مجبور بودم یه کار ساده بسازم. در ابتدا تعدادی پیکسل آرت ساختم ولی این با طرح و روح داستان هم خوانی نداشت. اما سبک لیمبو کاملا ایده آل بود و کار سنگینی هم نداشت. من می خواستم گیم اندوهناکی بسازم بنابرین رنگ سیاه با فضای تمامی اتفاقات که در جنگ رخ می دهد سازگار بود.”
گیمپلی بازی را میتوان در نیم ساع به پایان برد و به لحاظ سرگرمکنندگی زمان بسیار کمی را از مخاطب میگیرد. اما داستان گیرا و متاثرکنندهاش این مطلب را به ذهن متبادر میکند که: چرا اینقدر کم؟! بازیکن علاقهمند است تا داستان و عاشقانۀ پدر و دختری که مادرش را در یکی از بمبارانها از دست داده را ادامه دهد. این بازی بیشتر از اینکه بازی باشد سوزنی به ذهن مخاطب است که در آن منطقه [غزه] چه اتفاقی افتاده و چرا این دختر (لیلا) باید مادر خود را از دست بدهد.
رامی اسماعیل میگوید: “لیلا یک بازی متکی به شخصی شجاع در مورد حمله به منطقه غزه است، هم کاوشی است درباره بازیای که میتواند ارتباطی قوی ایجاد کند، و هم درخواست کمک از کسی که واقعاً از این بازی تحت تاصیر قرار گرفته است.” جسی شل نویسنده کتاب هنر طراحی بازی اذعان میکند: “من واقعاً تحت تأثیر قرار گرفتم ، قطعاً از نظر عاطفی از آن متاثر شدم، زیبا و جذاب بود. بعد از چند تعامل در بازی، من شیفتهاش شدم و این بازی بر من پیروز شد.”
گوگلپلی و اپاستور درابتدا این بازی را به دلیل محتوای آن منتشر نکردند. در صحبتی که با رشید ابوعیده داشتم پرسیدم چطور مارکتها را قانع به انتشار بازی کردید. گفت: تنها چیزی که باعث شد این بازی منتشر بشود فشار رسانهای به این مارکت بود.
این بازی جوایز متعددی را از جشنواره مختلف کسب کرد.